دلایل کم نشدن شعب بانکی/ حمایت از کسب‌وکارهای کوچک

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به دو دلیل عدم کاهش تعداد شعب بانک‌ها، برخی از مهم‌ترین طرح‌های این بانک را تشریح کرد.

دلایل کم نشدن شعب بانکی/ حمایت از کسب‌وکارهای کوچک

مرتضی اکبری با بیان اینکه شعبه‌داری در سیستم بانکی ضرر است، تصریح کرد: حتی اگر بانک مرکزی هم در این باره تاکید نکند، عقل اقتصادی می‌گوید که شعبه‌داری ضرر است؛ هزینه فرصت بانک‌ها در شعبه بسیار بالاست و حرف بانک مرکزی کاملا درست است.

وی با بیان اینکه برخی بانک‌ها نمی‌توانند شعب خود را کم کنند، اظهار کرد: این موضوع دو دلیل دارد که نخستین دلیل آن برخی فشارهای سیاسی و منطقه‌ای از سوی نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و ... است که نمی‌گذارند شعبه را کاهش دهند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اضافه کرد: دلیل دوم برخی بانک‌ها مثل بانک‌های قرض‌الحسنه چون نوع خدمات‌شان بیشتر به مناطق محروم و افراد کم بضاعت است، این افراد هنوز با سیستم‌های الکترونیکی به درستی آشنا نیستند و نیاز است که شعبه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما شعب خود را افزایش نمی‌دهیم و فقط بهینه‌سازی می‌کنیم؛ به این معنی که مناطقی که ارتباطات و آشنایی کمتری با سیستم‌های الکترونیکی دارند، شعب را به آنجا منتقل می‌کنیم.

اکبری با بیان اینکه جمع کردن منابع قرض‌الحسنه کار سختی است، اظهار کرد: زمانی که اوضاع اقتصادی مردم خراب می‌شود، پس‌انداز کردن به نیت قرض‌الحسنه کم می‌شود و در این شرایط کار بانک‌های قرض‌الحسنه به این دلیل که سود به سپرده‌ای پرداخت نمی‌کنند، پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: به این ترتیب باید به سمت طرح‌های تشویقی مادی و معنوی برویم تا بتوانیم منابع را حفظ کرده و منابع جدید هم جذب کنیم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه ما بر اساس اخلاق متعهدیم که برای هر یک ریالی که به بانک می‌آید بتوانیم تسهیلات پرداخت کنیم، تصریح کرد: در عین حال در این مسیر اولویت را برای کسانی در نظر می‌گیریم که در بانک سپرده‌گذاری کرده باشند.

اکبری با اشاره به مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت بانک، گفت: در ابتدای فعالیت بانک، مهم‌ترین حوزه فعالیت در بحث معیشت بوده و مبالغ تسهیلات نیز حدود دو تا سه میلیون تومان بود که در حال حاضر میانگین تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

وی همچنین درباره سقف تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی، اظهار کرد: در مدل نخست، سقف تسهیلات پرداختی ما تا ۲۰ میلیون تومان است، اما مدل دیگری نیز به نام سپرده ویژه داریم که تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه نرخ کارمزد تسهیلات پرداختی ما بین صفر تا چهار درصد است، تصریح کرد: ما تنوع فعالیت‌مان را از حوزه معیشت کم‌کم به حوزه ازدواج و درمان و پس از آن اشتغال و حمایت از کالای ایرانی سوق داده‌ایم.

اکبری با بیان اینکه هر نوع اشتغال جدید در کشور نمی‌توانند از پس سودهای بانکی بربیایند، گفت: بنابراین برای کارهای جدید و همراه با نوآوری باید مسیری تعریف شود که بتوان تسهیلات کم‌بهره به آن‌ها پرداخت کرد که بهترین محل این کار، بانک قرض‌الحسنه است و ما نیز در همین راستا، به این حوزه ورود کردیم و در سال گذشته عمده تسهیلات‌مان را به حمایت از کسب و کارهای کوچک و اشتغال نو اختصاص دادیم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به افزایش سقف تسهیلات اشتغال‌زایی از ۲۰ به ۵۰ میلیون تومان با کمک دولت، اظهار کرد: اگر این تسهیلات با مشارکت دستگاه یا نهادی باشد، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان نیز با کارمزد چهار درصدی قابل پرداخت است.

دلایل کم نشدن شعب بانکی/ حمایت از کسب‌وکارهای کوچک

اکبری با اشاره به مدل حمایت از کالای ایرانی در این بانک نیز، خاطرنشان کرد: این طرح به حمایت از خدمات ایرانی مثل بیمه، آب و فاضلاب و ... برمی‌گردد که کسانی که این کالاها را بخرند، وام را به خریدار پرداخت می‌کنیم و پول به حساب فروشنده می‌رود؛ در واقع فروشنده کالای خود را به صورت نقدی می‌فروشد، اما خریدار، مبلغ کالا را به صورت اقساط یک تا پنج ساله پرداخت می‌کند.

وی همچنین درخصوص طرح‌های بانک مهر ایران برای جذب منابع قرض‌الحسنه، گفت: نخستین طرح ما که بسیار در کشور ما لازم است، اعتبار در حساب جاری است؛ به عبارت دیگر هر حسابی که نزد ما شارژ شود و گردش حساب داشته باشد، ما امتیاز وام به آن پرداخت می‌کنیم و اولویت‌بندی برای دریافت وام خواهند داشت.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: بنابراین میانگین رسوب تمامی حساب‌های جاری افراد حقیقی در پایان ماه محاسبه شده و بر اساس آن امتیازی به افراد تعلق می‌گیرد که خود فرد یا افراد خانواده و حتی اقوام نزدیک می‌توانند از آن استفاده کنند که نرخ تمامی این تسهیلات بین صفر تا چهار درصد است.

اکبری با بیان اینکه انتظار نداریم که کسی سپرده ثابت نزد ما بگذارد، تصریح کرد: ما از گردش حساب افراد استفاده می‌کنیم و بر اساس رسوب آن امتیاز حسابش را استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح دیگر این بانک، گفت: دستگاه‌ها و نهادهایی که می‌خواهند از پرسنل و کارمندان خود حمایت کنند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند که بر اساس آن دستگاه مربوطه عددی را نزد بانک می‌آورد و معادل همان عدد را نیز ما پرداخت می‌کنیم و پرداخت تسهیلات به پرسنل آن‌ها را ما انجام می‌دهیم و اگر به ما زمان بدهد، ما رقم مشارکت خود را بالا هم می‌بریم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: این اتفاق می‌تواند با انتقال حساب جاری شرکت‌ها به بانک ما نیز بیفتد، در واقع می‌توانیم اعتبار در حساب جاری را برای اشخاص حقوقی نیز حساب کنیم، اما شرکت نمی‌تواند تسهیلات را برای خود استفاده کند، بلکه باید به کارکنان خود پرداخت کند.

اکبری از طرح حمایت از کالای ایرانی برای متقاضیان بیمه دانا، خرید فرش و انشعاب فاضلاب خبر داد و گفت: ما همچنین در حوزه‌های عام‌المنفعه نیز ورود کرده‌ایم، برخی افراد هستند که تمایل دارند که منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه تسهیلات بدهند، اما بعضا پولشان برنمی‌گردد، ما این کار را در قالب دو طرح برای این افراد انجام می‌دهیم که مورد نخست آن دریافت منابع آن‌ها به صورت قرض‌الحسنه و پرداخت به فرد معرفی‌شده توسط خود سپرده‌گذار انجام می‌شود.

وی افزود: طرح دیگری با عنوان همیاران مهر داریم که بر اساس آن مردمی که می‌خواهند کمک کنند به صورت قرض‌الحسنه انجام دهند و در اختیار بانک قرار دهند یا در اختبار خودشان باشد و پس از جمع‌شدن مبلغ مشخصی، فرد نیازمند را به بانک معرفی کرده و تسهیلات را ما پرداخت کنیم که کارمزد این تسهیلات یک درصد است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: اقساطی که فرد تسهیلات گیرنده پرداخت می‌کند بار دیگر به همان گروه برمی‌گردد و می‌توانند به شخص دیگری نیز تسهیلات بدهند که از این طریق منابعی حدود ۲۰ میلیارد تومان هم جمع شده، اما تا جا بیفتد زمان می‌برد.

اکبری با اشاره به سایر طرح‌های بانک، گفت: ما افرادی داریم که سپرده‌ای ندارند که در اختیار ما قرار دهند تا از امتیاز آن بهره‌مند شوند، اما بعدا می‌توانند به صورت تدریجی به اندازه تسهیلات اولیه برای ما امتیاز ایجاد کنند، بنابراین تسهیلات به متقاضی پرداخت می‌شود و زمان پرداخت اقساط، میزان قسط بالاتر خواهد بود، اما مبلغ بیشتر از قسط تسهیلات در حساب خود فرد خواهد بود و در نهایت نیز در اختیار تسهیلات گیرنده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طرحی نیز برای بانوان تعریف کرده‌ایم، اظهار کرد: رسوب پول بانوان معمولا بیشتر از آقایان است که امتیاز بیشتری برای آن‌ها قائل می‌شویم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به پرداخت وام ازدواج توسط این بانک، نیز گفت: ما تاکنون ۱۰۰ درصد تسهیلاتی که به عنوان سهمیه ما برای وام ازدواج در نظر گرفته را پوشش داده‌ایم، اما علاوه بر آن کار دیگری مثل بیمه‌های عمر تعریف کرده‌ایم و افراد می‌توانند برای آینده فرزندشان برنامه‌ریزی مالی کنند.

اکبری تصریح کرد: مردم می‌توانند مبلغ مختصری را برای آینده فرزند خود پس‌انداز کنند و ما پنج یا ۱۰ سال بعد که فرزندشان به سن ازدواج رسید، بتوانند عددی را تا سقف ۸۰ میلیون تومان و بیشتر از ما وام قرض‌الحسنه بگیرند که نرخ کارمزد آن هم بین صفر تا چهار درصد است.

وی ادامه داد: دیگران نیز می‌توانند از طرحی مشابه این استفاده کرده و پس‌اندازهای خرد خود را در بانک بگذارند و برای سایر موارد هم بتوانند از چنین تسهیلاتی استفاده کنند.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه مبلغ این تسهیلات ثابت نیست، گفت: مبلغ این تسهیلات بر اساس نرخ تورم قابل افزایش است.

اکبری با اشاره به طرح دو در یک این بانک، اظهار کرد: اگر فردی سپرده‌ای در اختیار ما بگذارد، تا ۹۵ درصد آن سپرده را با نرخ کارمزد دو درصد در اختیارش قرار می‌دهیم، ولی سپرده فرد نزد ما می‌ماند و زمانی که اقساط تسهیلات اول تمام شد، می‌تواند دوباره تسهیلاتی از ما بر اساس منابعی که نزد ما گذاشته دریافت کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها