تلاش رهبر حزب عرب پارلمان اسرائیل برای شکست نتانیاهو در انتخابات

رهبر حزب اصلی اعراب در پارلمان اسرائیل با پیشنهاد شرکت در یک دولت ائتلافی میانه‌رو، کمپین انتخابات اسرائیل را دچار تنش کرده است.

تلاش رهبر حزب عرب پارلمان اسرائیل برای شکست نتانیاهو در انتخابات

این اقدام به چندین دهه به حاشیه رانده شدن سیاسی عرب‌ها در اسرائیل پایان می‌دهد و می‌تواند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را برکنار کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیشنهاد حمایت ایمن عوده، رهبر حزب "جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری" برای حمایت از بنی گانتس، رهبر حزب "آبی و سفید" و رقیب اصلی نتانیاهو برای نخست وزیری نشانگر تمایل رو به رشد اقلیت عرب اسرائیل برای حضور فعالانه‌تر در سیاست است.

این اقدام همچنین هنجار دیرینه ممنوعیت عرب‌ها برای شراکت سیاسی با اکثریت یهودی را به چالش می‌کشد.

اگر عوده بتواند شرکت عرب‌ها در انتخابات را افزایش دهد، شاید میزان آرا به حدی برسد که نتانیاهو نتواند بار دیگر نخست وزیری اسرائیل را در دست بگیرد.

عوده در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: واقعیت این است که ما می‌توانیم تعیین کننده نتیجه این انتخابات باشیم. بدون ما دولت راستگرا تغییر نخواهد کرد. ما نمی‌توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم اما بدون ما هم این اتفاق رخ نخواهد داد.

عرب‌ها ۲۰ درصد از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائیل را تشکیل می‌دهند و از سال ۱۹۴۸ تا کنون در زمینه سیاسی به شدت به حاشیه رانده شده‌اند.

میزان پایین شرکت عرب‌ها در انتخابات اسرائیل یکی از دلایل نقش کمرنگ این اقلیت در سیاست تل‌آویو بوده اما حالا با متحد شدن چهار حزب اصلی عرب تحت رهبری عوده، او بر این باور است که اگر ۶۵ درصد از عرب‌ها در انتخابات شرکت کنند، می‌توان نتانیاهو را از قدرت بر کنار کرد.

تا کنون هیچ حزب عربی در دولت اسرائیل جای نداشته اما احزاب اصلی یهودی اعضای عرب عالی رتبه‌ای داشته‌اند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها