رویترز بررسی کرد: دلیل جاسوسی نکردن آمریکا از امارات

برخی منابع و کارشناسان سیاست‌های خارجی معتقدند، امارات به نحوی از توان مالی خود برای تغییر فضای سیاسی منطقه استفاده می‌کند که غالباً با منافع آمریکا مغایرت دارد.

رویترز بررسی کرد: دلیل جاسوسی نکردن آمریکا از امارات

خبرگزاری رویترز در تحلیلی درباره اسرار جاسوسی نکردن سازمان سیا از امارات به قلم "آرم روستن" نوشت: حکومت امارات در حمایت مالی از نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به رهبری خلیفه حفتر که به دنبال براندازی دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در این کشور هستند، دست دارد. ابوظبی همچنین به رغم درخواست‌های آمریکا برای حل و فصل منازعه با قطر، از نقش محوری در ائتلاف گروهی از کشورهای محاصره کننده دوحه برخوردار است.

همانطور که تحقیقات سال جاری رویترز فاش کرد، امارات از افراد با تجربه که پیشتر در آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کردند، کمک می‌گیرد و این اقدام به عنوان بخشی از یک برنامه بوده که ازجمله اهداف آن نظارت بر آمریکایی‌هاست.

با این وجود، سه مقام سابق در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفتند که این سازمان از امارات جاسوسی نمی‌کند. این موضوع بسیار عجیبی است که برخی از منتقدان از آن به عنوان یک "نقطه تاریک خطرناک" در تاریخ دستگاه اطلاعات آمریکا یاد می‌کنند.

رویترز بررسی کرد: دلیل جاسوسی نکردن آمریکا از امارات

این موضع آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موضوع جدیدی نیست اما آنچه تغییر کرده ماهیت مداخله این کشور کوچک (امارات) در مناطق محتلف خاورمیانه و آفریقا است، کشوری که عضو اُپک بوده و از نفوذ قابل ملاحظه‌ای در این سازمان برخوردار است.

جنگ‌های سری

طبق گفته منابع و کارشناسان سیاست‌های خارجی، امارات وارد جنگ‌های مختلف شده و عملیات‌های سری را رهبری می‌کند. این کشور همچنین به شکلی از توان مالی خود برای تغییر فضای سیاسی منطقه استفاده می‌کند که غالباً با منافع آمریکا مغایرت دارد.

یک مقام سابق دیگر سازمان سیا هم می‌گوید که عدم موفقیت این سازمان در مقابله با جاه‌طلبی‌های نظامی و سیاسی روزافزون امارات به معنای "کم‌ کاری در وظیفه" است.

آژانس اطلاعات مرکزی و آژانس امنیت ملی آمریکا و همچنین کاخ سفید از واکنش نسبت به طرح‌های جاسوسی واشنگتن در امارات خودداری کردند و وزارت خارجه آمریکا و سفارت این کشور در ابوظبی نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

چهار مقام سابق سیا می‌گویند که جاسوسان این سازمان تقریباً از تمامی کشورها ازجمله برخی کشورهای هم‌پیمان، اطلاعاتی را با استفاده از نیروی انسانی برای آمریکا تهیه می‌کنند که منافع زیادی در این اطلاعات وجود دارد.

شاید عربستان نزدیک‌ترین کشور و نقطه مقابل امارات باشد که یکی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا بوده و از نفوذ قابل توجهی در خاورمیانه برخوردار است. ریاض همچنین تولید کننده اصلی نفت و مشتری تسلیحات آمریکا است.

در همین راستا، دو مقام سابق سیا و یک افسر اطلاعاتی در یک کشور حوزه خلیج فارس می‌گویند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اغلب بر خلاف امارات، عربستان سعودی را هدف قرار می‌دهد.

کشور سرکش

یک مقام سابق در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که عدم جمع آوری اطلاعات در امارات امری نگران کننده است، چراکه اکنون این امارات به عنوان یک "کشور سرکش" در کشورهای استراتژیک مانند لیبی و قطر و حتی فراتر از آن در قاره آفریقا فعالیت می‌کند.

به عنوان مثال، امارات چندین سال را در سودان سپری کرده است و چندین میلیارد برای حمایت از عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور در دوران طولانی حکومتش هزینه و سپس او را رها و فرماندهان نظامی را تأیید کرد که در آوریل گذشته حکومت البشیر را سرنگون کردند.

ابوظبی همچنین پایگاه‌های نظامی را در اریتره و جمهوری سومالی‌لند ایجاد کرده است، طوری که مقام سابق دولت ترامپ می‌گوید: "اگر هر سنگی را در شاخ آفریقا بچرخانی، امارات را در آنجا مشاهده خواهی کرد."

در یمن نیز امارات و عربستان ائتلافی را رهبری کردند که با حوثی‌ها می‌جنگد و در نهایت ابوظبی به دنبال انتقادات بین‌المللی در پی حملات هوایی این ائتلاف به غیرنظامیان و قتل هزاران تن از آنها و همچنین ایجاد بحران انسانی و قحطی، اخیرا خروج از این کشور را آغاز کرد.

اخیراً، کنگره آمریکا قطعنامه‌هایی را برای متوقف کردن فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات تصویب کرد اما ترامپ این قطعنامه‌ها را وتو کرد.

طبق ارزیابی مرکز سیاست‌های پاسخگویی، امارات از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۶.۸ میلیون دلار برای گروه‌های فشار آمریکایی هزینه کرده است.

یکی از سه مقام سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که از عملیات این آژانس در امارات مطلع بوده، معتقد است که جمع آوری اطلاعات از دولت این کشور به دلایلی فراتر از مداخلات منطقه‌ای آن ضروری است.

امارات همچنین به دنبال برقراری روابط دوستانه با روسیه است، ازجمله این تلاش‌ها شراکت راهبردی گسترده میان آنها است که سال گذشته میلادی در زمینه‌های امنیتی، تجاری و بازار نفت امضا شد. ابوظبی علاوه بر روسیه به دنبال برقراری روابط قوی با چین نیز هست، طوری که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی ماه گذشته میلادی در سفری سه روزه و برای مشارکت در کنفرانس اقتصادی میان دو کشور به پکن سفر کرد.

با این وجود، برخی از کارشناسان امنیت ملی همچنان معتقدند که همبستگی کافی میان منافع آمریکا و امارات وجود دارد و همین مسأله گویای دلیل عدم جاسوسی دستگاه اطلاعات واشنگتن از ابوظبی است. به همین منظور نورمن رول، از مقام‌های سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با اشاره به ایران و القاعدة، گفته است: "دشمنان آنها (امارات) دشمنان ما هستند."

وی افزود: ابوظبی در جنگ علیه تروریسم و به ویژه علیه القاعده در یمن سهیم بوده است.

ترس از دموکراسی و اسلام سیاسی

ولیعهد ابوظبی کلیدهای سیاست خارجی در امارات و گروه کوچکی از مشاوران را در اختیار دارد و برادرش طحنون بن زاید که در آمریکا تحصیل کرده را به عنوان مشاور امنیت ملی این کشور منصوب کرده است. طحنون عاشق انواع مختلف هنرهای رزمی است و یک استبل اسب‌های مسابقه‌ای عربی در اختیار دارد، اما پسرش خالد بن محمد بن زاید شبکه گسترده نظارت داخلی کشور را اداره می‌کند.

تمایل روزافزون امارات به مداخله در خارج از این کشور به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. «جودی ویتوری»، افسر سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا که هم اکنون برای بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی کار می‌کند، اظهار کرد: اعتراضات گسترده خواستار دموکراسی در سراسر منطقه در طول قیام‌های بهار عربی باعث افزایش نگرانی در بین نخبگان حاکم در امارات نسبت به حفظ اقتدارشان شد.

رهبران امارات به مانند اغلب اعضای خانواده‌های حاکم در منطقه خلیج فارس این اعتراضات را تهدیدی برای سلطنت در منطقه دانستند و از آن زمان به بعد آنها (رهبران امارات) در حال مقابله با گسترش آنچه "اسلام سیاسی" نامیده می‌شود و همچنین اخوان المسلمین که پس از سرنگونی دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر در سال ۲۰۱۱ برای دوره کوتاهی حکومت را به دست گرفت، هستند.

سپس امارات و پس از انتخاب محمد مرسی، کاندیدای اخوان المسلمین به عنوان رئیس جمهوری مصر در سال ۲۰۱۲، حمایت مالی خود را از قاهره متوقف کرد و پس از سرنگونی دولت وی به دست ارتش مصر پس از گذشت یک سال بار دیگر هزینه کردن چندین میلیارد در مصر را از سر گرفت.

جودی ویتوری در اظهاراتی به برخی از اهداف مشترک باقی مانده میان دولت‌های آمریکا و امارات اذعان کرد اما به اعتقاد وی این منافع با تمرکز حاکمان امارات بر ماندن در قدرت مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: "وقتی هدف این است که سیستم به هر قیمتی حفظ شود، بنابراین سیستمی وجود نخواهد داشت که با آمریکا همسو باشد."

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها