روایتی دیگر از عزاداری در حسینیه ایران؛ حضور گردشگران خارجی در عزاداری‌های یزد

عزاداری‌های محرم این روزها به یک جاذبه بسیار زیبا برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و سبب رشد قابل توجه گردشگری مذهبی در حسینیه ایران شده است.

روایتی دیگر از عزاداری در حسینیه ایران؛ حضور گردشگران خارجی در عزاداری‌های یزد

گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طول سال برای تماشای جاذبه‌های یزد به این شهر و استان سفر می‌کنند و حجم این سفرها سبب شده که یزد یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های گردشگری کشور در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، ظرفیت‌های بسیار بالای یزد در حوزه گردشگری سبب شده که یزد به همراه اصفهان و شیراز، مثلث گردشگری ایران را تشکیل دهند.

در کنار ظرفیت گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار زیادی که یزد از آن برخوردار است، جاذبه‌ای بسیار زیبا و دلنشین سبب شده که در طول سال‌های گذشته، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به یزد کشانده است.

عزاداری‌های سنتی و اصیل یزد جاذبه‌ای است که این روزها بسیاری از ایرانی‌ها و جمع قابل توجهی از گردشگران خارجی علاقه بسیار زیادی به دیدن آن دارند و حتی برخی گردشگران خارجی تنها با هدف دیدن این عزاداری‌ها وارد ایران می‌شوند.

حجت الاسلام علیرضا میرجلیلی، مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران ، با اشاره به اینکه عزاداری‌های یزد این روزها نظر بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود گردشگران 30 کشور دنیا در برنامه‌های محرم یزد حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به هماهنگی حضور گردشگران خارجی در برنامه‌های عزاداری از اول محرم در یزد گفت: گردشگران خارجی از اول تا 13 محرم در برنامه‌های آیین سنتی و برنامه‌های عزاداری یزد شرکت می‌کنند.

مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران گفت: مراسم‌های سینه زنی، روضه‌ها، پخت آش‌نذری، مراسم تاسوعا در مسجد حظیره، مراسم نخل‌برداری در تفت، اشکذر، مهریز و دیگر شهرستان‌ها و شام غریبان را از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حضور گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد دانست.

میرجلیلی همچنین افزود: چند روحانی مسلط به زبان‌های خارجی برای پاسخگویی به سئوالات و ابهامات گردشگران خارجی در مورد مراسم‌ عزاداری و فلسفه قیام عاشورا در مجموعه‌های امیرچقماق، مسجد جامع و امامزادگان یزد مستقر هستند.

وی با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری مراسم عزاداری بر گردشگران و همچنین اهمیت ترویج فرهنگ عاشورا، عنوان کرد: ارائه کتابچه‌هایی به زبان انگلیسی در مورد زیبایی‌های اسلام و فلسفه قیام امام حسین‌(ع) و نیز اهدای ماکت‌های نخل، بادگیر و دیگر نمادهای یزد از اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

علیرضا میرجلیلی تاکید کرد: استقبال از حضور گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد نزدیک به 10 سال است که در یزد با همکاری جامعه المصطفی حوزه علمیه قم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان اوقاف و امور خیریه، حسینیه‌ها و شهرداری یزد انجام می‌شود و این حرکت به الگویی برای دیگر شهرها از جمله اصفهان، شیراز و کاشان تبدیل شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته بیش از هزار و 500 نفر از گردشگران خارجی از بیش از 30 کشور دنیا در برنامه‌های محرم یزد حضور پیدا کردند.

میرجلیلی با بیان تأثیر گذاری این حرکت فرهنگی بر گردشگران خارجی و همچنین رشد گردشگران مذهبی داخلی اظهار امیدواری کرد: امسال به طور قطع شاهد حضور پررنگ گردشگران داخلی و خارجی در برنامه‌های محرم به وی‍ژه در دهه اول هستیم.

عزاداری‌های محرم که این روزها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده، نه تنها می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه استان به واسطه افزایش حضور گردشگران فراهم کند، بلکه عامل بسیار مهمی در ترویج فرهنگ شیعی و اسلام ناب در بین گردشگران خارجی است.

منبع: تسنیم

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها