ادعای نیویورک تایمز: ترامپ انتقام گلوبال هاوک را از ایران گرفت

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده که دولت ایالات متحده پاسخ ایران در قبال سرنگونی پهباد آمریکایی را با یک حمله سایبری داده است.

ادعای نیویورک تایمز: ترامپ انتقام گلوبال هاوک را از ایران گرفت

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرده که دولت ایالات متحده پاسخ ایران در قبال سرنگونی پهباد آمریکایی را با یک حمله سایبری داده است.

روزنامه نیویورک تامیز در گزارش اخیر خود به نقل از مقامات نظامی آمریکایی مدعی شده است که ارتش آمریکا ۲۰ ژوئن، یعنی بلافاصله بعد از سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکا توسط نیروهای سپاه، یک حمله سایبری مخفی علیه ایران صورت داده است. این روزنامه از قول این مقامات که نام‌شان را ذکر نکرده، بیان کرده است که در این حمله یک پایگاه اطلاعاتی مهم را که سپاه پاسداران برای حمله به تانکرهای نفتی مورد استفاده قرار داده بود، از بین برده است.

در این گزارش به جزئیات این عملیات اشاره‌ای نشده، اما ادعا شده است که در این حمله آمریکایی‌ها توانسته‌اند توانایی تهران را در هدف گیری و کنترل ترافیک دریایی و خطوط کشتیرانی در خلیج فارس را حداقل به طور موقت، پاک کنند. روزنامه واشنگتن پست هم در همین مورد در گزارش ماه پیش خود نوشت سیستم‌های کامپیوتری کنترل تجهیزات شلیک موشک‌ و راکت‌ ایران در پی این حمله از کار افتاده است.

این مقامات گفتنه‌اند که ایران هنوز در تلاش است تا اطلاعات نابود شده در حمله ۲۰ ژوئن را بازیابی کند و برخی از سیستم‌های رایانه‌ای - از جمله شبکه‌های ارتباطی نظامی- را مجددا فعال کند.

این گزارش افزوده است که ایالات متحده و ایران مدت‌هاست که درگیر، درگیر شدن در فضای مجازی اعلام نشده هستند و به گفته مقامات حمله 20 ژوئن یک حمله مهم در این نبرد مداوم بوده. به گفته مقامات دولت آمریکا، ایران در پاسخ به حملات خود تسریع نکرده و عملیات سایبری خود را علیه دولت ایالات متحده و شرکت های آمریکایی با سرعت ثابت ادامه داده است.

در این گزارش ‌آمده است که این مقام‌ها به نیویورک تایمز گفتند که دولت اطلاعاتی به دست آورده بود که نقش سپاه پاسداران در نصب مین روی نفتکش‌ها در خلیج فارس در ماه های مه و ژوئن را نشان می داد. و این حمله پس از آن بود که نیروهای نظامی ایران در روز ۲۰ ژوئن - ۳۰ خرداد - یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. مقام‌های ایرانی می‌گویند این پهپاد به آسمان ایران وارد شده بود، اما مقام‌های آمریکایی گفتند پهپاد در فضای بین‌المللی هدف قرار گرفت.

این روزنامه به نقل از مقامات ایالات متحده نوشته است که کاخ سفید این حمله را پاسخی متناسب با انهدام هواپیماهای بدون سرنشین خود دانسته و بیان کرده است که این بانک اطلاعاتی که در پی این حمله مورد هدف قرار گرفته ، به تهران کمک می‌کرده تا نفتکش‌ّ‌ها را برای هدف گیری شناسایی و انتخاب کند. این گزارش ادامه داده است که دولت ایالات متحده اطلاعاتی را به دست آورده که سپاه پاسداران در پشت عملیات پاک‌سازی مین قرار داشته و در حملات به تانکرهای سوخت در خلیج فارس در ماه‌های مه و ژوئن نقش داشته است.

این گزارش در حالی ادعا کرده است که از ۲۰ ژوئن تاکنون هیچ حمله‌ای به تانکرّها صورت نگرفته است که بالافاصله چند روز بعد از آن ایران نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را در خلیج فارس توقیف کرد.

اما دیگر محور این گزارش در مورد اختلافات پیرامون این اقدام در میان مقامات ایالات متحده است. نیویورک تایمز می‌نویسد که بعد از آن حمله بعضی مقام‌های آمریکایی به طور خصوصی تاثیر آن را زیر سوال برده‌ بودند و گفته‌اند که ارزش هزینه اش را نداشته است. یک مقام میان پایه در همین رابطه بیان کرده که ایران احتمالا در نتیجه آن حمله به اطلاعات مهمی درباره توانایی های مرکز فرماندهی سایبری آمریکا دست یافته است.

این روزنامه در گزارش خود نوشته است که مقامات پیشین نظامی و امنیتی همیشه هزینه فایده یک عملیات سایبری را می سنجند و خطرات از دست دادن اطلاعات را پیش از حمله ارزیابی می‌کنند. این مقامات از مدت‌ها پیش نسبت به برخی از عملیات‌های سایبری، بدبین بوده و نگران بودند که این مزایا ارزش هزینه‌های آن را ندارد.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها