فرزانه کابلی: هر چرخیدنی، رقصیدن نیست

کاری که بچه‌های گروه من روی صحنه انجام ‌دادند، به هیچ وجه رقص نبود. یک پرفورمنس آرت بود. چیزی شبیه تئاتر. به من ایراد می‌گرفتند چرا آن خانم‌ها روی صحنه چرخیده‌اند. اما صرف چرخیدن نشانۀ رقصیدن نیست.

فرزانه کابلی: هر چرخیدنی، رقصیدن نیست

فرزانه کابلی، رقصندۀ مشهور ایرانی، می‌گوید آنچه که شاگردانش در کنسرت سالار عقیلی اجرا کردند، نه رقص بلکه پرفورمنس آرت (هنر نمایشگون) و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. کامبیز نوروزی، حقوقدان، نیز معتقد است رقصیدن زنان در مجالس مختلط، در قوانین ایران صریحاً منع نشده است و بیشتر منع شرعی دارد تا منع قانونی.

پس از اجرای پرفورمنس «گروه حرکت» در شب اول کنسرت سالار عقیلی، رسانه‌های جریان راست افراطی در ایران به شدت از سالار عقیلی و فرزانه کابلی انتقاد کردند و همین فضا مانع از ادامه حضور «گروه حرکت» در کنسرت سالار عقیلی شد.

با اینکه خانم کابلی خودش جزو اجراکنندگان روی صحنه نبود و در جمع تماشاگران در سالن نشسته بود، رسانه‌های ایرانی با انتشار فیلمی از حرکات نمایشی یکی از شاگردان خانم کابلی، چرخیدن او را به اشتباه «رقص فرزانه کابلی در کنسرت سالار عقیلی» قلمداد کردند.

اولین شب کنسرت سالار عقیلی چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه برگزار شد و پس از آن، فرزانه کابلی به دادگاه احضار شد. خانم کابلی روز یکشنبه سوم شهریور، یک روز پس از مراجعه به دادگاه، در اینستاگرامش خبر داد که «گروه حرکت» در شب‌های آتی کنسرت سالار عقیلی حضور نخواهد داشت.

فرزانه کابلی درباره آنچه در متن و حاشیه کنسرت سالار عقیلی رخ داد، گفت: «ما از دو ماه پیش تمرین این کار را شروع کردیم. من همان اوایل کار با شورای نظارت بر نمایش در وزارت ارشاد صحبت کردم و کار ما دو بار هم بازبینی شد. حتی از لباسی که بچه‌های ما قرار بود در کنسرت بپوشند عکس گرفته شد تا مشکلی نداشته باشد. روز اول اجرا، به محل برگزاری کنسرت رفتیم ولی ساعت ۱۲ ونیم بعد از ظهر، یکی از اعضای گروه موسیقی به من تلفن کرد و گفت متأسفانه حضور «گروه حرکت» در این کنسرت کنسل شده است. واقعاً باورم نمی‌شد؛ چون فکر می‌کردم نهاد مربوطه مجوز را صادر کرده و دیگر مشکلی نیست. ابتدا رئیس سالن میلاد گفته بود زنان «گروه حرکت» حق ندارند در این کنسرت برنامه‌ای اجرا کنند. حتی گفته بود خانم‌ها حق ندارند دونفری آواز بخوانند. می‌دانید که زنان نمی‌توانند به تنهایی آواز بخوانند ولی آوازخوانی دونفره‌شان ممنوع نیست. اما رئیس سالن میلاد، رأساً این امر را هم ممنوع کرد.»

وی در ادامه افزود: «ولی ساعت پنج ونیم بعد از ظهر، باز همان عضو گروه موسیقی به من تلفن کرد و گفت مشکل رفع شده و مقامی بالاتر از رئیس سالن، گفته است حضور «گروه حرکت» در این کنسرت بلااشکال است. حالا کنسرت ساعت هفت ونیم عصر شروع می‌شد و ما فقط دو ساعت وقت داشتیم. به من گفتند اگر ممکن است خودتان را برای سانس دوم کنسرت برسانید. خلاصه بچه‌های گروهم به هر زحمتی بود خودشان را رساندند و در هر دو سانس برنامه‌مان را اجرا کردیم. نمی‌دانم چرا عده‌ای شایع کردند من روی صحنه مشغول انجام آن حرکات هنری و مفهومی بودم. چون من در سالن نشسته بودم و همه این را دیدند و ویدیویش هم در دسترس است.»

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • عبدالله
    0

    خانم دیگر نچرخ چون همان اثر رادارد.

  • غزل
    0

    مگه تئاتر بوده که رفته اون بالا چرخیده و نمایش بازی کرده. کنسرت بوده و هر کی بره اون بالا یا رقصیده یا حرکات موزون کرده همین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها