دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد

میل به پرواز و تماشای زمین و انسان‌ها از بالا، حس عجیب و جدیدی نیست چراکه از گذشته‌های دور در انسان بوده و هست.

دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد
شاید اولین کسانی که توانستند امکان لمس حس زیبای پرواز را به بشر هدیه دهند، برادران رایت بودند. حتماً اگر تا به حال سوار هواپیما شده باشید، با ما موافقید که یکی از جذاب‌ترین صحنه‌ها برای خیلی از ما زمانی ا‌ست که از شیشه کوچک هواپیما به زمینی که هر لحظه کوچک و کوچک‌تر می‌شود، نگاه می‌کنیم. به مزارع سرسبز و خانه‌ها، به برج‌ها و آسمان‌خراش‌های بزرگ و آبی دریاها. دیدن این مناظر، تجربه لذت‌بخشی‌ است. البته این تجربه برای ما محدود به مسافتی است که از مبدأ تا مقصد سفر تعریف شده است اما برای دیدن دنیا از نگاه یک عقاب، راه‌های دیگری هم وجود دارد. شبکه مستند چند وقتی ا‌ست مستندهایی بر فراز کشورهای مختلف دنیا را با عنوان «جهان از بالا»پخش می‌کند و شما را چند ساعتی بر بال دوربین‌های تیز چشم می‌نشاند و راهی سفر بر فراز کشورها می‌کند. سفری بسیار جذاب و دیدنی. در این مستندها، دوربین‌ها بر فراز جنگل‌ها می‌روند و وسعت آن‌ها را در می‌نوردند، مستندهایی از اتریش، آلمان، روسیه، اسپانیا و نیوزیلند. با این حال، زیبایی‌های دیدن دنیا از بالا پایان ندارد. گذشته از این مستندها که به تفصیل به معرفی چند کشور پرداخته‌اند، عکس‌هایی هم از گوشه وکنار جهان وجود دارد که نمای کشورها و شهرها را از بالا تصویر می‌کند. دیدن این عکس‌ها هم خالی از لطف نیست. همین زیبایی موجب می‌شود تا عکاسان بسیاری با صرف هزینه‌های زیاد، گاهی با استفاده از بالگرد و گاهی با پهپاد به‌دنبال عکاسی بر فراز کشورها باشند. در این پرونده می‌خواهیم از بالا نگاهی به چند شهر و کشور بیندازیم. نگاهی متفاوت از زاویه‌ای دیگر به دنیا از معروف‌ترین عکس‌های منتشر شده از بالا.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد فرانکفورت| شهری صنعتی امّا سبز!
شاید در اولین برداشت خودتان از این تصویر، بگویید که به احتمال زیاد یکی از روستاهای شمال ایران است اما سخت در اشتباه هستید! این تصویر حومه یکی از صنعتی‌ترین شهرهای دنیا یعنی فرانکفورت در صنعتی‌ترین کشور دنیا یعنی آلمان است. تصورش سخت است اما مسئولان این کشور برای مدیریت آلودگی زیادی که کارخانه‌ها تولید می‌کنند، وجب به وجب اطراف‌شان را با زمین‌های کشاورزی پر کرده‌اند. جالب است بدانید این تصویر یکی از پربازدیدترین عکس‌های منتشر شده از این شهر در اینترنت است.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد ترکیه| پلی برای ارتباط با اروپا!
خاص‌ترین عکس هوایی از ترکیه، تصویری از تنگه بُسفُر در شهر استانبول است که این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده و باعث شده یک قسمت شهر در بخش آسیا و قسمت دیگر شهر در قاره اروپا قرار بگیرد و در واقع دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کند. پل بسفر همان پل معروفی است که در زمان کودتای ترکیه توسط نظامیان حاضر در کودتا با تانک و خودروهای زرهی مسدود و ارتباط دو قسمت آسیایی و اروپایی شهر قطع شد. در این بین، ترکیه مقصد بسیاری از گردشگرانی ا‌ست که می‌خواهند از مناطق دیدنی و تاریخی آن لذت ببرند. شهر بزرگ استانبول از بالا شهری پر از زیبایی‌ است. بالون‌های رنگارنگی که در آسمان ترکیه به پرواز در می‌آیند، تجربه دیدن این کشور را از بالا به گردشگران می‌دهند. بالون‌هایی که آسمان شهرهای مختلف ترکیه را رنگارنگ می‌کنند و یک جاذبه گردشگری عالی به حساب می‌آیند. البته احتمالاً بیشتر ما بعد از دیدن بالون،‌ اولین صحنه‌ای که به یادمان خواهد آمد، سقوط آن در سریال پایتخت است و اتفاقات عجیبی که پس از آن رخ داد ولی با دیدن این بالون‌های رنگارنگ، اضطراب‌مان به فراموشی سپرده خواهد شد و تنها حسی که باقی می‌ماند لذت از زیبایی این رنگ‌ها در آسمان است. دریا و قایق‌های تفریحی که در گذرند نیز از بالا منظره‌ای دیدنی‌ دارند.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد پاریس|صاحب میدانی خیره کننده!
بناهای معروف، خیابان‌های زیبا و ساختمان‌های قدیمی، چهره‌ای کم‌نظیر به این نگین شهرهای اروپا داده‌اند اما همه این‌ها را وقتی از نمای بالا ببینید بر زیبایی‌شان چندین برابر افزوده می‌شود. میدان شارل دوگل از بالا بسیار زیبا و چشم‌نواز است، میدانی که 12 خیابان را به هم متصل می‌کند. دروازه پیروزی که در وسط این میدان قرار دارد به خوبی از نمای بالا مشخص است. دیدن معروف‌ترین و زیباترین خیابان اروپا، شانز‌لیزه هم خالی از لطف نیست. بر فراز پاریس، شهری زیبا و جذاب می‌بینید، شهری با درختانی سرسبز و بناهایی مستحکم. در ضمن و همان طور که در عکس هوایی هم می‌بینید، زمین‌های چمن زیادی هم در گوشه و کنار شهر دیده می شود که ظاهرا محل بازی بچه‌هاست.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد چین|مردمی ایستاده
بر کوهی استوار!
دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این کشور مانند دیوار بزرگ چین از بالا زیبایی خاصی دارد که توسط یک عکاس به خوبی شکار شده است. وقتی از روی پلی در لبه این کوه می‌گذرید، احتمالا تنها جایی که می‌بینید زیر پای‌تان است و مضطرب منظره‌ای هستید که می‌بینید ولی دیدن همین منظره از نمای بالا، فوق‌العاده جذاب‌تر است! کوهی استوار که در لبه آن مردم از روی پل در حال عبور هستند. عکس منتشر شده دیگری از منطقه مسکونی در چین، نشان می‌دهد هرچند تراکم خانه‌ها در این کشور زیاد است اما دقت بسیار زیادی در شبیه بودن خانه‌ها به یکدیگر لحاظ شده و هیچ خانه‌ای نیست که دور و برش، خبری از درخت نباشد! این عکس‌ها تجربه‌ای متفاوت از دیدن شهرها و کشورها به ما می‌دهند.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد آمریکا|پارک و بی‌نهایت آسمان خراش!
یک عکاس آمریکایی برای تهیه اطلس از ایالات مختلف آمریکا، تمامی مناطق مسکونی شهرهای این کشور را از بالا عکاسی کرده است که معماری شهری و نظم جالب در چیدمان منازل مسکونی را نشان دهد. همچنین یکی از معروف ترین و شگفت انگیزترین عکس های هوایی مربوط به پارک مرکزی نیویورک است که در مرکز عکس واقع بوده و اطراف آن منطقه معروف مانهاتان است که بی‌نهایت آسمان خراش دارد. در این بین و چند سال پیش «چیس گوتمن»، یک عکاس آمریکایی دیگر هم تصمیم گرفت از یک پهپاد، استفاده مناسب‌تری جز جاسوسی کند. او با پهپاد به 50 ایالت آمریکا رفته و عکس‌های فوق‌العاده‌ای از فراز این کشور گرفته است. عکس‌هایی پر از رنگ و شادابی. دیدن زندگی مردم روی زمین از نمای بالا بسیار جذاب است و گاهی نمای شب در یک ایالت و درخشش چراغ‌های روشن منظره‌ای دیدنی به‌ وجود می‌آورد. گاهی طبیعت و جنگل از بالا منظره‌ای می‌شود که نمی‌توان از کنارش گذشت و گاهی جاده‌ای پرپیچ و خم که از پایین چیزی جز پیچاندن فرمان به چپ و راست برای‌مان ندارد ولی از بالا پر است از زیبایی های چشم‌نواز که سوژه‌ای برای عکاسی می‌شود.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد برزیل|هواپیما در سرزمین قهوه!
شاید بپرسید چرا پایتخت سرزمین فوتبال و قهوه از بالا شبیه هواپیماست؟ برازیلیا، پایتخت برزیل در عرض ۴۰ ماه ساخته شده و همان‌طور که در عکس هم می‌بینید، طرح و نقشه این شهر به شکل هواپیماست! نکته دیگری از این کشور که از بالا توجه عکاسان را به خود جلب می‌کند تندیس مسیح بر فراز کوه «کورکووادو» در ریودوژانیرو است. این تندیس که در ارتفاع 710 متری قرار دارد یکی از جاذبه‌های ریوست که از بالا بسیار دیدنی و زیباست. شهر ریو توریستی‌ترین شهر برزیل است و از نمای بالا دیدنی‌های بسیاری دارد. مخصوصاً نقاشی‌های خیابانی این شهر که در جهان معروف هستند. ریو را به شهر نقاشی‌های خیابانی می‌شناسند. بر فراز این شهر فعال و زیبا حتماً نماهای کم‌نظیری را می‌توان دید. نماهایی که منحصر به شهر بزرگ ریودوژانیروست.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد روسیه|مه ؛مهمان همیشگی!
مسکو یکی از معدود شهرهای دنیاست که عکس‌های بسیار کمی از فراز این کشور گرفته شده است. شاید باور نکنید اما همان طور که در این عکس هم می‌بینید، دلیل اصلی‌اش مه زیادی است که بیشتر روز‌های سال مهمان آسمان مسکو ست. با این حال، روسیه یکی از زیباترین کشورهای جهان است. کشوری که بین دو قاره بزرگ دنیا قرار دارد و پر از معماری خاص و جاذبه‌های طبیعی ا‌ست. مسکو پایتخت این کشور از نمای بالا بسیار دیدنی است. فقط دیدن کلیسای رنگارنگ و منحصربه‌فرد «سنت باسیل» از بالا می‌تواند شما را تا ساعت‌ها مجذوب خودش کند. گنبدهای زیبا و رنگارنگ این کلیسا از بالا بسیار جذاب و چشم‌نواز است. هر گوشه از این شهر بزرگ و سردسیر جاذبه‌ای زیبا برای دیدن از بالا دارد. در ضمن، یکی از جذاب‌ترین این عکس‌ها هم مربوط به یک زمین فوتبال خارق‌العاده در مسکو ی روسیه است که تصویرش را در همین مطلب می‌بینید.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد لندن| خانه‌ها در اطراف یک رودخانه!
لندن که در کنار رود تایمز قرار دارد، قدمتی دو هزار ساله دارد و تاریخ ساخت آن به دوران روم باستان برمی‌گردد. پوشش سرسبزی که شاید وسعت زیادی از یک منطقه شهر را فراگرفته باشد اما تقریبا در تمام قسمت های شهر وجود دارد، در این قاب به خوبی نمایش داده می‌شود. در ضمن، عکاس با ذوقی به نام «جیسون هاوکز» با کمک یک بالگرد در ارتفاع 450 تا 3000 پا بر فراز لندن عکس‌های زیبایی را از این شهر گرفته است. عکس‌هایی که از مناطق مختلف لندن در زمان ها و فصول مختلف گرفته شده است. شهربازی بزرگ این شهر از نمایی که شاید کمتر دیده شده باشد، بسیار زیباست. نمایی که شاید فقط برای کبوترهای لندن جذابیتی نداشته باشد وگرنه چشم هر انسانی که برای بار اول، آن را می بیند به خودش خیره خواهد کرد.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد آلمان|مسکونی یا صنعتی؟
شاید تصور کنید بر فراز این کشور باید فقط به دنبال کارخانه‌های بزرگ و نمادهایی از برندهای معروف جهان باشید اما این طور نیست. این کشور به دو قسمت تقسیم می‌شود، مناطق مسکونی و مناطق صنعتی. در مناطق مسکونی، تا چشم کار می کند با تراکم زیادی از خانه ها مواجه ایم و در مناطق صنعتی، فقط کارخانه! یکی از جذاب‌ترین نماها از بالای آلمان نماد شرکت معروف BMW است. با این حال، بیشترین چیزی که از بالا در آلمان می‌بینید، خودرو است و سازه‌های عظیم.
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد هنگ کنگ|تلفیق چین و انگلیس!
این شهر پیش ازسال 1997 مستعمره انگلستان بود و در آن سال به جمهوری خلق چین تحویل داده شد. شاید از همین رو باشد که عکس‌های هوایی منتشر شده از این کشور، تلفیقی از فرهنگ شهرنشینی در انگلیس و چین است! بی نهایت ساختمان بلند در کنار یکدیگر، دقیقا همان چیزی است که در عکس‌های هوایی انگلیس هم خودنمایی می‌کند و فضای سبز زیاد هم در عکس‌های هوایی چین به چشم می‌آید. تلفیق این دو فرهنگ در هنگ کنگ، شهر متفاوتی را در معرض دید بینندگان از بالا قرار داده است!
دنیا از زاویه دید عقاب! / عکس‌های کشورهای مختلف از بالا رازهای زیادی دارد گیلان|شالیزار بعد از درو!
اگر ایرانی باشید و اهل سفر به شمال کشورمان، تایید می‌کنید که شهرهای شمالی پر هستند از شالیزار. شالیزارهایی که دیدن‌شان از روی زمین، شگفت‌زده‌تان نخواهند کرد چراکه بزرگی‌شان برای‌تان قابل درک نخواهد بود. به تازگی «فرید کامران‌نیا» عکس هوایی از شالیزاری در گیلان پس از درو و پایان کار منتشر کرده است که در شبکه‌های اجتماعی هم دست به دست می شود. تصویری که با تصور بیشتر مردم از درو، هرچند که از نزدیک شاهد این ماجرا بوده باشند، همخوانی ندارد!

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها