نمونه برداری از ١٠ هزار مجرم سابقه دار در بانک ژنتیک ایرانیان

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: نمونه برداری از ١٠ هزار مجرم با سابقه در سال ٩٥ با کمک سازمان زندان ها در بانک ژنتیک ایرانیان انجام شد.

نمونه برداری از ١٠ هزار مجرم سابقه دار در بانک ژنتیک ایرانیان

احمد شجاعی افزود: امسال هم نمونه برداری از بقیه مجرمان باسابقه ادامه می یابد تا هویت همه آنان در بانک ژنتیک ایرانیان باقی بماند.
معاون قوه قضائیه اظهار کرد: مشاغل و گروه های درمعرض خطر به دلیل حساسیت شغلی بعد از مجرمان سابقه دار در اولویت نمونه برداری در بانک ژنتیک قرار دارند که به عنوان نمونه از مجموعه آتش نشان ی و خدمات ایمنی تهران درخواست شده است تا برای مراجعه و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
وی افزود: اندک زمانی پس از وقوع بحران، مجموعه های مختلفی در محل حادثه، حاضر می شوند اما در نهایت پزشکی قانونی مسئولیت سنگین شناسایی هویت اجساد و اطلاع رسانی به مردم را به عهده دارد و تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک خدمت رسانی در این زمینه را تسهیل خواهد کرد.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، درباره مسئولیت این سازمان در زمان وقوع حوادث غیرطبیعی گفت: پزشکی قانونی در نتیجه این حوادث با اجسادی با هویت غیرقابل تشخیص روبرو می شود که برای تشخیص هویت باید از شخص و خانواده درجه یک متوفی نمونه گیری شود که کاری زمانبر و هزینه بر است اما بانک اطلاعات ژنتیک به راحتی امکان شناسایی را فراهم می کند.
شجاعی تنها راه تشخیص هویت را ژنتیک و استخراج اطلاعات دی. ان. ای. عنوان کرد و گفت: با وجود تجهیز 10 آزمایشگاه در کشور برای این امر همچنان با کمبود آزمایشگاه و سردخانه روبرو هستیم و از سویی کمبود و گرانی کیت های تشخیصی باعث بروز مشکلاتی برای پزشکی قانونی شده است.
وی با بیان حادثه تصادف قطار در سمنان، حادثه حله در کشور عراق و آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران در 1395 ، سال یاد شده را سالی بحران خیز برای کشور دانست و خاطرنشان کرد:اگر بعنوان مثال، نمونه برداری از آتش نشانان گرفته می شد و اطلاعات ژنتیک شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو را در اختیار داشتیم، دیگر نیازی به نمونه گیری از خانواده های آنان نبود.

منبع: ایرنا

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها