تحلیل امیر محبیان از مواضع اخیر احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

احمدی‌نژاد معتاد به دیده شدن است / مايكل جكسون در رده بندی مطالبات مردمی نیست/ عجيب بودن فرد را مشهور می سازد، اما محبوب نه!

امیر محبیان معتقد است؛ احمدی نژاد بايد بداند روند فعلی در حال تغيير دادن تصوير ذهني جامعه از اوست. ادامه اين روند چهره شناخته شده او را كه براي او به عنوان يك سرمايه اجتماعی بود از ميان می برد

احمدی‌نژاد معتاد به دیده شدن است / مايكل جكسون در رده بندی مطالبات مردمی نیست/ عجيب بودن فرد را مشهور می سازد، اما محبوب نه!

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق کشورمان شخصیتی متفاوت نسبت به سایر سیاستمداران دارد، حتی آن زمان که در ساختمان پاستور بود کارهای عجیب و مواضع متفاوت از بقیه داشت. از زمانی که در سفر به ونزوئلا مادر چاوز رییس جمهور وقت آن کشور را در آغوش گرفت تا نامه‌های بی پاسخی که به رییس جمهور آمریکا نوشت. حتی وقتی که از مسند قدرت پایین آمد، سفرهای استانی خود و گرفتن نامه از مردم را ترک نکرد و این اواخر نیز در توئیتی سالروزتولد مایکل جکسون خواننده را تبریک گفت و البته در این اواخر چندین بار از لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا سخن به میان آورده است.

برای تحلیل رفتارهای اخیر احمدی نژاد به سراغ دکتر امیر محبیان نظریه پرداز جریان اصولگرا، فعال رسانه‌ای و استاد دانشگاه رفتیم و گفت و گویی با وی داشتیم که در ادامه می آید.

*** ظاهرا آقای احمدی نژاد با این نوع مواضع زیست رسانه‌ای بیشتری دارند تا سفرهای استانی که تاکنون داشته‎اند. وی مدام تلاش می کند که از ارزش خبری خرق عادت استفاده کند، حتی شاید زمانی که مادر چاوز را بغل کرد، همین سیاست رسانه ای را دنبال می کرد. او سعی می‎کند با یک کار محیر العقول جریان رسانه‎ای را عوض کند تحلیل شما در این خصوص چیست؟ فکر می‌کنید وی به دنبال چیست؟

آقاي احمدي نژاد حق دارد هر رويكرد سياسي و تبليغي را براي خود برگزيند و طبعا مسئول گزينش‌هاي خويش است، اما از آنجا كه ايشان در عرصه عمومي فعاليت مي كند روشن است كه به ديگران حق داده مي شود كه برداشت هاي خود را عرضه نمايند. البته آنچه مي گويم بيشتر حدس ها و گمانه است و قصد قضاوت ارزشي ندارم.

به گمانم هدف از انجام اقدامات شاذ اينگونه در وهله نخست نمايش متفاوت بودن با هدف جلب توجه مخاطبان رسانه‌هاست.

از آفات در منظر عام بودن آن است كه فرد به اين ديده شدن معتاد مي شود و چه بسا با ديده نشدن دچار افسردگي مي گردد. اين مشكل بسياري از سلبريتي هاي هنري و سياسي است.

براي گريز از احساس فراموش شدگي و براي در تيترها بودن افراد روز بروز به سمت متفاوت بودن از طريق عجيب بودن مي روند.اعتياد به ديده شدن در موارد نه چندان كمي به افسردگي يا ديده شدن به هر قيمتي مي انجامد.

آقاي احمدي نژاد قصد دارد تصويري جهاني و منعطف از برداشت خود نسبت به انسان مطلوب عرضه كند

البته حدس مي زنم كه با مطرح نمودن الگوهاي كاملا متفاوت با الگوهاي مرسوم در جامعه آقاي احمدي نژاد قصد دارد تصويري جهاني و منعطف از برداشت خود نسبت به انسان مطلوب عرضه كند؛ كه حداقل در ظاهر فاصله زيادي با تعريف انسان مطلوب توسط حوزه ها و ارزش‌هاي حكومتي نظام اسلامي دارد.

البته بعيد نيست ايشان در حال دادن كدهايي به نسل نو است كه با آنان همدلي داشته و با روحانيون و قالب هاي مورد نظرشان تفاوت برداشت دارد.

ايشان مايكل جكسون را به عنوان نماد برگزيده است هر چند اين شخص بيشتر متعلق به خاطرات جوان نسل پيش است كه اكنون بيش از سي سال دارند و الان بيشتر دغدغه سفره زندگي را دارند تا مايكل جكسون. لذا دفاع از عدالت براي آنها جذابتر است تا دفاع از يك خواننده آمريكايي.

*** آیا ایشان می‌خواهد سوار بر موج نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی شود و جریان سومی در عرصه سیاسی کشور رقم بزند ؟

سياستمداران دور از قدرت معمولا از نارضايتي هاي مردم به عنوان يك فرصت براي بازگشت استفاده مي كند.

اشكالي ندارد ايشان اعتراضات مردم را مطرح و حتي نمايندگي كند وحتي جريان جديدي بسازد؛ اينها ايرادي ندارد ولي فكر مي كنم دكتر احمدي نژاد با ايجاد اتاق هاي فكر و ارايه راهكارهاي اجرايي قدرتمند و عملياتي و حتي شكل دادن به يك دولت سايه به معناي مثبتش بيشتر مي تواند تاثير مثبت داشته باشد تا از طريق عجيب بودن.

عجيب بودن فرد را مشهور مي سازد، اما لزوما محبوب نمي سازد. دكتر احمدي نژاد بايد دقت كند كه در حال تبديل تصوير ذهني خود از يك رييس جمهور ساده زيست و پر كار و عدالت طلب به يك چهره جنجالي با رفتار عجيب و غريب است. اين به گمان من پيشرفت نيست.

*** آیا فکر می‌کنید با توجه به نظر نظام در مورد وی و بحث عدم تایید صلاحیت در شورای نگهبان می‌تواند دوباره به قدرت برگردد ؟

يك سياستمدار يا قصد دارد به قدرت برسد يا قصد دارد سخنگوي مطالبات مردمي باشد. در هر دوحالت مهم است كه مردم در مورد او چگونه فكر مي‌كنند. براي حضور در قدرت ، برداشت جريانات موثر در قدرت مهم است .طبعا با روند فعلي احتمال اعتماد سيستم به احمدي نژاد زياد نيست .سيستم مي‌خواهد ارزش ها و اهدافش تثبيت و محقق شود و نظام اسلامي طبعا به كسي كه شاخص نظام ارزشي اش مايكل جكسون است؛ به عنوان خودي نگاه نمي كند.

اگر سياستمدار بخواهد سخنگوي مردم باشد؛ بايد مطالبات و پچ پچ هاي آنها را بلند بگويد؛ گمان نمي كنم فعلا مايكل جكسون در رده بندي مطالبات مردمي كه نگران غذاي شب خود هستند؛ جايي داشته باشد.

*** با تحلیل محتوای سخنان اخیر وی چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت ؟

دكتر احمدي نژاد بايد بداند روند فعلي در حال تغيير دادن تصوير ذهني جامعه از اوست. به عنوان فردي كه مديريت برداشت را نسبتا خوب مي شناسم او فعلا در يك وضعيت برزخي است و ادامه اين روند چهره شناخته شده او را كه براي او به عنوان يك سرمايه اجتماعي بود از ميان مي برد. در هر حال هر كسي مسئول تصويري است كه از خود مي‌سازد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ع.ف
    0

    امیر محبیان کیست؟آیا برای کسی از این ملت بیش از هشتاد میلیون اظهار نظر ایشون اهمیت داره؟ بیش از ۹۶ درصد از مردم این جناب کارشناس رو نمیشناسند.و لزوم هم نداره به حرفاش اهمیت بدند. شماهای اصلاح طلب و اصولگرا واقعا آیین و مشی ای حزب بازیتون چه هدفی رو دنبال میکنه؟اصلا خودتون به اون آیین اعتقادی دارید؟برای من نوعی اصلا هیچ نوع شفافیتی از فعالیتتون قابل فهم نیست!چرا؟ چون فقط بدنبال چپاول سرمایه های ملت و بیت المال هستید.ببت المال هم حق الناس بسیار عظیمی هست که حتی خداوند هم به خودش اجازه نداده گناه حق الناس رو ببخشد.وای به حالتون.

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      خدمات احمدی نژاد چندین برابر کل خدمات کل دوران انقلاب و حتی قبل انقلاب بود؛ فقط چشم بصیرت می خواد.

  • مهدی
    0

    احمدی نژاد نورچشم است همیشه دیده شده است

  • یاسین عباسی
    0

    از شریعتمداری اونقدر انتظار نداشته باشی مغزش کار نمیکنه

  • سياوش
    0

    دكتر احمدي نژاد به اندازه كفايت محبوب هستند و فكر ميكنم شما براي ديده شدن نياز به انتقاد از شخصيت هاي محبوب رو داريد

  • جبــــــــــار
    0

    دوران روحانی درس بزرگی به ملت ایران دادوآن این است که رئیس جمهورهیچ قدرتی ندارد.واگرکسی بخواهدتحولی ایجادکندبابولدزر ازروش ردمی شوند.

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام الله اقای احمدی نژاد با شعار رجایی دیگر ی به ریاست رسید ولی به رجایی هرگز نرسیده ونخواهد رسید والسلام

  • محسن
    0

    خداروشکر کارای دکترمهمه که همه تیترمیزنن دکترنمیشدازکجامیخواستیدخبربیارید دکترهم خیلی وقته دیده شده نیازی به تیترشدن تومافیای خبر چپ و راست نداره

  • آ.م
    0

    درود و سپاس ب بزرگ مرد محبوب و دلسوز کشورم...آخه من موندم این حجم عقده و مشکل نسبت ب دکتر و چجوری تو و جودتون حمل می‌کنید واقعااااا

  • علی
    0

    همین آقای احمدی نزاد راچه کسانی برای ریاست جمهوری دو دوره تایید کرد.آنهم درمقابل اشخاصی که درزمان جنگ امتحان پس داده بودند الان نیزباید پاسخ نقد هایی که برایشان می شود رابدهند.کارایشان صحیح است یا اشتباه.

  • مهدی
    0

    تو خودت کی هستی مگه اینجوری صحبت می کنی، به هیکلت نگاه کن از بس موفت خوردی خوابیدی گرد شدی!!!!؟؟؟؟

  • هموطن
    0

    اونچه که واضحه اینه که احمدی نژاد این روزها با احمدی نژاد محبوب سالهای ۸۴ تا ۸۸ خیلی فرق کرده و به وضوح تغییر مسیر داده ، حداقل تو بعضی مسائل البته مهم ، چه سیاسی و چه فرهنگی ، حالا باید دید مثلا این موضع اخیرش مورد توجه چه قشری قرار میگیره و به اصطلاح "جامعه هدف" احمدی نژاد چه کسانی هستن ، بعد از جواب به این سوال هست که میشه انگیزه احمدی نژاد رو به درستی ارزیابی کرد ، من با تحلیل "مورد توجه قرار گرفتن" موافقم. شما فرض کن ایشون مجددا راجع به هلوکاست نظر میداد ! کی اهمیت میداد ؟

  • محمد
    0

    اتفاقا"کسایی که در مورد دکتر نظر میدن معتاد دیده شدن بواسطه ایشون هستند ،از چپ وراست ملت خیری ندیدن باز خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه.

  • سلمان
    0

    بحمدالله و المنه و به کوری چشم دشمن، دکتر هم مشهور است و هم محبوب «فلله العزه و لرسول و المؤمنین»

  • علی شایان
    0

    عزیزم شما هنوز قدرت درک کارهای دکتر رو‌نداری نظر نده لطفا..فکر دکتر همیشه از همه چندسال جلوتر هست..نمونش درمورد فساد در زمان قوه قضاییه سابق..شما اونموقع کجا بودی!کلا اگه یه روز به احمدی نژاد گیر ندین انگار روزتون شب نمیشه...شمایین که اعتیاد به دیده شدن داری و استفاده از اسم محبوب احمدی نژاد میخوای خودت رو نشون بدی و بهت توجه بشه! تو خوبی!!!!

  • مهین
    0

    احمدی نژاد نیاز به دیدن ندارد احمدی نژاد همیشه دیدنی و معروف است شما به فکر خودتان باشید حضرت آقا.

  • امیر
    0

    اگر احمدی نژاد دوباره رییس جمهور بشه مردم به نفعشونه دست به خودکشی بزنند ایران را مظهکه دنیا میکنه

  • وحید
    0

    بیا برو جم کن اراجیفتو معتاد شمایید که مردم بااین حرفها سر کار میذارید

  • سلام
    0

    قسمتی از این شعر که احمدی نژاد یک بیتش رو گذاشت: I'm gonna make a change For once in my life It's gonna feel real good Gonna make a difference Gonna make it right من می خواهم تغییر ایجاد کنم برای یک بار در زندگیم این احساس واقعا خوبی خواهد داشت میخوام تغییر ایجاد کنم میخوام درستش کنم I'm starting with the man in the mirror I'm asking him to change his ways And no message could have been any clearer If you want to make the world a better place Take a look at yourself, and then make a change من با مرد در آینه شروع می کنم من از او می خواهم که راه های خود را تغییر دهد و هیچ پیامی نمی توانست واضح تر باشد اگر می خواهید جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنید به خودتان نگاهی بیندازید ، و سپس تغییر دهید I've been a victim of a selfish kind of love It's time that I realize That there are some with no home, not a nickel to loan Could it be really me, pretending that they're not alone? من قربانی یک نوع عشق خودخواهانه شده ام وقت آن است که بفهمم اینکه بعضی ها بدون خانه هستند ، چیزی برای قرض کردن ندارند آیا می توانم واقعاً من باشم ، وانمود می کنم که تنها نیستند؟ I'm starting with the man in the mirror (Oh yeah!) I'm asking him to change his ways (Better change!) No message could have been any clearer If you want to make the world a better place Take a look at yourself and then make the change) You gotta get it right, while you got the time You can't close your, your mind! من با مرد در آینه شروع می کنم (اوه بله!) من از او می خواهم که راه های خود را تغییر دهد (تغییر بهتر!) هیچ پیامی نمی توانست واضح تر باشد اگر می خواهید جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنید به خودتان نگاهی بیندازید و سپس تغییر دهید) شما باید آن را درست دریافت کنید ، در حالی که وقت دارید نمی توانید ذهن خود حود را ببندید! (Then you close your, mind!) That man, that man, that man, that man With the man in the mirror (Man in the mirror, oh yeah!) That man, that man, that man I'm asking him to change his ways (Better change!) No message could have been any clearer If you want to make the world a better place Take a look at yourself and then make the change (سپس ذهن خود را می بندی!) آن مرد ، آن مرد ، آن مرد ، آن مرد با مرد در آینه (مرد در آینه ، اوه آره!) آن مرد ، آن مرد ، آن مرد من از او می خواهم که راه های خود را تغییر دهد (تغییر بهتر!) هیچ پیامی نمی توانست واضح تر باشد اگر می خواهید جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنید به خودتان نگاهی بیندازید و سپس تغییر دهید Oh no, no no I'm gonna make a change It's gonna feel real good! Chime on! (Change) Just lift yourself You know You've got to stop it Yourself! (Yeah! Make that change!) I've got to make that change, today! Hoo! (Man in the mirror) Brother Hoo! (Yeah! Make that change!) You know, I've got to get That man, that man (Man in the mirror) You've got to move! Chime on! Chime on! You got to Stand up! Stand up! Stand up! (Yeah! Make that change) Stand up and lift yourself, now! (Man in the mirror) You know it! You know it! You know it! You know it (Change) Make that change اوه نه ، نه نه من می خواهم تغییر ایجاد کنم این احساس خوبی خواهد داشت! ! (تغییر دادن) فقط خود را بلند کنید میدانی شما باید جلوی آن را بگیرید خودت! (بله! آن را تغییر دهید!) امروز باید این تغییر را ایجاد کنم! برادر هو! (بله! آن را تغییر دهید!) می دانید ، باید بدست آورم اون مرد ، اون مرد (مرد در آینه) شما باید حرکت کنید! ! ! شما به بایستید! بایستید! بایستید! (بله! آن را تغییر دهید) بایستید و خود را بلند کنید ، اکنون! (مرد در آینه) خودت میدانی! خودت میدانی! خودت میدانی! خودت میدانی (تغییر دادن) آن تغییر را ایجاد کنید!

  • علی
    0

    دکتر احمدی نژاد به اندازه کافی معروف هست این موضوع کاملاً برعکسه این شما و امثال شما هستید که با بردن اسم احمدی‌نژاد میخواید دیده بشید و معروف

  • ایلیا
    0

    شما هم احمدی نژاد و هم مایکل جکسون را نشناختید قطعا با تحلیلهای یکطرفه جريانات سیاسی علیه احمدی نژاد نخواهید توانست او را از چشم ملت بیاندازید تصویری که از مایکل جکسون در ذهن دارید هم برگرفته از اراجیفیه که رسانه ها ازش ساختن اگر از کارهای خیریه او خبر داشتین اینطور تهمت همجنسبازی به او نمی زدین ، خواننده فقید و درعین حال انساندوست

  • علی یزد
    0

    بدبختی ما احمدی نژاد نیست بلکه ادم های دهه ۳۰ الی ۱۳۴۰هستن که بنده خودم نیز یکی از اونها هستم که این حکومت به اصطلاح دینی را سرکار اوردیم . میدانم نظر بنده گذاشته نمی شود ولی باید به اشتباه خومون اعتراف کنیم که حداقل پیش وجدان خود ناراحت نباشیم .

    نظرات شما -
    • اسما
      0

      شما به این نتیجه رسیدید خب البته درتاریخ اسلام طلحه وزبیر هم داریم

  • محمد متوسلی
    0

    باسلام...جناب اقای دکتر ...یک سوال ...چرا اکثرافراد جامعه ای که ادعای دانش دارند برای ایجاد جو حاکمیت وتنزیه صفات پلید حاکم بر اذهان خودشان اشتباهات طرف مقابل را زیر ذره بین نقد قرار دهند .این عمل نشان از بیماری نیست...من اعتقادم این است انکس که عقلش کامل میشود دهانش بسته میگردد...

  • لک لکستان
    0

    زنده و پایدار باد مرد عمل دکتر محموداحمدی نژاد

  • خدیجه غفاری
    0

    خیلی دوست دارید که دکتر احمدی نژاد را درنظر مردم خراب کنید ولی کور خوندید تا آخر دنیا مردم ایران بخاطر خدماتی که براشون انجام داده ازجان ودل دوست دارن و فراموش نمیکنن

  • علی
    0

    وقتی آدمای به ظاهر ارزشی بی ارزشی خودشون را نشان می دهند. مایکل جکسون هرچه بود از شما جاده صاف کنهای اختلاس گران نزد خدا محبوب تر است احمدی نژاد هرچه بود یک مویش می ارزد به همه شما گنده گوهای بی خاصیت.لطفا برسونید بهش.

  • راستگو
    0

    احمدی نژاد همینکه آبروی زالوصفتان این مملکت را برده کار بیادماندنی بزرگی انجام داد

  • ابراهیم حامدی
    0

    چقدر کوتاه بینی.نمودا خدمات تمام ریاست جمهوری 40 ساله انقلاب یک طرف خدمات 8ساله احمدی نژاد یک طرف .کار به عمل براید به سخنرانی نیست.

  • الینا
    0

    دکتراحمدی نژادمردبسیاربزرگی.تاریخ ایران دیگه هرگزچنین مردبزرگیونخواهددید.این شایعاتم دشمنان کوردلش واسش درست میکنن

  • حامد نظام آباد
    0

    کاملا تحلیل درستیه. احمدی نژاد فقط عشق شهرته. به نظرم اگه سیاستمدار نبود، حتما بازیگر میشد. چون فقط دوست داره جلوی چشم باشه. همیشه کاری می کنه که جنجالی باشه. به ماهیت کارش هم اصلا فکر نمی کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا تنها چیزی که دکتر دنبال آن نیست شهرته بلکه امثال شما و حزبتون دنبال دیده شدن هستید کاش یک صدم شجاعت احمدی نژاد را همه شما چپی ها و راستی ها داشتید اگر داشتید الان پشت سر آمریکا و اروپا موس موس نمی کردید

  • بهنام فتحعلی
    0

    سلام دوستان منطقی باشیم آدم بزرگی هست سفرهای ایشون رو بررسی کنید احساسی نشید ممنونم

  • رضا
    0

    تو این سایت همیشه یکسری افراد میان و راجع به احمدی نژاد زیر هر خبری نظر میدهند، نمی دونم واقعا این ها جزء مردم عادی هستند یا جزء دایره خودی احمدی نژاد بوده اند و از این که منافعشون قطع شده شاکی هستند. خوب شما که این همه مجیز گوی خدمات احمدی نژاد هستید لطف کنید چند تا از اونها رو نام ببرید؟ شاید هم این افراد جزء همان دلالان تحریم هستند که دلارهای نفتی میامد تو حساباشون و با یک لفت و لیس ساده هزاران میلیارد رو به جیب خودشون و اطرافیانشون میریختند. البته این روحانی کلیدساز دروغگو هم خدمتی به این مردم نکرد ولی یکی از کارهای که احمدی نژاد کرد و من به همین خاطر ازش متنفرم این بود که دروغگویی را دارای ارزش در جامعه کرد و مملکتی که یکی از ارزش هایش دروغ باشد.وای به حالش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز گاهی کمی انصاف هم لازم است خدمات احمدی نژاد شامل مسکنهای مهر که چه تعداد افراد سطح پایین جامعه را مسکن دار کرد راه سازی دوره احمدی نژاد با 60 سال دوره های بقیه برابری می کنه مدرسه سازی همینطور چرا این همه هجمه به احمدی نژاد وارد می کنید تمام سیاست مدارهای دولتهای قبل جمع شدند و برای حفظ آبروی نداشته خود هماهنگ شدند و احمدی نژاد را تخریب کردند و مشائی هم مهره همونها بود گاهی کمی انصاف هم لازم است

  • محمد
    0

    نه اصولگرا هستم نه اصلاح طلب و نه هركوفت و زهرماري كه امروزه مد شده ،احمدي نژاد خوب بود ولي تا زماني كه هم سفره مشايي و بقايي نشده بود. اينا فقط سنگ خودشون به سينه ميزنند، ول كنيد بابا در فكر معيشت مردم باشيد، اختلاسگران ومفسدان اقتصادي دارن كشور را چپاول ميكنند تاكي بايد بين اينها باشيم و همديگر را له كنيم راه راست راه رهبري است.

  • ali57
    0

    عملکرد سوء و ویرانگر اقتصادی احمدی نژاد برای همیشه دیگاه مثبت جامعه را نسبت به وی از بین برده است. حتی اگر هدف نهایی وی خوب باشد اما اهداف واسط را کاملا به زیان مردم و اینده کشور اجرا کرده.

  • علیرضا
    0

    با 45500 تومان زمان احمدی نزاد عزیز 5 کیلو گوشت خالص قرمزخریدم الان فقط نیم کیلو میشه خرید .خدا آقای احمدی نژاد را محفوظ از بلاها دارد

  • ali57
    0

    احمدی نژاد به قوانین و مقررات کشور کمترین اعتنایی به هیچ مرجع و قدرتی قانونی نداشت و با جسارت در مقابل رهبری موضع گرفت. احمدی نژاد بزرگترین افت قانونگرایی و احترام به حق شهروندی و گشودن باب اختلاس بود و من یقین دارم که اخرت بسیار تیره خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟