قدرت نمایی بساز بفروش‌ها با نمای ساختمان / ایران بدون اسلام معنا ندارد

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اعتقاد بر این‌که ایران بدون اسلام معنا ندارد احیای هویت شهر با استفاده از نمای ساختمان همکاری مثلثی با سه ضلع معماران، طراحان و شهروندان می‌داند.

قدرت نمایی بساز بفروش‌ها با نمای ساختمان / ایران بدون اسلام معنا ندارد

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره وضعیت نمای ساختمان‌های پایتخت و برگزاری نخستین همایش فصلی کمیته نمای مناطق گفت: به علت آشفتگی به وجود آمده در نمای ساختمان‌های پایتخت کمیته نما تشکیل شد تا از رفتار سلیقه‌های سازندگان در طراحی و اجرای نمای ساختمان جلوگیری شود.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از دلایل تشکیل کمیته نما را وجود ایده‌های متنوع و علایق و خواسته‌های سازندگان و طراحان در این زمینه دانست و تصریح کرد: ما از سبک معماری گذشته که نشان گر دوره حاکیمیت وقت بود، ولی بعد از انقلاب نتوانستیم در حوزه طراحی نما به گونه‌ای عمل کنیم که نشان دهنده هویت بعد از انقلاب ما باشد.

او با تاکید بر این نکته که نمای ساختمان بخشی از شهر است، گفت: نما در کنار آنکه بخشی از شهر است جزئی از حقوق شهروندان نیز است و بر همین حقوقی کمیته نما شکل گرفت و ۸ نما را به عنوان نمای پایه ساختمان سازی در پایتخت معرفی کرد.

نژادبهرام با تاکید بر این نکته که نمای معرفی شده باید به تایید کمیته نما شهرداری مناطق برسد، سپس اجرا شود، گفت: ناظران شهرداری موظف اند تا از بروز تخلف در حوزه اجرای نمای ساختمان جلوگیری کنند و در صورت مشاهده تخلف موضوع را به مراجع بالاتر ارجاع کنند و در نهایت حکم اجرای نقشه برگردد.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: ما نباید از سوی شهرداری مناطق تهران شاهد تخلف در این حوزه (اجرای نما) باشیم و این تخلف روی تخلف سازندگان ساختمان اضافه شود.

او با تاکید بر این نکته که باید موضوع نما به عنوان یک رویکرد در شهر تهران مورد توجه قرار بگیرد، افزود: در حوزه نما نیاز به اطلاع رسانی مناسب است و شهروندان و سازندگان نیز به اجرای آن تمایل داشته باشند.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: شهروندان بدانند که حوزه نمای ساختمان موضوع چهاردیواری اختیاری نیست.

نژادبهرام افزود: شهروندان برای داخل ساختمان خود می‌توانند هرگونه تزئینات و دکوری را مطابق سلیقه خود استفاده کنند، اما در نمای ساختمان نمی‌توان اینچنین اقدامی کرد، زیرا نمای جزئی از شهر است و باید حقوق شهروندان رعایت شود.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که طراحان ایرانی پس از انقلاب تا به امروز نتوانستند نمای متناسب با فرهنگ را ایجاد و گسترش کنند گفت: برای رسیدن به طرحی جامع طراحان، معماران و شهروندان ۳ ضلع مثلث رسیدن به این هدف است.

او با تاکید بر این نکته که نمای ساختمان هویت شهر محسوب میشود، گفت: هویت شهری ما ضوابط دارد و با فرهنگ خاص خود همراه است و این امکان در پایتخت وجود ندارد که بخواهیم برای ساختمانی ۵ طبقه از نمای رومی که دارای ستون‌های بلند است استفاده کنیم.

نژادبهرام با اشاره به این نکته که در طراحی و اجرای برخی از نمای ساختمان‌ها سعی در نشان دادن قدرت است، گفت: انتظار ما از نماکاران و سازندگان این است که به فرهنگ شهری توجه کنند و در برخی از موارد اگر به بازنگری احتیاج است این بازنگری هرچه سریعتر انجام شود.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این مطلب که نمی‌توان بنا به سلیقه فردی نمای ساختمان را احداث کرد، تصریح کرد: این اقدام موجب میشود در ساختمان‌های پایتخت طرح‌های متفاوت و نا سازگار با شرایط فرهنگی کشور شکل بگیرد و تاکید من این است که برای ساختمان‌های معمول پایتخت که نهایت ۵ طبقه است باید اصول نما بر اساس ضوابط انجام شود.

او با اشاره به این نکته که ارائه ۸ نمای پیش فرض از سوی کمیته نمای شهرداری مناطق، گفت: شهرداری تهران به جای آنکه برای سازندگان ۸ پیشفرض نما را ارائه کند باید متریال (مواد مصرفی) استفاده شده در نما را به سازنده اعلام کند و سازنده بر اساس متریالی مانند آجر و چوب نمای مورد نظر خود را طراحی و اجرا کند، زیرا متریال مصرفی موجب حفظ حیات پایتخت می‌شود.

نژادبهرام با اشاره به معماری ایرانی اسلامی گفت: به عقیده من صرف این که اعلام کنیم معماری باید ایرانی - اسلامی باشد غلط است، زیرا فرهنگ ایران با اسلام با آن عجین شده است.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: فرهنگ ایران بدون اسلام فرهنگی ایران نیست.

او با اشاره به این نکته که هنر مدیریت شهری این است که نمای ساختمان با ظرفیت‌های موجود پایتخت همخوانی داشته باشد گفت: شهر باید امکان تبادل ارتباط بین مردمان را داشته باشد و در حال حاضر شرایط ساخت و ساز به گون‌های پیش رفته است که ساختمان‌ها به یکدیگر مشرف هستند و ساکنان ساختمان برای درو ماندن از منظر دید همسایه‌ها پنجره‌های ساختمان کوچکتر کردند و پرده‌ها نیز کشیدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها