گوش‌بری دلال‌ها در بازار گوشت

گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان با قیمت بسیار کمتری از دامدار خریده می‌شود. دلیل این افزایش قیمت در چرخه عرضه گوشت را بررسی کرده‌ایم.

گوش‌بری دلال‌ها در بازار گوشت

با افزایش نرخ ارز از سال گذشته، قیمت گوشت قرمز در کشور رو به فزونی گرفت. این مساله سبب شد در سال جاری افراد بیشتری به دامداری روی آورده به همین دلیل تولید دام در سال جاری با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده ولی مصوبه دولت برای آزادسازی واردات گوشت منجمد، سبب شده عرضه این محصول در بازار افزایش یابد. افزایش عرضه گوشت قرمز در سال جاری در حالی رخ داده که به علت گرانی این کالای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای آن نسبت به سال های قبل کمتر و این مسائل سبب شده دام ها روی دست دامداران بماند. این در حالی است که نگه داشتن دام توسط دامدار سبب افزایش هزینه‌ها شده و به اصطلاح صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل دامداران مجبورند دام های خود را با حدود ده هزار تومان ضرر و به قیمت 28 هزار تومان به چوبداران و دلالان بفروشند. بعد از کشتار دام در کشتارگاه و تبدیل آن به لاشه، هزینه هر کیلوگرم لاشه به 64 هزار تومان می‌رسد این در حالی است که مصرف کنندگان همچنان مجبورند گوشت را کیلویی بالاتر از صد هزار تومان بخرند، به عبارت دیگر فاصله قیمت گوشت از کشتارگاه تا سفره مردم بیش از 40 هزار تومان است که عمده آن به دست دلالان و واسطه‌ها می‌رسد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند باید نهادی تشکیل شود تا مدیریت تولید تا عرضه گوشت را برعهده گیرد تا شاهد باشیم از طرفی تولید دام برای دامدار سودده و از طرف دیگر خرید گوشت برای مصرف کننده ارزان تمام شود.

سود بازار گوشت به دلالان می‌رسد
ضرر آن به مردم

ناصر استاد احمدی، مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد در خصوص قیمت گوشت گوساله در بازار گفت: دامداران معمولا با ضرردهی فراوان دام خود را كیلویی 28هزار تومان به چوبداران و قصابان می‌فروشند این در حالی است كه مصرف‌كنندگان هر كیلوگرم گوشت را به قیمت صد هزار تومان از بازار تهیه می‌كنند.

وی افزود: در بازه زمانی‌ای ممكن است وزن دام به حدی برسد كه دامدار مجبور به فروش آن باشد چون در صورت نگهداشتن آن، هزینه‌های تولید بالا می‌رود این در حالی است كه ضریب رشد دام كمتر شده و این نگهداری دام به افزایش وزن آن كمكی نمی‌كند.

این كارشناس دادگستری در بخش دامپروری و دامپزشكی اظهار كرد: از طرف دیگر وقتی اصولا قیمت كالایی افزایش یابد به سختی می‌توان قیمت آن را كاهش داد كه از آن به عنوان چسبندگی قیمت یاد می‌شود، با این حال بسیاری از قصابان و فروشندگان گوشت می‌خواهند به هر نحوی شده قیمت سرقفلی مغازه خود را با افزایش قیمت گوشت جبران كنند.

استاد احمدی درخصوص قیمت تمام‌شده گوشت گوساله گفت: لاشه گوساله مثل گوسفند نیست كه به ازای هر دو كیلوگرم وزن گوسفند یك كیلوگرم لاشه داشته باشیم چون در خرید گوشت گوساله استخوان جدا می‌شود، با این حال قیمت صد هزار تومانی گوشت گوساله در بازار بی‌انصافی است.

وی تصریح كرد: معتقدم عمده سود این چرخه به دلالان می‌رسد چون آنها دام را در كشتارگاه‌ها ذبح و با جداسازی قسمت‌های مختلف آن از جمله گوشت، كله، جگر و دیگر اجزا آن را به قصابی‌های طرف حساب خود عرضه می‌كنند.

مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد با بیان این‌كه سود در واسطه‌گری است نه تولید افزود: وقتی تعداد واسطه‌ها زیاد شود طبیعتاً قیمت گوشت افزایش یافته و گران باقی می‌ماند درنتیجه باید ذبح دام، فروش گوشت و توزیع آن در دست یك نهاد باشد تا اوضاع سروسامان یابد، چون در این صورت هر روز همان نهاد قیمت گوشت را تعیین می‌كند.

استاد احمدی اذعان كرد: معمولا 43 درصد وزن دام به گوشت تبدیل می‌شود یعنی به ازای هر 2/2 كیلوگرم وزن دام، یک كیلوگرم گوشت به دست می‌آید، البته این رقم با محاسبه افت وزن لاشه در كشتارگاه نیز هست و به نوعی همه هزینه‌ها را دربر می‌گیرد بنابراین قیمت هر كیلوگرم گوشت پس از خروج از كشتارگاه 64 هزار تومان بوده و 36هزار تومان نصیب دلالان می‌شود.

وی با تكذیب خبری مبنی بر این‌كه علت اصلی نخریدن دام وزن بالای آن است، افزود: وقتی وزن لاشه بالا می‌رود، سود اصلی آن به واسطه‌ها و دلالان می‌رسد، لذا افزایش وزن دام‌ها دلیل نخریدن دام نمی‌تواند باشد و ماندن دام‌های گوشتی روی دست دامداران به دلایل دیگری است.

این كارشناس دادگستری در بخش دامپروری و دامپزشكی ادامه داد: مصرف گوشت و لبنیات به دلیل افزایش سفرها و ذائقه مردم در فصل تابستان كاهش می‌یابد، از طرف دیگر 50 هزار تن گوشت یخ‌زده در سه‌ماهه ابتدایی سال به كشور وارد شده است كه این واردات به دلیل توزیع كم گوشت‌های وارداتی در سه‌ماهه پایان سال 97 است به همین دلیل دولت نگران تأمین گوشت كشور بود.

استاد احمدی تصریح كرد: در سال 96 حدود 135 هزار تن گوشت وارد شده بود در حالی كه در 9 ماهه اول سال 97 حدود 80 هزار تن گوشت وارد شد به همین دلیل فشار مضاعفی به بازار گوشت كشور وارد شد چون توزیع گوشت یخ‌زده پایین بود و گوشت داخلی نیز قیمتش افزایش یافته بود، به همین دلیل قدرت خرید مردم كمتر شده و دولت به شركت‌ها مجوز واردات اعطا كرد، البته چون قیمت گوشت داخلی زیاد شد دولت این فرصت را پیدا كرد كه گوشت را از ارز 4200 به نیمایی تغییر دهد.
وی یادآور شد: سال گذشته به دلیل توزیع كم گوشت یخ‌زده، گوشت داخلی خریدار زیادی داشت ولی امسال با افزایش واردات این امر برعكس شده است، از طرف دیگر افزایش قیمت گوشت افراد بیشتری را راغب كرد تا به این صنعت ورود كرده و دام پرورش بدهند به همین دلیل تولید دام در كشور افزایش یافته است.

مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد در خصوص مشكلات تأمین خوراك دام نیز افزود: عمده پرواربندی‌ها علوفه خود را به صورت آزاد خریداری می‌كنند زیرا دولت به میزان مصرف دامدارها علوفه وارد نمی‌كند، قیمت علوفه داخلی نیز نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه اظهار كرد: جو و ذرت وارداتی را دولت با قیمت 1350 تومان به دامدار عرضه می‌كند این در حالی است كه تا دو ماه پیش به دلیل كمبود واردات قیمت جوی داخلی به كیلویی 2400 تومان هم رسیده بود، سبوس گندم نیز تا بهمن سال گذشته 520 تومان بود كه اسفندماه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به 840 تومان و تیر سال جاری با مصوبه شورای عالی آرد و نان به 1250 تومان رسیده است كه البته بین این شورا و وزارت جهاد كشاورزی اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.
استاد احمدی در پایان گفت: یونجه نیز با افزایش 70درصدی قیمت نسبت به سال گذشته (1200 تومان) و بسته به كیفیت آن از 2000 تا 2200 عرضه می‌شود، فله ذرت یا همان ذرت خردشده نیز با همین میزان افزایش از كیلویی 300تومان به 500 تومان رسیده است.

ضربه مهلك واردات گوشت یخ‌زده به تولید دام در كشور

احمد مقدسی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوساله زنده بین 27 تا 30 هزار تومان است، ولی زمانی كه دام به كشتارگاه می‌رود و تبدیل به لاشه می‌شود قیمت آن به 60 هزار تومان رسیده و با افت وزن آن بر اثر سرمایش 2درصد یا 2000 تومان به آن افزایش می‌یابد و قیمت 62هزار تومان می‌شود.

وی افزود: لاشه 23 درصد افت استخوان نیز دارد به همین دلیل حدود 14 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده و به 76 هزار تومان می‌رسد كه با جداسازی قسمت‌های آن به 65 هزار تومان می‌رسد، بنابراین باید با 15 درصد سود آن را به دست مصرف‌كننده برسانند ولی مردم گوشت خود را با قیمت صد هزار تومان تهیه می‌كنند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران اظهار كرد: برای دامداران هزینه پروار هر كیلوگرم دام 35 هزار و 700تومان است كه آنها با كیلویی 28 هزار تومان به چوبداران و قصابان می‌فروشند، از طرف دیگر واردات بی‌رویه، جلوگیری از صادرات و قاچاق دام سبب شده دامداران با مشكل روبه‌رو شوند.

مقدسی در خصوص قیمت خوراك دام نیز تصریح كرد: قیمت سبوس گندم در سال گذشته 540 تومان بوده كه با مصوبه ستاد تنظیم بازار به 840 تومان رسید و در ماه قبل نیز با مصوبه شورای‌عالی آرد و نان به 1250 تومان، یونجه نیز از كیلویی 1200 به 2500 تومان رسید.

وی افزود: دولت جو، ذرت و سویا را با ارز 4200 تومان به دامدار می‌دهد ولی این خوراك تنها 20 درصد هزینه‌های دامدار را پوشش می‌دهد و 80 درصد خوراك را باید دامدار به صورت آزاد خریداری كند، از طرف دیگر قبلا به محض تخلیه خوراك دام هزینه‌اش از دامدار گرفته می‌شد ولی در حال حاضر دامدار باید دو سه ماه قبل پول بار خود را بپردازد.

منبع: جام‌جم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کدخدا
    0

    اینهایی گه گفتی درست ایا گوشت 75 و64 هزار شد بهعمل کار براید به سخنرانی نیست بدبخت ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها