سرپرست اداره محیط زیست گلستان:

مبارزه با ساخت و سازهای غیرقانونی جهان نما توسط «پلیس انفال»

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از تشکیل تیم همکاری تحت عنوان «پلیس انفال» خبرداد و گفت: وظیفه این تیم برخورد هماهنگ قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز بخصوص در منطقه حفاظت شده جهان نما است.

مبارزه با ساخت و سازهای غیرقانونی جهان نما توسط «پلیس انفال»

محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبر فوری درباره ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی مناطق حفاظت شده جهان نما، اظهار کرد: منطقه حفاظت شده جهان نما در سال 1350 به عنوان محدوده ی حفاظت شده به ثبت رسید و این منطقه دارای مستثنیات است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از تشکیل تیم همکاری تحت عنوان پلیس انفال خبرداد و گفت: در نشست مشترک با دادستانی «پلیس انفال» با مرکزیت منابع طبیعی تشکیل شد و قرار است ضمن تفکیک فعالیت های اعضای آن گسست بین دستگاه را از بین ببرد.

او گفت: بر اساس ماده 16 قانون حفاظت از محیط زیست کلیه املاک متعلق به دولت در مناطق تحت مدیریت در اختیار سازمان محیط زیست قرار می گیرد و محیط زیست قائم مقام دستگاه ها است. اما طبق ماده 56 قانون بهره برداری از جنگل ها و مراتع، تشخیص و تمییز اراضی ملی در مستثنیات برعهده منابع طبیعی است.

وی در ادامه این موضوع گفت: بر اساس این تکلیف، منابع طبیعی باید مشخص می کرده که اراضی که در آن ساخت و ساز انجام شده، جز اراضی ملی است یا مستثنیات، و بعد اقدام می کرد.

کنعانی از تهیه نقشه اراضی ملی و مستثنیات منطقه جهان نما توسط منابع طبیعی خبرداد و گفت: تحقیق و تحول میدانی این منطقه هنوز انجام نشده ولی در دستور کار است.

سرپرست اداره کل محیط زیست گلستان گفت: ساخت و سازهای جهان از نظر منطقه قرار گیره بررسی می شوند و در صورتی که در محدوده غیرقانونی باشند با آن ها متناسب با دستگاه مربوطه برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: حدود 900 هزار هکتار اراضی که در آن ساخت و ساز ها انجام شده است جز اراضی مستثنیات است که البته منابع طبیعی پرونده هایی در اراضی ملی تشکیل داده است.

کنعانی گفت: در حال حاضر ما نیروهایمان را در منطقه مستقر کرده ایم و پایش های روزانه با هدف شناسایی ساخت و سازها داریم.

وی خبر داد: در رابطه با ساختمان های نیمه ساز، هماهنگی هایی با دادستانی مرکز استان انجام دادیم تا بتوانیم از تبصره دو ماده 10 استفاده کنیم و بدون فرآِیند قضایی و تشکیل پرونده اعمال قانون کنیم.

او در پاسخ به سوال اقدامات پیشگیرانه از این اتفاق گفت: نظارات و گشت هایی که در حال حاضر در منطقه گذاشتیم باعث جلوگیری از ساخت و سازها در منطقه حفاظت شده جهان نما خواهد شد. و حکم های تخریب صادر شده بر اساس زمان بندی احکام، اجرا می شود.

کنعانی تصریح کرد: برگرداندن دوباره چهره طبیعت به این راحتی نخواهد بود و باید طرحی برای خارج کردن مصالح بعد از تخریب ساختمان ها در نظر بگیریم.

منبع: خبرفوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها