با انجام این راهکار، همسرتان احساساتش را ابراز می‌کند

خیلی از زنان از اینکه همسرشان احساساتش را به طور کلامی ابراز نمی‌کند ناخشنود هستند. بسیاری از آنان عاشق حرف زدن و تشنه‌ شنیدن ابراز احساسات کلامی شوهرشان هستند تا با آن به اصطلاح قلبشان را سیراب کنند. اما چه چیز مانع آشکار کردن احساسات در گفتار می‌شود و در مورد آن چه می‌توان کرد؟

با انجام این راهکار، همسرتان احساساتش را ابراز می‌کند

ابراز احساسات کلامی برای خیلی از افراد مخصوصا مردان سخت است اما بیان احساسات به شکل گفتاری به بهبود و حفظ رابطه عاشقانه بسیار کمک می‌کند.

اهمیت ابراز احساسات کلامی در رابطه

خیلی از ما در دوران کودکی خود هرگز نشنیده‌ایم کسی به ما بگوید دوستمان دارد؛ حتی پدر و مادرمان نیز به ندرت گفته‌اند که دوستمان دارند. به همین جهت اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنیم. در واقع مسئله این نیست که نامزد یا همسر شما در عمل نمی‌خواهد احساساتش را به شما نشان دهد. بلکه رفتار او به این دلیل است که او درک نمی‌کند چرا این مهم است و نمی‌داند چگونه این نیاز شما را برآورده کند.

ارتباط کلامی یکی از مهمترین راه‌های ایجاد صمیمیت بین شما و همسرتان به شمار می‌آید. کلمات مانند پل‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند به دنیای خصوصی و شخصی نامزد یا همسرتان سفر کنید. کلمات شما را به هم متصل می‌کنند و می‌توانید درون کسی را که دوستش دارید بشناسید و همچنین او نیز می‌تواند از درون شما را بشناسد. کلمات سند و مدرکی هستند برای اینکه به آنچه پیش‌تر در قلبتان احساس کرده‌اید ایمان بیاورید. خیلی‌ها در قلبشان می‌دانند همسرشان دوستشان دارد اما وقتی این را از لابه‌لای کلمات می‌شنوند احساس واقعی‌تری به آنان دست می‌دهد.

برخی بر سر این موضوع بحث و مشاجره دارند که بر طبق قاعده، کلمات نمی‌توانند دربردارنده اوج عاطفه و احساس باشند. بنابراین استدلال، ارتباط کلامی صمیمیت را محدود می‌کنند و پرگویی کردن و صحبت کردن راجع به عشق از صمیمت و عمق معنای آن می‌کاهد. اما بدانید:

بدون کلمات احساسات ملموس و قابل انتقال نیستند. بدون کلمات احساسات واقعی به نظر نخواهند آمد. کلمات عشق میان شما را افزایش می‌دهد.

کلمات مانند بادی هستند که بر سطح اقیانوس احساسات امواج تولید می‌کند و آن را به حرکت در می‌آورند. احساسات شما درست مثل آب همیشه در قلب شما هست، و کلمات هستند که آن را به حرکت و غلیان در می‌آورند و از سکوت به ابراز و نمود و ظهور می‌رسانند.

خساست در ابراز احساسات کلامی

بعضی از عشاق در استفاده از کلمات سختگیر هستند و چنان صرفه‌جویانه واژه‌ها را مصرف می‌کنند گویی خزانه واژگانشان محدود و مختصر است. طوری ابراز احساسات می‌کنند گویی فقط چندتایی «دوستت دارم» در چنته دارند. به ندرت از دهانشان شنیده می‌شود: «به تو خیلی احتیاج دارم... تو به راستی به من احساس خوشبختی می‌دهی.» می‌ترسند این جملاتشان ته بکشد. تا آنجا که می‌توانند این جملات و کلمات و عبارات را ترشی می‌اندازند و برای روزهای مبادا و مناسبت‌های ویژه (تولدها، سالگردها و مانند اینها) ذخیره می‌کنند و اغلب اوقات همسرشان را گرسنه و تشنه نگه می‌دارند.

وقتی به افرادی که به لحاظ گفتاری خسیس هستند تذکر داده می‌شود تا احساسات خود را باید به صورت کلامی بروز دهند، حالت تدافعی می‌گیرند و چنین استدلال می‌کنند که اگر مدام به شما بگوییم دوستتان داریم دیگر معنی‌اش را از دست می‌دهد. این جمله به همان اندازه مضحک است که ادعا کنیم اگر یک لباس زیبا را چندبار بپوشیم بار دوم وسوم به اندازه بار اول زیبا نیست یا اگر فرزندمان را هرشب ببوسیم و به او شب بخیر بگوییم و به او بگوییم دوستش داریم، این عبارت بی‌معنا خواهد بود!

نتیجه‌ی این نوع خساست روحی این است که به تدریج طرف محروم، از دیگری منزجر می‌شود و احساس می‌کند به او ظلم شده است. همسری که در آشکار کردن احساساتش خسیس است، بدون آنکه بداند طرف مقابلش را در قحطی کلمات نگه می‌دارد و همسرش از او انتظار ابراز احساسات دارد تا قلب و روحش را اغنا کند.

چرا ابراز احساسات کلامی سخت است؟

البته ترجمه احساسات و به قالب درآوردن آن‌ها همیشه ساده نیست. انتخاب واژه‌های مناسب برای توصیف دقیق احساسات مهارتی ویژه می‌طلبد. برخی از ما زیاد به زبان عشق آشنا نیستیم. این به این معناست که در گذشته هرگز کسی اینگونه به ما عشق نورزیده است.

برخی می‌گویند که دوست ندارند در مورد احساساتشان حرف بزنند. برخی با ابراز و بیان احساساتشان معذب می‌شوند. برخی ‌می‌ترسند مهارتی در این کار نداشته باشند و با این کار حس می‌کنند آسیب‌پذیر شده‌اند. برخی اظهار می‌کنند که نمی‌دانند چه بگویند و نمی‌توانند احساساتشان را توصیف کنند و دوست ندارند در مورد آن حرف بزنند.

اما ترس ما از آسیب‌پذیر بودن یا عدم مهارت در این زمینه نباید عذر و بهانه‌ای برای استفاده نکردن از کلمات باشد.

برای تحریک همسر به ابراز احساسات کلامی چه باید کرد؟

آگاهی در این زمینه به ما در تغییر رفتارمان کمک می‌کند. اگر هم همسرتان در ابراز احساسات خسیس یا ناتوان است از او بخواهید این مقاله را بخواند. شاید وقتی همسرتان متوجه شود این خواسته شما مبنی بر اینکه او عشق خود را با کلمات نیز به شما ابراز کند به این دلیل نیست که او را تحت سلطه بگیرید یا مجبورش کنید کارها را مطابق میل شما انجام دهد، بلکه به این دلیل است که عشق او را نسبت به خود به مراتب بیش از پیش گرامی بدارید، شاید تمایل بیشتری در این زمینه نشان دهد. او باید بداند که اولین عضوی که در زنان برانگیخته می‌شود گوش است و واژه‌ها تحریک‌کننده‌ای افسانه‌ای برای زنان به شمار می‌آیند.

منبع: ستاره

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها