ساخت ژلی که خودبه خود دندان را ترمیم می‌کند

محققان به روش جدیدی برای ترمیم پوسیدگی دندان دست یافتند که این محصول می‌تواند بیماران را نسبت به پرکردن دندان‌ها بی‌نیاز می‌کند.

ساخت ژلی که خودبه خود دندان را ترمیم می‌کند

مینا، لایه‌ای محافظ و سخت در قسمت بیرونی دندان‌ها است که با جویدن‌های مکرر و اسید حاصل از میکروب‌ها در حفره دهانی حجم آن کاهش می‌یابد و منجر به حفره‌هایی می‌شود که برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر باید آن‌ها را پرکرد.

فیلر یا پرکننده‌ها از مواد خارجی مانند فلز، چینی و رزین ساخته شده‌اند که به طور یکنواخت به سطح دندان نمی‌چسبند و اغلب شل می‌شوند.

برای رفع این مشکل، تانگ در دانشگاه ژجیانگ چین به همراه همکارانش، ژل حاوی کلسیم و فسفات را با هدف ترغیب کردن دندان‌ها به ترمیم خود بخودی ساختند.

آن‌ها اثر این ژل را روی دندان‌های انسانی خارج شده از بین بیماران به مدت ۴۸ ساعت بررسی کردند.

مواد شیمیایی بی‌خطر برای پر کردن دندان

در این مدت، ژل رشد مینای دندان جدید را تحریک کرد و تحقیقات میکروسکوپی نشان داد که دارای همان ترتیب مرتب کریستال‌های کلسیم و فسفات به عنوان مینای دندان معمولی است.

روکش مینای دندان جدید ساخته شده، فقط ۳ میکرومتر ضخامت داشت که تقریبا ۴۰۰ برابر نازک‌تر از مینای دندان سالم است اما تانگ می‌گوید که ژل را می‌توان بار‌ها و بار‌ها برای ساخت این لایه ترمیم استفاده کرد.

محققان این تیم امیدوارند که این ایده را در آینده برای ترمیم دندان‌های انسان بکار بگیرند آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که مواد شیمیایی موجود در ژل از نظر سلامتی بی‌خطر هستند و مینای جدید می‌تواند در محیط واقعی دهان و دندان ایجاد شود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها