رهبر اخوان‌المسلمین مصر به حبس ابد محکوم شد

دادگاه جنایی مصر روز شنبه بار دیگر «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین مصر و ۱۰ تن دیگر از اعضای این جنبش را به حبس ابد محکوم کرد.

رهبر اخوان‌المسلمین مصر به حبس ابد محکوم شد

دادگاه جنایی قاهره این ۱۱ نفر را در پرونده «یورش به زندان ها» و همکاری با نیروهای خارجی برای فراری دادن زندانیان از مرزهای استان "الشرقیه" مصر مجرم شناخت.

این دادگاه برای ۸ نفر دیگر ۱۵ سال زندان و برای ۹ عضو دیگر از اخوان المسلمین حکم برائت صادر کرد.

«سعد الکتاتنی» رئیس سابق پارلمان مصر و رهبر حزب منحل شده «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی اخوان المسلمین از دیگر چهره های سرشناسی بود که امروز حکم ابد برای وی صادر شد.

پیشتر و در چند نوبت از جمله در مرداد و آذر سال گذشته (۱۳۹۷) دادگاه کیفری قاهره «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و تعدادی دیگر از رهبران این گروه را به حبس ابد محکوم کرده بود.

این افراد برای تحریک مردم جهت انجام اعمال خشونت آمیز در خیابان البحر الاعظم، تجمع بدون مجوز، قتل عمد، ارتکاب اقدامات تروریستی، انبار کردن سلاح و مهمات در مکانی موسوم به "دفتر ارشاد"، قدرت نمایی، حمله به مردم، مقاومت مقابل نیروهای دولتی و همچنین آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی پس از برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری پیشین مصر محکوم شده بودند.

دادگاه کیفری «الجیزه» نیز ماه سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی (شهریور ۹۳) حکم به حبس ابد این افراد داده بود اما دادگاه استیناف این حکم را نقض کرده و دستور به اعاده دادرسی داده بود.

مقام های مصری از سال ۲۰۱۳ اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.

خارج شدن نام محمد مرسی از پرونده یورش به زندان ها

دادگاه قاهره همچنین نام «محمد مرسی» رئیس جمهوری فقید مصر را به علت مرگ وی از پرونده یورش به زندان ها خارج کرد.

مرسی کمتر از سه ماه پیش در حالی که در جلسه دادگاه حاضر شده بود بر اثر حمله قلبی در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

وی روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد بدون حضور هواداران خود در قاهره به خاک سپرده شد.

مرسی پس از دهه‌ها حکومت نظامیان، در پی تحولاتی که توسط مردم مصر رقم خورد، در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ با کسب ۵۱.۷۳ درصد آرا در انتخابات توانست با شکست «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر «حسنی مبارک» به ریاست جمهوری انتخاب شود. اما در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ (۱۲ تیر ۱۳۹۲) در پی کودتا از قدرت برکنار و راهی زندان شد.

مرسی از زمان برکناری تا زمان مرگ در زندان به‌سر برد و در چندین پرونده به اعدام و یا حبس ابد محکوم شده بود.

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها