بازدید دو عضو شورای شهر از تکیه شوفرها و خانه پدری صادق هدایت

دو عضو شورای شهر تهران از حسینیه بزازها، تکیه شوفرها و خانه یک نقاش مکتب قهوه‌خانه‌ای همراه با تیم تهران‌گردان بازدید کردند و مسجدجامعی گفت: اصطلاح «پامنبری» از حسینیه بزازها رواج پیدا کرد.

بازدید دو عضو شورای شهر از تکیه شوفرها و خانه پدری صادق هدایت

احمد مسجدجامعی صبح امروز در اولین جمعه محرم به همراه تیم تهران گردان از هیات‌های عزاداری شهر تهران بازدید کرد و در ابتدای صبح جمعه با حضور در تکیه شوفرها با بیان اینکه در سال ۱۳۲۴ رانندگان ماشین‌های تهران - کرج که در میدان قزوین مستقر بودند در ایام عزاداری امام حسین (ع)، تکیه‌ای را در کوچه صدف ایجاد می‌کنند، گفت: از آن تاریخ به بعد عزاداری ایام محرم در این تکیه که به همت شوفرهای خط تهران - کرج ایجاد شد، برگزار می‌شود.

وی افزود: به مرور زمان این تکیه در یک گاراژ برپا می‌شود.حالا نسل سوم شوفرها این تکیه را برگزار می‌کنند و ۱۰ شب تعزیه ایام محرم داخل این تکیه برگزار می‌شود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه تکیه شوفرها با گذشت سال‌ها هنوز چراغ تعزیه را روشن نگه داشته است، گفت: نکته قابل توجه در مورد این تکیه پرده‌های منحصر به فرد آن است که تاکنون من در هیچ جا این پرده‌های عاشورایی را ندیده‌ام و بهتر است این پرده‌ها ثبت و ضبط شود و آن را قاب کنیم تا بر اثر مرور زمان از بین نرود.

در ادامه احمد مسجدجامعی به همراه تهران گردان به خانه مهدی طالعی نیا - از نقاشان مکتب قهوه‌خانه‌ای - رفت و از آخرین پرده وی که هنوز تمام نشده است، بازدید کرد. طالعی نیا در تشریح ویژگی‌های پرده عاشورایی‌اش گفت: این پرده در ابعاد ۱.۵ تا ۴ متر کشیده شده است که مانند همه پرده‌های عاشورایی دارای نظم خاصی است به گونه‌ای که حضرت ابوالفضل (ع) سوار بر اسب در وسط پرده، شیر در سمت چپ و مار نیز در سمت راست قرار دارد.

وی با بیان اینکه این پرده جامع‌ترین پرده عاشورایی است که از سفر مکه تا خرابه شام و دیدار با یزید را روایت می‌کند،اظهارکرد: این تابلو در سه طبقه زمین، دوزخ و آسمان طراحی شده است.

طالعی‌نیا با اشاره به اینکه شکل‌گیری پرده‌های عاشورایی از زمان صفویه رواج پیدا کرده است، گفت: یکی از ویژگی‌های این پرده این است که حضرت ابوالفضل (ع) به دلیل ادبیات حماسی که داریم و از بعد پهلوانی در مرکز قرار دارد.

وی افزود: چند سالی است که می‌گویند شمایل و چهره نباید مشخص شود. تا سال گذشته مکانی در وزارت ارشاد به نقاشان پرده‌هایی عاشورایی اختصاص داده شده بود اما متاسفانه از سال قبل این مکان را از ما گرفته‌اند و من به شخصه در خانه‌ام نقاشی می‌کنم و برای آنکه بوی رنگ بیرون نرود، درها را می‌بندم اما به نظر نمی‌رسد این نقاشی‌های پرده‌ای به دلیل اینکه چهره‌ها مشخص است در معرض دید عموم قرار گیرد.

در ادامه اعضای تیم تهرانگردی به حسینیه «بزازها» رفتند و احمد مسجد جامعی با بیان اینکه حسینیه بزازها اولین حسینیه صنفی در تهران است،‌ گفت: آداب پذیرایی و عزاداری هر صنف متفاوت است و در گذشته در این هیات ۱۴۱ ساله روضه خوان و سخنران جاهای مخصوصی داشتند که بسته به علاقه مردم آن‌ها یا دور سخنران و یا دور نوحه خوان جمع می‌شدند که لفظ پامنبری از آنجا باب شد.

در بازدید از حسینیه بزازها محسن هاشمی - رئیس شورای شهر تهران - نیز به تیم تهران گردان پیوست.

مسجد جامعی در ادامه با همراهی محسن هاشمی به خانه پدری صادق هدایت در مجاورت بیمارستان امیر اعلم رفت و با بیان اینکه این خانه در سال ۷۸ به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، گفت: از آن زمان به بعد این خانه را نه حفظ کرده و نه تخریب کرده‌اند و به همان حالت رها شده است.

وی با اشاره به تبدیل شدن این خانه به کتابخانه، معاونت آموزشی و بسیج بیمارستان امیر اعلم اظهارکرد: خاندان هدایت یک خاندان معروف هستند که سه تکیه در تهران دارند و مسجد هدایت که محل سخنرانی آیت الله طالقانی نیز بوده از شهرت بیشتری برخوردار است.

در ادامه مسجدجامعی و هاشمی به دیدار یکی از پرده خوانان قهوه خانه‌ای رفتند و از او که در بستر بیماری بود دلجویی کردند.

به گزارش ایسنا، در ادامه تهران‌گردان به ایستگاه مترو قیطریه رفتند و از دو نقش برجسته این ایستگاه بازدید کردند. مسجد جامعی گفت: یکی از این نقش‌برجسته‌ها مربوط به طرحی از نماز عید فطر سال ۵۷ است که به اقامت دکتر مفتح برپا شد.

وی با بیان اینکه ایستگاه مترو قیطریه یک ایستگاه نمونه است که بر اساس استانداردهای پدافندی ساخته شده و در مقابل هر گونه تهاجمی مقاوم است،اظهارکرد: ۵۰۰۰ نفر در این ایستگاه مترو می‌توانند اسکان داشته باشند و جای سوال است که چرا این نوع ساخت پدافندی مترو ادامه پیدا نکرده است؟

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها