موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

شبکه خبری سی ان ان درباره خبر الحاق موشک خرمشهر به یگان موشکی ایران گفت: موشک خرمشهر با برد ۲ هزار کیلومتر به راحتی قادر است اسرائیل و عربستان سعودی را هدف قرار دهد.

موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوی‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۶ بود که سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی سخنانی در حاشیه برگزاری رژه نیرو‌های مسلح در تهران، درباره رونمایی از موشک خرمشهر گفت: این موشک، دستاورد جدیدی است که وزارت دفاع برای سپاه ساخته است.

وی افزود: موشک خرمشهر ۲هزار کیلومتر برد دارد و قابلیت حمل کلاهک ۱۸۰۰ کیلوگرمی را نیز داراست و می‌تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند. روند آموزش موشک بالستیک خرمشهر شروع شده و به زودی در نیروی هوافضای سپاه عملیاتی می‌شود.

موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

حیرت غرب از خرمشهر ایرانی

در همان روز‌ها مجله نیوزویک در تحلیلی، رونمایی ایران از موشک بالستیک «خرمشهر» را «سیلی» این کشور به صورت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

همچنین شبکه خبری «سی ان ان» درباره خبر الحاق موشک خرمشهر به یگان موشکی ایران گفت: این موشک (خرمشهر) با برد ۲ هزار کیلومتر به راحتی قادر است اسرائیل و عربستان سعودی را هدف قرار دهد.

نیوزویک نیز پس از رونمایی از خرمشهر نوشت: «ایران در اقدامی مغایر با تهدید‌های رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، در جریان یک مراسم رژه از یک موشک بالستیک برد بلند خود که قابلیت هدف قرار دادن مواضعی در خاورمیانه از جمله اسرائیل را دارد، رونمایی کرد».

دونالد ترامپ پس از اعلام آزمایش موشک خرمشهر در حساب توئیتری خود نوشت: «ایران دست به آزمایش موشک بالستیک جدیدی زده که برد آن تا اسرائیل است. بدین ترتیب ایرانی‌ها با کره شمالی همکار می‌کنند. توافق زیاد میان ما وجود ندارد.»

وقتی خرمشهر با چندین کلاهک جنگی به استقبال غرب می‌رود

موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

طبق گزارش‌ها، در همان روزها بنیامین نتانیاهو به دنبال آزمایش این موشک که برد آن به اراضی اشغالی می‌رسد، خواستار برگزاری نشست ویژه کابینه امنیتی شد.

خبرگزاری ایتارتاس نیز در گزارشی نوشت: تهران از موشک جدید بالستیکی خود که قادر به حمل چند کلاهک و برد پروازی دو هزار کیلومتر است، رونمایی کرد. در گزارش رسانه روسی آمده که در رژه نظامی در تهران، علاوه بر این مجموعه موشکی نوین، پیشرفته‌ترین تسلیحات ایرانی نیز نمایش داده شد.

شبکه لایف نیوز در بخش‌های خبری خود با نشان دادن صحنه‌هایی از رژه گرامیداشت سی وهفتمین سالگرد هفته دفاع مقدس در تهران، گفت: ایران موشک بالستیکی جدید خود را با برد دو هزار کیلومتر رونمایی کرد. از مشخصات مهم مجموعه موشکی خرمشهر، توانایی حمل چند کلاهک است.

روزنامه پرشمارگان ماسکوفسکی کامسامولتس هم در اخبار آنلاین خود نوشت: ایران یک موشک دیگر را به نام خرمشهر و توان حمل چند کلاهک در رژه تهران رونمایی کرد. روحانی رئیس جمهوری ایران در این آیین تاکید کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند مانع توسعه توانمندی موشکی تهران شود.

وقتی خرمشهر با چندین کلاهک جنگی به استقبال غرب می‌رود

موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

خبرگزاری روس بالت نیز روز جمعه با بازتاب خبر رونمایی مجموعه موشکی خرمشهر، نوشت: ایران موشک بالستیکی جدیدی را طراحی کرده است که دارای برد دو هزار کیلومتر و توان حمل چند کلاهک است.

رسانه روسی نوشت: آمریکا به تازگی علیه ۱۸ سازمان و شهروند ایرانی تحریم‌هایی را وضع کرده است که روحانی هم در مورد پیامد‌های این اقدام هشدار داده است.

رونمایی از مجموعه موشکی بالستیکی خرمشهر در حدود ۲۰ رسانه روسی ازجمله خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه اینترنتی وزگلیاد و تارنمای ژورنالیستسکایا پراودا بازتاب یافت، اما به راستی کدام ویژگی «خرمشهر» تا این میزان موجبات خشم غرب را فراهم آورده است؟

سه کلاهک همزمان! ویژگی که خرمشهر را متمایز کرده است

موشک خرمشهر دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک تمام ایرانی است. اگر چه از موشک سجیل، قدر و شهاب ۴ نیز به عنوان دوربردترین موشک‌های ایرانی یاد می‌کنند؛ اما خرمشهر چند ویژگی اختصاصی دارد که موجب افزایش قابلیت‌های این موشک شده، موشک خرمشهر دور برد نیست، اما به حق می‌توان آن را جز دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی دانست.

این موشک 2هزار کیلومتری سوخت مایع از نوع زمین به زمین به طول ۱۳متر و قطر ۱.۵ متر، در حدود ۲۰ تن وزن دارد.

موشک بالستیکِ «خرمشهر»، یک تیر و چند نشان + تصاویر

کلاهکی که در موشک خرمشهر مشاهده می شود از نوع مخروطی ساده با یک نوک غیر تیز با انحنای کم برای کاهش اثرات مخرب حرارت در سرعت های پروازی بالا و هایپرسونیک است اما می توان انتظار داشت کلاهک های دیگری که در موشک هایی مانند سجیل و قدر از نوع سه مخروطی نصب شده برای موشک خرمشهر نیز طراحی شود. بر اساس شکل ظاهری کلاهک خرمشهر در ناحیه دماغه، می توان سرعت این موشک را بیش از ۱۵ ماخ تخمین زد.

موشک خرمشهر با توجه به ساختار خود و عدم نیاز به بالک و طول کمتر نسبت به موشک های قدر و سجیل و عماد، کاندیدای اول بکارگیری در یک پرتابگر زیرسطحی در آینده است. این موشک نیز مانند قیام، در مرحله روشن بودن پیشران، تنها با اتکا به سامانه «کنترل بردار رانش» هدایت می شود. کلاهک جداشونده آن نیز می تواند با اتکا به تجربه موشک عماد که دارای خطای چند متر در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر طراحی شود هر چند که تجهیزات کنترل آیرودینامیکی روی کلاهک نمونه رونمایی شده خرمشهر دیده نمی شود.

وقتی خرمشهر با چندین کلاهک جنگی به استقبال غرب می‌رود

با توجه به اینکه وزن کلاهک این موشک بالستیک جدید، ۱۸۰۰ کیلوگرم است، می توان با مقایسه اعداد اعلامی برای سایر موشک های رونمایی شده کشورمان، آن را مرگبارترین موشک ایرانی برای حمله به دشمن و هر متجاوز توصیف کرد. در عین حال، قطر بیشتر این موشک به نسبت نمونه های دوربرد دیگر ایرانی، این امکان را به آن می دهد که چنین کلاهک سنگین تری را حمل کند. البته این قابلیت موشک خرمشهر که در فاز نهایی، کلاهک آن تبدیل به چند کلاهک با قابلیت اصابت به اهداف گوناگون شود، یک جهش قابل توجه در طراحی ها و حمله به اهداف مختلف محسوب خواهد شد به گونه ای که عملا، هر موشک خرمشهر، می تواند وظیفه ۲ یا ۳ موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

همانطور که سردار حاجی زاده گفت موشک بالستیک خرمشهر می‌تواند کلاهکی تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند و تا دوهزار کیلومتری از محل پرتاب حرکت کند؛ این میزان کلاهک جنگی به معنای قدرت تخریب بیشتر موشک خرمشهر نسبت به سایر موشک‌ها بوده که در نابودی اهداف دشمن قدرتی منحصر بفرد دارد. شدت انفجار ۱۸۰۰ کیلویی برای همه مشخص است، اما وقتی که موشک دارای سه کلاهک همزمان انفجاری باشد شدت انفجار چند برابر می‌شود. به این دلیل بحث توان پیاده سازی انفجار سه کلاهک همزمان در یک موشک را می‌توان دست آوردی بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران به حساب آورد که در موشک خرمشهر به ثمر نشسته است.

وقتی خرمشهر با چندین کلاهک جنگی به استقبال غرب می‌رود

ویژگی های خرمشهر

- برد: ۲ هزار کیلومتر

- قابلیت: حمل چند کلاهک

- نوع جدایش: تک مرحله‌ای

- سوخت: مایع

- وزن مسلح: نامشخص

- وزن سر جنگی: نامشخص

- ماموریت: زمین به زمین - بالستیک

- هدایت: بدون باله

وقتی خرمشهر با چندین کلاهک جنگی به استقبال غرب می‌رود

موشک خرمشهر اما تنها یکی از صدها موشکی است که ایران بدون کمک هیچ یک از قدرت های منطقه و فرامنطقه ای دست به ساخت آن زده است .موشکی که قطعا نه اولین موشک ایرانی خواهد بود و نه آخرین آن، اما به تنهایی قادر شده تا غرب از توانایی های ایران به احترام چنین قدرتی بر سر پا ایستاده و انگشت حیرت بر دهان بگیرد.

همه موشک های جمهوری اسلامی ایران می تواند برای کشورهایی که نیت شومی بر علیه ایران دارند کابوس به حساب آید، امروز که دوران بزن در رو به پایان رسیده، این موشک ها در منطقه آقایی می کنند و اگر دشمنان خیال کنند که می توانند بزنند و فرار کنند قطعا تصور احمقانه ای است، زیرا داعش و کوموله نیز خواستند بزنند و فرار کنند، اما بدجور پاسخ سخت جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    مردم زندگی ندارند در فقر و وضع اقتصادی بد و بدتر هستند زندگیمان شده موشک

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      اون موقع ایی داشتی رای میدادی باید حواستو جمع میکردی

    • ایرانی
      0

      اگر این موشکها برای تأمین رفاه و آسایش مردم و پیشرفت ایران باشه خوبه ؛ برای حفظ تاج و تخت آقایان هستش !!!!!!!

  • زهرا
    0

    کره شمالی ممنون

  • سکینه
    0

    امریکا نمی تواند در برابر کشوری بایستد که جوانان سرنوشت را رقم میزنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها