گزارش یک رسانه آمریکایی در مورد پشت پرده تعهدات فرانسه درباره حفظ برجام؛

نیویورک تایمز: فرانسه ۱۵ میلیارد دلار می‌دهد تا ایران از برجام خارج نشود و روحانی و ترامپ دیدار کنند

نیویورک تایمز نوشت: فرانسه تعهد داده که یک پکیج مالی ۱۵ میلیارد دلاری جهت جبران خسارت مالی تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران اختصاص دهد.

نیویورک تایمز: فرانسه ۱۵ میلیارد دلار می‌دهد تا ایران از برجام خارج نشود و روحانی و ترامپ دیدار کنند

به گزارش خبر فوری ، از روز قبل، رسانه‌های غربی بار دیگر گزارش‌های مختلفی را درباره پشت پرده مذاکرات ایران و فرانسه درباره برجام نوشته اند(گزارش گاردین در این رابطه را اینجا بخوانید).

در همین رابطه، امروز نیویورک تایمز در گزارش اخیرش ادعاهای جدیدی را در مورد میانجیگری فرانسه درباره اختلافات ایران و آمریکا مطرح کرده است. طبق ادعای این پایگاه خبری آمریکایی، فرانسه تعهد داده که یک پکیج مالی ۱۵ میلیارد دلاری جهت جبران خسارت مالی تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران اختصاص دهد.
نیویورک تایمز مدعی است در عوض این پول، ایران متعهد می‌شود از توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ خارج نشود.
قرار است این پولها به صورت ارز احتیاطی به دست ایران برسد. ارزهای احتیاطی، (Hard currency) واحد پول‌های قابل تبدیلی هستند که در حجم بسیار بالا و با سهولت در بازارهای جهانی خریدوفروش (مبادله) می‌شوند و در نتیجه این نوع از ارزها دارای پتانسیل بسیاری می‌باشند تا مورد تقاضا قرارگیرند.

نیویورک تایمز مدعی است فرانسه تعهد داده که یک پکیج مالی ۱۵ میلیارد دلاری جهت جبران خسارت مالی تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران اختصاص دهد و در عوض این پول، ایران متعهد می‌شود از توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ خارج نشود

این روش برای این انتخاب شده تا ایران بتواند تحریم‌های سخت بانکی ایالات متحده را دور بزند و اگر این شیوه پاسخ بدهد، ایران فروش نفت خود را ادامه می‌دهد.
نیویورک تایمز مدعی است در دیدار مکرون و ترامپ در نشست جی۷ تصمیمات مهمی در مورد ایران گرفته شده و هر چند دو طرف اعلام عمومی نکرده اند اما مکرون، ترامپ را مجاب کرده که کمپین فشار حداکثری بر ایران را تعلیق کند و رییس جمهور آمریکا هم این را پذیرفته است.
با این حال، صداهای مخالف بسیاری از داخل آمریکا شنیده می‌شود. جان بولتون(مشاور امنیتی ترامپ) بارها گفته که مخالف هرگونه حمایت مالی فرانسه و اروپا از برجام است. به جز بولتون، نتانیاهو(نخست وزیر اسراییل) هم هست که احتمالا با مخالفت‌هایش ترامپ را به واکنش و عدم تعلیق فشار حداکثری می‌کند.
نیویورک تایمز تاکید دارد که در صورت افزایش مخالفتهای آمریکا معلوم نیست بانکهای اروپایی تقاضای مکرون را پذیرفته و این ریسک را بپذیرند که به ایران ارز احتیاطی یا چیزی شبیه آن اختصاص داده و با تحریم‌های سنگین واشنگتن مواجه شوند.

هدف اصلی مکرون این است که حدودا یک ماه آینده و در نشست سالیانه سازمان ملل، ترامپ و رئیس جمهور روحانی را در مقابل هم قرار داده و موجب دیدار آن دو شود

برای جلوگیری از این اتفاق، حمایت علنی دولت ترامپ از طرح مکرون ضروری است. به نظر می‌رسد این امر هم زمانی رخ می‌دهد که گفتگوهایی بین مقامات ایران و آمریکا رخ بدهد.
نیویورک تایمز بعد از توضیح درباره روند برجام در چند سال گذشته و بعد از خروج آمریکا از آن، تاکید دارد که فرانسه به همراه آلمان تمام تلاششان را می‌کنند تا برجام را حفظ کنند و اعتبار مالی فوق الذکر فقط بخشی از طرح مکرون برای حفظ برجام است. هدف اصلی او این است که حدودا یک ماه آینده و در نشست سالیانه سازمان ملل، ترامپ و رئیس جمهور روحانی را در مقابل هم قرار داده و موجب دیدار آن دو شود.
نیویورک تایمز مدعی است که مقامات آمریکایی گفته اند مکرون به ترامپ قول داده که اگر با روحانی دیدار کند، می‌تواند تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ به یک توافق با ایران برسد.
اما در راه دیدار مقامات ارشد ایران و آمریکا مشکلی وجود دارد. آمریکا تاکید دارد لغو تحریم‌های نفتی و حمایت مالی از برجام و ایران باید بعد از دیدار مقامات و رسیدن به یک توافق صورت بگیرد اما ایران تاکید دارد که قبل از ملاقات و هر گونه توافقی آمریکا باید به برجام بازگردد.
قابل ذکر است که حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران امروز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هیچ گونه مذاکره دوجانبه‌ای با مقامات آمریکایی نخواهد داشت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • علی
    0

    رانسه تعهد داده که یک پکیج مالی ۱۵ میلیارد دلاری جهت جبران خسارت مالی تحریم‌های نفتی آمریکا به ایران اختصاص دهد و در عوض این پول، ایران متعهد می‌شود از توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ خارج نشود؟ به نظرم ما نباید این را بپذیریم چون پذیرفتن این پکیج مالی به منزله آن است که برای دنیا یک خطر واقعی هستیم و حق با اسراییل و آمریکا ست.

  • سیدحسین میرنجاتی
    0

    بنام خدا همشیه رفتار مقابل به مثل خوب است تا حالا دیگران از ما باج گرفتن یک بار ما بگیریم چه مشکل پیش میاید یازده ماه شعبان ویک ماه رمضان تازه رمضان ماه ماه مبارک است انشاالله خیر باشد

  • امیر
    0

    اون۱۵ میلیارد را مسئولین و آقا زاده در یک ماه میخورند

  • حسین
    0

    مگه خروج از توافق چه خطری برا دنیا دارد که این همه می ترسند متاسفانه تهدید های مداوم مقامات ایران به برداشتن گامهای سوم چهارم و پنجم و چندم هم این پیام را به دنیا میدهد که ایران شاید برنامه هایی داشته باشد و این چیزی است که امریکا و اسرائیل به دنبال ان هستند تا به دنیا بگویند ببینید ایران داره جهان را به ساختن بمب تهدید می کند.ما نباید در زمین دشمن با جاروجنجال هیاهو و شعار بازی کنیم.این یک اصل هست که همیشه طرف ضعیف بیشتر هیاهو می کند و طرف قوی ساکت و ارام است

  • arman
    0

    اخه فایدش چیه ؟ تازشم بعدش این ۱۵ میلیارد دلار بجز جیب آقا زاده ها از جای دیگه هم سر در میاره؟؟

  • ناشناس
    0

    خوبه 15ملیاردلار کافییه برااقازاده وردورو. وریشون براحسارت اگرخسارت باشه واقعا پاید برزین به حساب ملت ازجنگ زده بدتر اگرچای دیگه خرج بشه حرام ونجسه وسلام. ،،اسلام علیک یاعباعبدلله حه حسین شهیدسحرای کربلا

  • ناشناس
    0

    برادومین بارعرض کردم این 15ملیون دلارتوحساب شخسی مردم نرفت هرجاخرج شدنجسه. حرامه چونکه زررشومردم کشیدن دولت مردان اینوبدانید حرام حرام حرام درهرراه دیگری حطایک ریالش

  • زینب نوری
    0

    واقعا اگه همچین پولی به حساب بریزن فقط حق مردم هست نه بالا دستیا البته میدونم که یک ریالش هم به دست ماها نمیرسه الان اقایون دارن پول به حساب نیومده بین خودشون تقسیم میکنن

  • سمیه
    0

    خوشابه حالشون که این همه پول توجیبشون میره ماهم فقط اسمشو میشنویم نتمون میره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها