جاسوسی از سیاه‌چاله موقع بلعیدن ستاره نوترونی

اگر این آشکارسازی تایید شود دریچه‏‌های جدیدی به روی نظریه نسبیت عام آینشتاین و فیزیک ماده کرانی باز خواهد کرد.

جاسوسی از سیاه‌چاله موقع بلعیدن ستاره نوترونی

چارلی‭ ‬وود، ترجمه‭ ‬کیوان‭ ‬فیض‏‌اللهی: حدود ۸۷۰ میلیون سال پیش، دو ستاره مرده با هم یکی شدند. این ادغام عظیم تاروپود فضا را به لرزه درآورد و موج گرانشی حاصل از آن رویداد چهارشنبه دو هفته پیش از زمین عبور کرد. سه جفت لیزری که با دقت بسیار بالایی برای آشکارسازی گذر چنین امواجی از زمین طراحی شده‌‏اند، توانستند این موج باستانی را تشخیص دهند. درست ۲۱ ثانیه پس از آشکارسازی موج یک سامانه خودکار هشدار اولیه‌‏ای صادر کرد و گوشی‏های هوشمند و لپ‏تاپ‏ها در سرتاسر دنیا به صدا درآمد.

اکنون سه سال از اعطای جایزه نوبل برای نخستین آشکارسازی امواج گرانشی ناشی از ادغام یک جفت سیاه‌‏چاله می‏‌گذرد و این‏گونه هشدارها برای دانشمندان عادی شده است. اما این بار اخترفیزیک‏دانان بی‏‌درنگ متوجه شدند که رویداد رصدشده یک مورد خاص است. جفری لاولیس (G.Lovelace)، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و عضو همکاری علمی «رصدخانه تداخل‏سنج لیزری موج گرانشی» (LIGO)، در این باره می‏‌گوید: «وقتی داده‏‌ها را دیدم فکم افتاد.»

این موج ۱۴ اوت امسال توسط «لایگو» (LIGO) در آمریکا و همچنین رصدخانه «ویرگو» (Virgo) در ایتالیا آشکارسازی شد. بررسی خودکار اولیه، این موج را نتیجه یک ادغام بی‌‏سابقه میان دو جرم ارزیابی کرد که بسیار سبک‏تر از آن بودند که در دسته‌‏بندی‏های متعارف قرار گیرند. بنابراین اخترشناسان مجبور شدند دنبال نشرهای الکترومغناطیسی بیشتری از این رویداد بگردند. نتایج تحلیل‏های بعدی نشان داد که این سیگنال را باید در دسته برخورد یک سیاه‏‌چاله با یک ستاره نوترونی قرار داد. ستاره نوترونی در واقع بقایای ستاره‌ بسیار متراکمی است که در آن گرانش باعث شده جرم یک خورشید کامل در کره‏ای به ابعاد یک شهر فشرده شود. این نخستین مورد از چنین رویدادی است که با اطمینان آشکار‏سازی شده و بعد از کشمکش دو سیاه‌‏چاله و ادغام دو ستاره نوترونی، سومین نوع از رویدادهای کیهانی است که تاکنون به واسطه امواج گرانشی تشخیص داده شده است. اگر نتایج تحلیل‏های اخیر پابرجا باقی بماند، این رویدا موسوم به S۱۹۰۸۱۴bv به معنی سرآغاز دوره جدیدی در پژوهش‏های اخترشناختی خواهد بود. این رویداد همچنین معانی ضمنی مهمی برای چگونگی درک دانشمندان از نظریه نسبیت عام آینشتاین، مرگ ستاره‏ها و رفتار ماده کرانی خواهد داشت.

خارج از نمودار

چاد هانا (C.Hanna)، پژوهشگر لایگو و اخترفیزیک‏دان دانشگاه ایالت پنسیلوانیا، سرگرم جشن سالگرد ازدواجش بود که گوشی‌‏اش خاموش شد. گروه تحت هدایت او متخصص دسته‌‏بندی سریع رویدادهای لایگو هستند. وقتی خبر به او رسید، فورا از طریق کامپیوتر به شبکه وصل شد تا جزئیات موج را بررسی کند. به گفته او «نخستین چیزی که متوجه شدم این بود که ماجرا بی‏نهایت مهم است، به نوعی یک سیگنال خارج از نمودار بود.»

کانال ارتباطی الگوریتمیک همکاری لایگو-ویرگو تقریبا بدون فوت وقت بر اساس شکل موج، مدتش و سایر فاکتورها یک دسته‏‌بندی پایه برای این رویداد اعلام کرد. هدف گروه تحت هدایت هانا این بود که نتیجه را ظرف کمتر از ۲۰ ثانیه اعلام کنند تا اخترشناسان در سرتاسر دنیا بتوانند فوراً تلسکوپ‏های‏شان را به آن سمتی از آسمان بچرخانند که موج از آنجا آمده.

سامانه خودکار همان روز با اطمینان اعلام کرد که دست‌‏کم یکی از دو جرمی که باعث رویداد شده در محدوده‏ جرمی نادری موسوم به «شکاف جرم» قرار دارد، برهوتی در حد فاصل ۳ تا ۵ برابر جرم خورشید که ظاهراً عاری از سیاه‏‌چاله و ستاره نوترونی است. جرم بیشتر سیاه‏چاله‌‏های شناخته‏‌شده بیش از ۵ برابر خورشید است و تمام ستاره‌‏های نوترونی شناخته‏‌شده نیز از دل ستاره‏‌های سبک‏تری متولد شده‌‏اند که جرم کافی برای تبدیل شدن به سیاه‌‏چاله را نداشتند و درنتیجه جرم‏شان کمتر از ۳ جرم خورشیدی است. این نخستین بار است که لایگو-ویرگو رویدادی را در شکاف جرم شناسایی می‏کند، دستاوردی که می‏تواند منجر به باریک‏تر شدن مرز جدایی نظری میان سنگین‏ترین ستاره نوترونی و سبک‏ترین سیاه‌‏چاله باشد.

به گفته جیمز لتیمر (J.Lattimer)، استاد اخترشناسی دانشگاه استونی بروکس، «این چیزی است که مدت‏ها در انتظارش بودم». لتیمر که یکی از پیشگامان اخترفیزیک هسته‏‌ای است در رساله دکترایش در سال ۱۹۷۶ نشان داد ادغام سیاه‏چاله با ستاره نوترونی می‏‌تواند منجر به فوران عناصر سنگینی مانند طلا و آلومینیوم به فضا شود.

پژوهشگران آوریل گذشته نیز موج مشابهی را آشکارسازی کرده بودند اما نتوانستند تایید کنند که منشأ آن در اعماق فضاست. آن موقع مدل‏‌سازی‏ها نشان دادند احتمال اینکه موج آشکار شده یک سیگنال قلابی ناشی از منابع زمینی باشد یک به ۷ است. این یعنی این نوع آشکارسازی جعلی تقریبا در هر ۲۰ ماه یکبار تکرار می‏شود. اما در مورد اخیر سیگنال به حدی واضح بود که احتمال قلابی بودنش یک‏بار در چند تریلیون سال است. به گفته لاولیس «وقتی این عدد از سن جهان بیشتر است مطمئن می‏شوید که با یک چیز واقعی سروکار دارید.»

شکار نور

در ابتدا آشکارساز ویرگو در ایتالیا و تنها یکی از دو آشکارساز لایگو موج را تشخیص دادند اما در ادامه پژوهشگران توانستند داده‌‏ها را به صورت دستی از آشکارساز دوم لایگو نیز استخراج کنند. داده‌‏های سه آشکارساز به پژوهشگران امکان داد با مثلث‌‏بندی بتوانند موقعیت منبع موج در آسمان را دقیق‏تر معلوم کنند. به گفته جوسلین رید (J.Read)، اخترفیزیک‏دان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و عضو لایگو، «وقتی نقشه آسمان را باز کردم متوجه شدم که آنها در واقع به طور اتفاقی داده‌‏های جدیدی برای یک لکه خالی از آسمان ارائه کرده‌‏اند.»

موقعیت محدودشده که چیزی حدود ۰.۰۶ درصد از کل مساحت آسمان بود، برای گروه‏های اخترشناسی شکارچی مثل یک هدیه بود. این اخترشناسان در پی شکار درخشش آنی پرتوهای گاما یا نور مرئی هستند که می‏تواند هنگام مرگ یک ستاره نوترونی رخ دهد. به گفته مارسل سوارس-سانتوس (M.Soares-Santos)، کیهان‌‏شناس دانشگاه براندیس که مسئول رصدهای بعدی این رویداد با استفاده از دوربین انرژی تاریک در یک تلسکوپ ۴ متری در شیلی بود، «در اصل، پوشش دادن چنین ناحیه محدودی کار چند دقیقه است.»

ممکن است سیاه‏چاله ستاره نوترونی را تکه‌‏پاره کرده باشد و حلقه‏‌ای از بقایای تابناک بجا گذاشته باشد که به‌تدریج به درون معده منتظر سیاه‌چاله کشیده شدند. سناریوی دیگر این است که سیاه‏چاله توانسته ستاره نوترونی را یک لقمه چپ کند و یکجا ببلعد و درنتیجه چیز زیادی برای دیدن باقی نگذاشته است. شبیه‌‏سازی‏های لایگو-ویرگو درمورد این رویداد سناریوی دوم را پیش‌‏بینی می‏کنند اما هیچ‏کس با اطمینان نمی‏داند که چه روی داده است.

در جست‏جوی نوترینیوم

نظریه‏‌های متعددی درباره ستاره‏‌های نوترونی وجود دارد. فیزیک‏دانان هسته‌‏ای مدت‏هاست در پی آنند که نیم‏‌نگاهی به درون این اجرام بیندازند، جایی که ماده با چنان چگالی‏های بالایی حضور دارد که حتی بهترین مدل‏های کنونی را نیز به چالش می‏کشد. برای مثال اگر فشار درون این اجرام بتواند نوترون‏ها را در پلاسمایی از ذرات بنیادی حل کند، برخی ستاره‌‏های نوترونی با جرم خاص باید کوچک‏تر از ستاره‌‏های نوترونی دیگری به نظر برسند که جرم‏شان به این اندازه نیست. ویژگی‏‌های ظریف موج گرانشی اخیر که ناشی از حرکت مارپیچ ستاره نوترونی به سوی سیاه‏چاله است، می‌‏تواند اندازه ستاره و همچنین چگالی ماده‏ای را که آن را پر کرده است، برملا کند. همچنین مشاهده یا عدم مشاهده درخشش آنی ناشی از این رویداد نیز می‏تواند حدهایی برای اندازه ستاره تعیین کند. این نوع اندازه‏‌گیری‏های دقیق از ابعاد یک ستاره نوترونی، به گفته بن مارگالیت (B.Margalit)، پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه برکلی، «به نوعی جام مقدس فیزیک هسته‏‌ای است.»

بلعیده شدن یک ستاره نوترونی توسط یک سیاه‏‌چاله همچنین میدان جدیدی است برای آزمودن نسبیت عام در شرایط کرانی. اعمال نظریه گرانش آینشتاین به بافت هموار فضازمان پیرامون یک سیاه‏چاله به خودی خود کار بسیار دشواری است. وارد کردن ماده داغ و مغناطیسی متلاطم یک ستاره نوترونی - ماده‏‌ای غیرعادی که گاهی از آن به عنوان «نوترونیوم» یاد می‏شود - به ماجرا، چالش را به سطح آشفته جدیدی ارتقاء می‏دهد.

رویداد هیجان‏‌انگیز اخیر حتی اگر هیچ یک از رازهای طبیعت را افشا نکند، جای نگرانی نخواهد بود چون پژوهشگران اطمینان دارند این صرفا نخستین مورد از رویدادهای فراوانی است که در راهند. به گفته لاولیس «امیدوارم چیزهایی درباره ادغام سیاه‏چاله-ستاره نوترونی به ما بگوید. اما حتی در غیر این‏صورت هم واقعا مرا خوشبین می‏کند که آسمان گرانشی درخشان است.»

منبع: سازندگی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها