میزان مواد مخدر عبوری از مرزهای ایران چقدر است؟

در این تحلیل تقریبی، با استفاده از داده‌های خبری، میزان تقریبی مواد مخدر عبوری از مرزهای ایران به‌دست آمده است.

میزان مواد مخدر عبوری از مرزهای ایران چقدر است؟

سردار اسکندر مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خبری ( اینجا بخوانید ) با اعلام میزان رشد تولید مواد مخدر در مناطق همسایگی کشورمان از ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به 9000 تن در سال گذشته، به افزایش سالانه 5 درصد به تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور اشاره کرد.

در همین حال، در خبری دیگر ( اینجا بخوانید ) سردار مؤمنی اظهار داشت: امسال ۴۰۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده که ۷۰ درصد آن مربوط به ۶ استان حاشیه مرزهای شرقی کشور بوده است.

این آمار البته مربوط به 5 ماهه نخست امسال است و اگر فرض کنیم که با همین شدت در ماه های بعد با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد شود، آنگاه می شود تخمین زد که امسال حدود یکهزار تن مواد مخدر کشف خواهد شد.

از سوی دیگر، در خبری که حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در تیرماه سال جاری اعلام کرد، مصرف روزانه حدود 2 تن مواد مخدر در کشور است، به عبارت دیگر سالانه حدود 750 تن.

اگر از 9000 تن مواد مخدر تولیدی در افغانستان، دست‌کم یک چهارم آن (چهار سوی مرزی افغانستان) از ایران عبور کرده باشد رقمی حدود 2200 تن میزان ورودی به ایران خواهد بود. حال اگر در تحلیلی دم‌دستی و تقریبی، دو عدد 2200 تن مواد مخدر ورودی به مرزهای ایران و 1000تن مواد مخدر کشف شده را از هم کم کنیم، عددی معادل 1200تن خواهد شد. از طرف دیگر، اگر 750 تن مصرف داخلی را نیز از آن کم کنیم به عدد تقریبی 450تن خواهیم رسید که به معنای ترانزیت آن می باشد.

به طور خلاصه و البته با تقریب‌های بسیار، و فارغ از تولیدات داخلی برخی انواع مواد مخدر، سالانه حدود 450تن مواد مخدر از داخل ایران به مقاصد بیرون از آن عبور می کند.

روشن است که اگر قدرت نیروهای امنیتی و انتظامی کشورمان نبود، بخش بسیار بزرگتری از صادرات مواد مخدر از کشورهای همسایه، به اروپا ترانزیت می شد.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • طبری
    0

    اینقدر خالی نبندید ما خودمون اولین صادر کننده مواد مخدر در اوراسیا هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها