اختلاف ۳ هزار تومانی قیمت تخم مرغ با نرخ مصوب

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۳ هزار تومان فاصله دارد.

اختلاف ۳ هزار تومانی قیمت تخم مرغ با نرخ مصوب

رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید و کاهش تقاضا در ایام محرم قیمت تخم مرغ افت چشمگیری در بازار داشته است.

او افزود: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۳ هزار تومان فاصله دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن ادامه داد: با توجه به زیان سنگینی که طی ماه‌های اخیر به مرغداران وارد شده است موضوع جمع‌آوری تخم مرغ مازاد از سطح بازار را طی دو هفته اخیر پیگیری کرده‌ایم که متأسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و تنها قول‌هایی داده شده است تا به شرکت پشتیبانی اجازه دهند که برای خرید و ذخیره سازی مازاد تخم مرغ وارد بازار شود.

ترکاشوند با انتقاد از تعلل در جمع آوری تخم مرغ مازاد از سطح بازار بیان کرد: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته طی ۲ هفته اخیر تاکنون، دلیلی ندارد که تصمیم گیری در این زمینه با تعلل صورت گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن ادامه داد: بنده معتقدم چندگانگی مسئولیت‌ها دلیل تعلل در تصمیم گیری جمع آوری مازاد تخم مرغ از سطح بازار است چراکه یک بار می‌گویند وظیفه این امر بر عهده وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید است و بار دیگر مسئول این امر را وزارت صمت و تنظیم بازار می‌دانند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن با اشاره به اینکه احیای مجدد وزارت بازرگانی منجر به ایجاد چندگانگی مسئولیت‌ها شده است بیان کرد: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کند که مسئولیت این امر به تنظیم بازار محول شده است که بر این اساس وزارت صمت به ما قول داده همکاری لازم را در زمینه جمع آوری مازاد تخم مرغ از سطح بازار داشته باشد.

او تولید ماهانه تخم مرغ را حدود ۸۲ تا ۸۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: در ایام عادی ماهانه به طور متوسط ۷۵ هزار تن تخم مرغ در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به ایام محرم و کاهش مصرف به ویژه در دهه اول ضروری است که مازاد تخم مرغ از سطح بازار جمع آوری شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون تنها ۱۲ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است ضمن آن که در هفته‌های اخیر صادرات به شدت افت داشته است که بنده معتقدم ممنوعیت صادرات در ماه‌های اخیر موجب شده بازار این محصول را از دست بدهیم و بازگشت مجدد به بازار عراق زمان‌بر است.

او نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو تخم مرغ را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون متوسط قیمت فروش هر کیلو تخم مرغ ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که مابه التفاوت آن با نرخ مصوب ۷ هزار و ۷۴۰ تومان بیانگر زیان فاحش تولیدکنندگان است. از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود در سال رونق تولید حمایت لازم را از تولیدکتنندگان داشته باشند تا تولید این محصول دچار آسیب نشود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران میهن در پایان با بیان اینکه مشکل خاصی در بازار نهاده‌های دامی وجود ندارد تصریح کرد: هم اکنون مشکل مازاد و قیمت پایین تخم مرغ از چالش‌های اساسی پیش روی تولیدکنندگان به شمار می‌رود که طی ماه‌های اخیر به سبب زیان چشمگیر در فروش هر کیلو تخم مرغ فشار سنگین بر آن‌ها وارد شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها