شروط ۱۲ گانه ازدواج یا طلاق / آیا می‌توان هدایای نامزدی را پس گرفت؟

یک وکیل پایه دادگستری درباره شروط ضمن عقد ازدواج و شرح چگونگی پس‌گرفتن هدایای نامزدی توضیحاتی داد.

شروط ۱۲ گانه ازدواج یا طلاق / آیا می‌توان هدایای نامزدی را پس گرفت؟

تنظیم سند ازدواج مشروط به شروط مختلفی است و هنگام ثبت عقد ازدواج باید به این نکات توجه بسیار زیادی شود، البته این شروط بیشتر در حوزه طلاق است تا ازدواج.

شروط ۱۲گانه ازدواج به شرح زیر است:

۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت ۶ ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام او به تأیید نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت ۶ ماه وفا نکند و به اجبار ایفا هم ممکن نباشد.

۲- سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.

۳- ابتلای زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.

۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به ۵ سال بازداشت یا به حبس و جزای نقدی شود که مجموعا منتهی به ۵ سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.

۷- ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.

۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند. تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا ۶ ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نکند.

۹- محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است، با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

۱۰- در صورتی که پس از گذشت ۵ سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۱۱- در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف ۶ ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت نکند.

لیلا قرداغی وکیل پایه دادگستریدرباره شروط ازدواج اظهار کرد: اگر زوج به یکی از شرایط ۱۲ گانه گفته شده عمل نکند، در آن زمان زوجه می‌تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد.

او درباره شرایط نامزدی بیان کرد: نامزدی هیچ شرطی ندارد، زیرا خطبه عقد هنوز جاری نشده است.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره پس گرفتن هدایای نامزدی گفت: تا قبل از عقد زوج و زوجه می‌توانند هدایایی که به یکدیگر داده‌اند را پس بگیرند، اما پس از جاری شدن خطبه عقد زوج نمی‌تواند هدایای داده شده به زوجه را پس بگیرد، زیرا پس از عقد این هدایا جزء املاک زن محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • امیرحسین
    0

    عجب شاهنامه ای علیه مردان نوشته اند. حالا اگر زن عقیم بود چی؟ اگر زن زندگی را بر مرد حرام کرد چی؟ اگر زن جنگ روانی چندساله راه انداخت چی؟

    نظرات شما -
    • هستی امینی
      0

      باسلام ,آقایون میتونن بدون هیچ دلیلی همسرشون رو طلاق بدن نیازی به شرط وشروط نیست

  • محمد
    0

    همه این بدبختی ها برای مهریه است کاش مثل کشورهای اروپایی مهریه ای در کار نبود زن و شوهر زمان جدایی همه دارایی رو نصف میکردن این جوری اگر باهم توافق نداشتن براحتی از هم جداشده و گریبان گیر مشکلات دادگاه و مهریه زندان نمیشدن

  • ناشناس
    0

    اخ ایی دادبیدادحیف صدحیف ازدواج ول شد با این همه طلاق چه زندگی شدیه ازدواج که به طلاق کشیده میشه براثرهمین یکی صدهاجوان دیگراگرقصدازدواج داشته باشند ول میشه. جوانان عزیز بیشترازترس مخارج ازدواج وماخرجه بعدازازدواج نبودن کاربرامعشیت زندگی هم ازدواج نمیکنند ،هم طلاق میگیرندخدایا رحم کن امیدی برازندگی نیست ماکه 35ساله ازدواج کردیم پشیمانیم امان ازجوانهای امروزخدایا ببخش خدایا رحم کن

  • حسن
    0

    هیچ باید تا آخر عمر خون و جگر بخوره

  • اریو
    0

    با این فرمون ک داریم جلو میریم 5 سال دیگ وضع اخلاقی جامعه با سقوط وحشتناکی روبرو خاهد شد ک فاجعه بارخاهد بود و مسولان زیربط عوض فکر چاره در خاب خرگوشی هستن

  • طیبه حیدرخانی
    0

    هیچ کدوم ازاین بندهاتودادگاه رعایت نمیشه ۱۵ سال نفقه ندادفقط ۵ سالش روثابت کردم بخاطرش زندان رفت هنوزم که هنوزه نفقه نمیده درخواست طلاقم دادم دادگاه میگه اینادلیل نمیشه ازکدوم حکم وقانون حرف میزنین اینافقط کلاهبرداریه که زنهای بدبخت به دام بیافتن به امیداینکه اگه حقی ازتون ضایع شد ماحقتونومیگیریم ولی کوکجاست نه نفقه میده نه مهریه نه حضانت بچه هاطلاقم نمیده قانونم پشتشه میگه نمیتونیم زورش کنیم ایناهمش کشکه لااقل تواشتهاردکشکه بی خوده یه مشت بی سوادنشستن قضاوت میکنن چندین بارتمام حقوق وقوانین خانواده روبراشون توضیح دادم ولی چون تورای دادن دستشون بازه وهرچی بگن همونه حق امثال منوضایع میکنن

  • ناشناس۱
    0

    عجب...قانون چرا فقط برای زنان نوشته شده است،برادرم چهار سال در دوران عقد هست، همسرش جواب قطعی نمی دهد که زندگی کند یا خیر...با این مهریه ها ..ریشه زوج خشکیده می شود...هیچ امیدی به ازدواج برای کسانی که این ماجرا را بدانند نیست...حالا شروط دوازگانه را باز مرور کنید، باشد که یک زوجه دیگر قانون بداند و از زوج جدا شود...

  • نگین
    0

    قانون نوشته شود شده مردانه است هیچ به نفع بانوان این سرزمین نوشته نشده بندی که وارد شده مرد بدون اذن زن اول نمی تواند ازدواج مجدد داشته باشد یک دروغ شاخدار است یک نمونه اش خود من هستم با داشتن فرزندانی ازدواج مجدد انجام دادند بدون که من بفهمم اگر از دادگاه حکم عسر و حرج در یافت میکردم می شد طلاق بگیریم اما به چه بهایی فرزندانم اسیب زیادی می دیدند در سن نوجوانی متحمل سختیهای زیادی می شدند متاسفانه خودم چون شاغل نبودم نمی توانستم از فرزندانم نگهداری کنم کر چه الان بزرگ شدند و به درجات عالی رسیدند اما نفرت و خشم انها به پدرشان هیچ وقت کم نمی شود کشور پیشرفته راه حل خوبی دارند که در ایام زندگی زناشویی که با هم داشتند دادگاه تشخیص بدهد از یکدیگر جدا می شوند و حقوقشان در نظر گرفته می شود اما در ایران له شدن زن تنها خقوقیست که نصیب بانوان می شود نه حکم عربی را اجرا می کند که همان روز اول مهریه را می دهند نه کشور پیشرفته را

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها