بیماری دردناکی که راه نفستان را می‌بندد

یک متخصص ریه گفت: بیماری آتلکتازی التهاب مزمنی است که موجب از دست رفتن اکسیژن در ریه خواهد شد.

بیماری دردناکی که راه نفستان را می‌بندد

زهرا فتوحی، متخصص ریه درباره بیماری آتلکتازی اظهار کرد: آتلکتازی می‌تواند به دلیل کم تنفسی، درد قفسه سینه یا جراحی که ممکن است روی فرد صورت بگیرد و یا به خاطر مواد بیهوشی اش ایجاد شود. در واقع یک نوع التهاب مزمن است که در قسمت راست ریه ظاهر می‌شود؛ همین امر موجب از دست رفتن اکسیژن در ریه خواهد شد که البته در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

او درباره علائم شایع این نوع عارضه بیان کرد: سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس و تند تند نفس کشیدن، تب، سیانوز، اکسیژن پایین خون، وجود مایع در فضا ریه و ضربان قلب بالا از علائم و نشانه‌های شایع این نوع بیماری هستند.

این متخصص ریه درباره علل آتلکتازی گفت: صدمه‌ای که به قفسه سینه در اثر ضربه وارد می‌شود یا شکستگی دنده‌ها و زخم نافذ مثلا در تصادف رانندگی اتفاق می‌افتد از علل بروز این بیماری است.

او در ادامه افزود: اصولا هرانسدادی برای ریه اتفاق بیفتد موجب آتلکتازی خواهد شد. ترشحات مخاطی در اثر عفونت ریه، تومور داخل مجرا، تومور یا رگ فشارنده خارج مجرا، استنشاق جسم خارجی، فیبروزکیستیک و بزرگ شدن گره‌های لنفاوی، فیبروز پرده جنب بر اثر بیماری‌هایی مانند آزبستوز، آتلکتازی جذبی و آمبولی ریه ایجاد می‌شوند.

ساعت 15///عارضه ای که در اثر ضربه اتفاق می افتد+ شناخت آتلکتازی و راه درمان آن

این متخصص ریه درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: افراد مبتلا باید هنگام خوابیدن حتی الامکان در تخت جابجا شوند و تغییر وضعیت دهند. از استنشاق کردن اجتناب کنند. اگر موارد حادی ظاهر شد حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنند. البته اگر بیماری حاد باشد عمل جراحی صورت می‌گیرد.

او در ادامه افزود: آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری اکسیژن و دی اکسیدکربن خون و نیز عکس‌برداری از قفسه سینه انجام می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام سرفه، یک بالش را محکم روی محل تخلیه فشار دهید. افرادی که سیگاری هستند، حتما ترک کنند. از آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت استفاده کنید. فرد مبتلا می‌تواند دارو‌های ضد درد برای کاهش آن مصرف کنند. البته این موضوع بسیار ضرورت دارد که از دارو‌های خواب آور دوری کنید، زیرا ممکن است باعث پیشرفت آتلکتازی شود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها