با اشاره به توافق نهایی آمریکا و طالبان؛

ملازهی: طالبان برای مذاکره با دولت منتظر انتخابات جدید در افغانستان است

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: با توجه به این که طالبان اعلام کرده با

ملازهی: طالبان برای مذاکره با دولت منتظر انتخابات جدید در افغانستان است

پیرمحمد ملازهی درباره این‌که گفته می‌شود متن توافق میان آمریکا و طالبان در موضوع روند صلح افغانستان نهایی شده است، گفت: واقعیت این است که هنوز مفاد توافق انجام شده را اعلام نکرده‌اند و قرار است زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان به کابل رفته و با اشرف غنی -رئیس جمهور- و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان متن توافق را در میان گذاشته و نظر آن‌ها را دریافت کند.

وی تصریح کرد: این متن به سه زبان فارسی دری، پشتو و انگلیسی نوشته شده و اکنون هم کارشناسان مشغول هستند تا محتوای یکسان این متون را با یکدیگر تطبیق دهند. بنابراین براساس آنچه اعلام شده در متن به توافق رسیده‌اند.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: از سوی دیگر طالبان مدعی است که باید نمایندگان چین، روسیه، هند، ایران، عربستان، امارات، قطر و ترکیه هم حضور داشته باشند و این کشورها بتوانند این توافق را تضمین کنند. اما آمریکایی‌ها معتقدند این کشورها تنها می‌توانند حضور داشته باشند.

ملازهی خاطرنشان کرد:‌ بنابراین تفاهم اصلی حاصل شده و احتمالا خلیل زاد به کابل می‌رود، از کابل که برگردد امضاء خواهد شد. اما هنوز اعلام نکردند که روی چه چیزهایی توافق کردند قبلا بحث‌هایی مطرح بود که طبق زمان بندی آمریکایی ها پذیرفتند نیروهای خود را از 13 تا 14 هزار نیرو به 8 هزار کاهش دهند اما با توجه به این‌که آمریکا سه پایگاه نظامی دارد، طالبان هم اعلام کرده بود که باید همه آن‌ها را تخلیه کند ولی برخی اخبار حکایت از این دارد که تفاهمی صورت گرفته تا این پایگاه‌ها دست آمریکا باقی بماند البته برای تایید درست یا نادرست بودن آن باید منتظر ماند کل مفاد منتشر شود.

وی ادامه داد: یک طرف قضیه دولت افغانستان است، اما قرار است بعد از این که توافق حاصل شد طالبان، دولت افغانستان و گروه‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان وارد مذاکره شوند، زیرا طالبان اعلام کرده دولت وحدت ملی را به‌عنوان دولت دست نشانده قبول ندارد لذا قرار بر این است که نمایندگان دولت در کنار سایرگروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار بگیرند و طالبان با دولت مذاکره نکند بلکه با سازمان‌های غیر دولتی وارد مذاکره شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین اظهار کرد: این مساله ظاهر قضیه است، اما حقیقت این است که ‌آمریکایی‌ها به طالبان فشار می‌آورند و طالبان هم اعلام کرده با دولت دست نشانده مذاکره نمی‌کند، احتمالا منتظر هستند ببینند بعد از انتخابات چه پیش می‌آید.

ملازهی درباره این‌که برخی منابع خبری می‌گویند اشرف غنی به دنبال این است تا انتخابات به تعویق بیافتد؟ گفت: دولتی که اکنون حاکم است طبق قانون دوره‌اش پنج ساله بوده و خیلی وقت است که مدت آن تمام شده لذا خیلی‌ها معتقدند غیرقانونی است اما دیوان عالی کشور مدت زمامداری آن را تمدید کرده تا زمانی که انتخابات برگزار شود.

وی یادآور شد: انتخابات هم که محل تردید است زیرا پیشنهاد طالبان این است که دولت موقت تشکیل شود، دولت فعلی کنار برود و آن دولت موقت مامور برگزاری انتخابات شود. از آن طرف دولت مصمم است تا انتخابات را ششم مهر ماه برگزار کند، زیرا ارزیابی اشرف غنی این است که با توجه به پراکندگی سایر گروه‌ها می تواند رای لازم را به دست آورده و دوره سوم قدرت را آغاز کند اما مباحث خیلی جدی است، این‌که عملیاتی شود یا خیر موضوع دیگری است و در ارتباط با این که دولت غنی نخواهد انتخابات برگزار شود، این طور نیست.

ملازهی در پایان اظهار کرد: بنابراین دولت قطعا می‌خواهد انتخابات برگزار شود، ارزیابی غنی این است که شرایط به نفع او می‌باشد و سایر گروه‌ها در شرایط مساوی قرار دارند؛ علاوه بر این‌ کمیسیون انتخابات را دولت تعیین کرده و خط دولت را بیش‌تر پی‌گیری خواهد کرد، براین اساس فکر می‌کنم که اشرف غنی و عبدالله عبدالله اصرار دارند تا انتخابات شش مهر ماه برگزار شود اما به هر حال تحولات افغانستان به سرعت پیش می‌رود و نمی‌توان با قطعیت گفت انتخابات برگزار می‌شود، یا به تاخیر می‌افتد و این که به طور کاملا برگزار نمی‌شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    طالبان اگرباکشورخودشون صلح کردن افقا ن میشه زندان قبلی اینا نمیدونن اسلام حکومت انسانیت چیه خدابدادملت افغان برسه زن میشه برده داخل خونه هرچه اثارباستانی دیگه که مونده تاریخ کشورشون ازبین میبرند تمام اعظای این دولت راترورمیکنند چندسالی حکومت کردن دیدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها