گزارش یک وبگاه آمریکایی درباره سامانه موشکی باور 373؛

ایران؛ در حال رسیدن به قدرتمندترین سیستم موشکی دنیا / نشنال اینترست: ایرانی‌ها اس 400 خود را می‌سازند/ سامانه موشکی باور 373 چه مزایایی نسبت به اس 300 روسیه دارد؟

موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S400 ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود.

ایران؛ در حال رسیدن به قدرتمندترین سیستم موشکی دنیا / نشنال اینترست: ایرانی‌ها اس 400 خود را می‌سازند/ سامانه موشکی باور 373 چه مزایایی نسبت به اس 300 روسیه دارد؟

به گزارش خبر فوری ، وبگاه نشنال اینترست طی گزارشی به قدرت نظامی و موشکی ایران پرداخت. این سایت آمریکایی مدعی شد ایران به زودی به توانایی ساخت سامانه ای معادل اس 400 دست می‌یابد. گزارش نشنال اینترست که به قلم سباستین روبلین نوشته شده، تاکید دارد که سامانه موشکی بالستیک باور 373 می‌تواند به راحتی مزایا و توانایی های اس 300 را پوشش دهد.

نویسنده گزارش تاکید دارد که توانایی باور 373 حتی از اس 300 هم بیشتر بوده و با کمی پیشرفت به اس 400 می‌رسد. سیستم موشکی اس 400 هم اکنون بزرگترین و دوربردترین و پیشرفته ترین سامانه موشکی زمین به هوای دنیا است و ایرانی ها با باور 373 فقط اندکی با دستیابی به این ابرسیستم موشکی فاصله دارند.

موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S400 ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود.

این سامانه همچنین، قابلیت تعقیب و ضربه زدن به انواع موشکهای بالستیک، بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای شناسایی و پهبادها را دارا است. نشنال اینترست به نقل از مقامات ایران تاکید دارد که این سیستم موشکی در تمام شرایط جغرافیایی و آب و هوایی فعال است و می‌تواند به دشمن ضربه بزند.

تاریخچه سامانه باور

وبگاه نشنال اینترست سپس به سراغ تاریخچه سامانه های موشکی ایران می‌رود. نویسنده مدعی است اولین بنای تشکیل سامانه موشکی در سال 2007 و بر روی سامانه اس 300 روسیه انجام گرفت. بعد از آن، متخصصان ایرانی این سیستم روسی را پیشرفت دادند، چرا که از سال 2010 به بعد به علت تحریم ایران، روسیه حاضر نشد برخی تجهیزات این سیستم را به ایران تحویل داده یا بفروشد.

یک سال بعد ایران گفت که از این به بعد، خودش سیستم اس 300 خودش را تجهیز می‌کند و به همین دلیل، نام آن را باور نامید. ایران پس از چندین سال در سال 2016 اعلام کرد که این سیستم به قابلیت های جدیدی رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود. اگرچه بعد از برجام و لغو تحریمها، روسیه 4 پدافند اس 300 به ایران داد، اما ایران فعالیت خودش را متوقف نکرد و کار بر روی سامانه ضد هوایی باور را ادامه داد.

توانمندی‌های باور

نمونه نهایی سیستم باور 373 که مدتی پیش از آن رونمایی شد، مجهز به توانمندی هایی است که اس 300 فاقد آن است. خودروی سنگین ذوالجناح، به عنوان کامیون کشنده، برای حمل لانچرهای این سامانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو دارای ۵ محور فعال است و قابلیت عبور از رودخانه تا عمق ۱٫۵ متر، حداکثر ظرفیت بار ۳۰ تن، حمل محموله با طول ۱۰٫۵ متر، حداکثر شیب روی ۳۵٪، حداکثر شیب روی طولی ۲۰٪، وزن خالص ۲۱ تن و سامانه تعلیق مستقل را دارد.

همچنین، رادار این سامانه موشکی، از نوع رادارهای معراج ۴ می‌باشد. معراج ۴ که برای اولین بار همزمان با این سامانه رونمایی شد، یک رادار کنترل آتش و برد بلند است.

نشنال اینترست می‌گوید که برخی کارشناسان نظامی می‌گویند سیستم راداری معراج 4 جهت کار بر روی سامانه باور ساخته نشده است، با این حال مشخص است که این سیستم راداری قابلیت کارکردن بر روی سامانه را دارد و می‌تواند به خوبی جهت تشخیص موقعیت و هدف به آن کمک کند.

برتری باور بر اس 300

فارغ از بحثهای نشنال اینترست، سوال اینجا است که مزایا و برتری‌های باور 373 بر اس 300 روسی چیست؟ طبق نظر کارشناسان نظامی داخلی، در بخش جست وجو، پدافند باور ۳۷۳ راداری دارد که می‌تواند ۳۰۰ هدف را در برد ۳۵۰ کیلومتری مورد ارزیابی قرار دهد این در حالی است که سامانه اس ۳۰۰ روسیه فقط قادر به شناسایی ۱۰۰ هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری است. در بخش رهگیری بازهم پدافند هوایی باور یک سرو گردن بالاتر از اس ۳۰۰ و حتی اس ۴۰۰ قرار دارد.

باور ۳۷۳ قادر به رهگیری ۶۰ هدف در برد ۲۵۰ است این در حالی است که اس ۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است. در اس ۴۰۰ هم تعداد رهگیری تنها ۳۶ مورد است.

یکی از ویژگی‌های بارز باور ۳۷۳ که این پدافند را از اس ۳۰۰ روسی و پاتریوت آمریکایی متمایز می‌کند این است که باور ۳۷۳ قادر به هدف گیری ۹ هدف به طور همزمان است که در اس ۳۰۰ به ۶ هدف و در پاتریوت به یک هدف می‌رسد.

اما برترین ویژگی سامانه باور۳۷۳ ساخت تماماً ایرانی آن است که باعث می‌شود تمام کد‌های سیستم نرم افزاری پدافندی کشور در اختیار ایران باشد و همین مزیت باعث ایجاد یک سامانه پدافندی با شبکه‌ای امن در کشور خواهد شد. و فقط برتری اس ۴۰۰ این است که موشک‌های با سرعت بالا راهم می‌تواند هدف اصابت قرار دهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ملت
    0

    دست مریزاد . دست خدا نگهبانتان باد .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خداییش توی هر قسمت از امورات لنگ میزنیم تواین مورد نقص نداریم بخصوص ترمزی شده واسه زنگیان مست حهانی خاری تو چشم دشمنا بابا عشق میزی ها پست کلیدی های بیتوجه به مردم یاد بگیرید..هم بیارید

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام الله سلام واقعا ن دست مریزاد دارد ارتش وسپاهی دو لشکر الهی بامید کارهای بزرگتر الهی از شماها ببنیم که مایع دل گرمی وامیدواری مسلمین جهان بوده وهستید به امید پیروزی نهایی بر کفر جهانی

  • tk
    0

    احسنت و خدا قوت

  • Seyed Morteza Hosseini Khajouie
    0

    سلام خدا شما را حفظ کند انشاالله موفق باشید

  • ر.ب
    0

    درود بر جوانان مومن و انقلابی ایران اسلامی عزیز که شعار نه شرقی ونه غربی را به حول وقوه الهی به اثبات میرسانند وروح امام بزرگوار وشهیدان عزیز ورهبر معظم انقلاب را شاد میکنند همانا که امام ره فرمود من به شما جوانان عزیز امیدوارم .به امید ظهور حضرت ولی عصر عج

  • .......
    0

    سپاه نبود از غصه دق میکردیم دمتون گرم

  • محسن
    0

    تحریمها بزرگترین موهبتند و موجب جهش توسعه برای دولتهایی که تا مجبور نباشد اقدام بزرگی نمی کند

  • هیتلر ایرانی
    0

    ایووول برادرا انشالله به امید ساخت مرگبار ترین و پیشرفته ترین سلاح ها

    نظرات شما -
    • لتم
      0

      نمنه؟

  • مهمان
    0

    می گویند در بخش نظامی چون تحریم بودیم پیشرفت کردیم، در صورتیکه اصل مطلب این نیست. در بخش نظامی چون همت داشتیم، برنامه داشتیم، مدیریت داشتیم، و از همه مهمتر متخصصانی وطن پرست و متدین و خودباور داشتیم پیشرفت کردیم. این تحریمها در همه بخشها کم و بیش در چهل سال گذشته بوده است، اگر صرف تحریم باعث پیشرفت میشد، باید در آنجا هم پیشرفت می کردیم.

  • امید
    0

    واقعا اگر در همه زمینه ها از جمله خودروسازی مسئولین توانمندی نخبه ایرانی رو باوررررررر کنند پیشرفت های زیادی حاصل میشه.

  • حسن
    0

    شیر هرچقدر پیر باشد ولی شیر است دورود بر قهرمانان ایران

  • علی
    0

    جوک خنده داریه

    نظرات شما -
    • احسان
      0

      شما آقا زاده هستی یا ژن خوب یا وطن فروش

    • سربازوطن
      0

      یک ایرانی هیچ وقت به دانشمندانش به پیشرفت کشورش نمیخندد...اولویت اول امنیت کشوراست گرمشگل اقتصادی رودرذهنت بهانه داری بدان که مشگل درانقلابت نیست درانتخابت هس...درود به غیورمردان وطنم،،درودبه روح مقدس وقهرمان بی نظیربشریت حاج قاسم دلمون

  • محمدمحمدی
    0

    باسلام بخدا ایران میتونه موشک هسته ای بسازه خداقوت شیرمردان بزرگ

    نظرات شما -
    • Teraamp
      0

      Enshaalah baradar

  • احمد
    0

    انشاالله یکی از این موشکها رو بزنین تو مرکز مدیریت خودرو سازی کشور که اینقدر با آبروی کشور عزیزمون بازی نکنن ودست از حرص وطمع بردارن

    نظرات شما -
    • Donald teramp
      0

      Vagheaan

  • احمد
    0

    خدا قوت دانشمندان گمنام ولی قلب تپنده ملت ما تقاضا میکنیم این سامانه ها را به تعداد زیادبسازید کارخانه های بزرگ به روز ترکیه یک سامانه مانند اینها میسازد ولی در یک سال 800دستگاه از آن را میسازد توسط کارخانه های مکانیزه و استفاده از عمل رباتیک و کا مپیوتری که هر برنامه هر طرح وسلاحی را طراحی ومیسازد

  • حسین نظری
    0

    پاینده و سرفراز باد ایران ، کلا مخالف جنگ و کشت و کشتار هستم اما در بین این همه کشورهای مستبد لازمه سیستم دفاعی کشور قوی و بروز باشه ... خدا قوت به همه ی دلاورمردان این مرز و بوم و آرزوی سلامتی برای این عزیزان .

  • ج احمدی
    0

    سلام غیورمردان وشیرمردان ارتش وسپاه .فرقی نمی کندهردو قلب تان فکرتان جان تان برای ایران واسلام وملت ورهبر می تپد برای ملت هم فرقی نمی کند ارتشی یاسپاهی هردو مردان مخلص ایران زمین هستید .آفرین برشما .که دست روی هرسلاحی گذاشتیدساختید تنهاخواهشی که داریم درضمینه جنگنده هم ثابت کنیدکه بهترینید ازبیگانه نخریدحتی اگرتحریم سلاح برداشته شود خودتان بهترینش رابسازید که بفهمند ایرانی بخواهدمی تواند والانم میدانم داریدتمام سعی تان رامی کنید .دمت تان گرم .شیرمادرتان حلالتان .بخداکه بهترین رهبر دنیاراداریم قدرشان رابدانید به امید آنروزی که سربازان ودلاوران ایران سربازان آقایمان مولایمان مهدی ع باشید دنیارافتح وبرعدل حیدرکرارعلی مرتضی دادگرنمایید پیروز باشیدواستوار

  • حسین
    0

    ایران بدون سلاح هسته =یمن هست

  • رضا شاهمیرزایی
    0

    دل و روحتان شاد که دل ملت و هموطنان را شاد و مسرور کردید و میکنید، به این دستاوردهای بزرگ راضی نباشید و با امید به خدای متعال همه جنگ افزارهای مدرن دنیا را یک به یک به چالش و به زیر اراده و عزم عظیمتان بکشید. حق نگهدارتان

  • رضا
    0

    دمتون گرم

  • جواد
    0

    ایران باید برای رسیدن به بازدارندگی مطلق به سلاحهای هسته ای دست پیدا کنه ؛ اینکه رهبری فتوای حرام بودن دادن نباید باعث بشه که ما از همچین سلاح بازدارنده ای محروم بشیم ؛ اسلام هم دستور داده که با هر سلاحی که میتونین خودتون رو مسلح کنین تا کسی نتونه به شما زور بگه و علیه شما تعدی انجام بده ؛ الان کشور ما از طرف شرق و شمال و جنوب شرقی توسط سه قدرت هسته ای احاطه شده ؛ در سمت غرب هم اسرائیل با چند صد کلاهک هسته ای قرار داره ؛ بنا به اطلاعات سرویس های جاسوسی معتبر دنیا عربستان و ترکیه هم در صدد دستیابی به سلاح هسته ای هستن ؛ در اینصورت واقعا دیوانگی محضه که کشوری با این وسعت زیاد و با وجود دشمنان قدرتمند از داشتن سلاح های بازدارنده هسته ای محروم کنیم.

  • جعفر جمشیدی
    0

    سلام بر شیر مردان ایرانی واقعا ممنون شادمان کردید

  • ناشناس
    0

    اگر ما میخوهیم کشور ما در برابر دشمنان زیادی که داریم امن باشد و کسی جرعت چپ نگاه کردن به ایران ما نداشته باشد باید سلاح هستهای داشته باشیم که در این موقیعت از نان شب برای هر ایرانی وطن پرست واجبتر است

  • محمود
    0

    امیدوارم یک روز خودروهایمان تمام ایرانی بشن بدست توانای وزارت دفاع تامافیای گرانی خودرو بلکه برای همیشه جمع بشه.انشاا...

  • سعید
    0

    خداوکلیلی بدون هیچ تعصبی باید به سپاه و سپاهی احترام بذاریم این کینه و بغضی که بعضیها از سپاه دارن بخاطر تبلیغات و رسانه دشمنه ولی پاک ترین و مخلص ترین و کارکن ترین بخش این کشور سپاهه علتش هم نظارت مستقیم رهبری روی نیروهای مسلح هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها