چرا باید بلیت پروازهای اربعین امسال ۱۵ درصد ارزان شود؟

در حالی نرخ دلار آزاد یکی از مولفه‌های اصلی تعیین نرخ پروازهای اربعین سال گذشته اعلام شد که امسال با توجه به کاهش حداقل ۱۵ درصدی قیمت دلار آزاد نسبت به ایام اربعین پارسال، نرخ پروازها باید حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

چرا باید بلیت پروازهای اربعین امسال ۱۵ درصد ارزان شود؟

سال گذشته پس از فراز و نشیب‌های فراوان، برگزاری جلسات متعدد با ایرلاین‌های داخلی و گمانه‌زنی‌های بسیار سرانجام نرخ بلیت پروازهای اربعین حسینی به بهانه گرانی شدید قیمت ارز، با افزایش ۱۰۰ درصدی اعلام شد. بر این اساس بود که مدیرعامل وقت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:‌ نرخ‌گذاری صورت‌گرفته ایرلاین‌ها که جابه‌جایی زائران به عتبات عالیات را انجام می‌دهند بر اساس نرخ منظم و منطقی در نظر گرفته شده است.

فرزانه شرفبافی با بیان این که براساس همکاری بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ‌گذاری انجام شده است؛ افرود: بلیت پروازهای نجف و بغداد در ایام اربعین از ۲.۴ تا ۲.۷ میلیون تومان تعیین شده است.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار تعیین نرخ بلیت پروازهای اربعین سال گذشته، قیمت دلار بوده که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همواره روی آن تاکید داشته است. پس از اعلام افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت‌های اربعین سال گذشته، مقصود اسعدی سامانی ۶ دلیل این گرانی را تشریح و گفته بود: سال گذشته (۹۶) نرخ دلاری که به ایرلاین‌ها داده می‌شد ۳۸۲۰ تومان بود، ‌ این در حالی است که امسال نرخ ارز ۸۰۰۰ تومان (سامانه نیما) محاسبه شده ولی بسیاری از شرکت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند ارز نیمایی دریافت کنند.

چرا باید بلیت پروازهای اربعین امسال ۱۵ درصد ارزان شود؟

در حالی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرده که بسیاری از شرکت های هواپیمایی سال گذشته نتوانستند ارز نیمایی بگیرند که دلار آزاد در ایام اربعین سال گذشته بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ هزار تومان در نوسان بوده و همین نرخ هم در قیمت افزایش قیمت بلیت پروازهای اربعین موثر بوده است.

اگر بپذیریم که نرخ دلار آزاد بیشترین تاثیر را در تعیین نرخ بلیت هواپیما دارد، بنابراین با توجه به کاهش بالای ۱۵ درصدی قیمت دلار در سال جاری به زیر ۱۲ هزار تومان، تبعاً قیمت بلیت پروازای اربیعن هم باید امسال حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد و از ارقام ۲.۴ تا ۲.۷ میلیون تومان به ۲ تا ۲.۳ میلیون تومان برسد.

اگر هم امسال شرکتهای هواپیمایی از دلار نیمایی استفاده کنند، باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بلیت پروازهای اربعین باشیم.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها