قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم جهانبانی:

همه متهمان برای کشور احساس تکلیف کردند، اما بزرگترین ضرر را به کشور زدند / خانم شما کمتر از ده دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دیگر از متهمین بانک سرمایه به نام گروه جهانبانی امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام و به صورت علنی برگزار شد.

همه متهمان برای کشور احساس تکلیف کردند، اما بزرگترین ضرر را به کشور زدند / خانم شما کمتر از ده دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده

متهم جهانبانی گفت: نماینده دادستان پرسید که چرا به جای گوشت، دام مولد تولید نکردید، در این خصوص باید بگویم که اقتصاد هر کشور بخش‌های متعددی دارد و در کشور ما گوشت و فرآورده‌های دامی از جمله محصولاتی هستند که به دلایل متعدد از جمله خشکسالی بخش عمده‌ای از تامین آن از طریق واردات انجام می‌شود.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: شما با یک لشکر به بانک سرمایه‌ می‌رفتید و با مسئولان آن زمان بانک زمینه اعطای تسهیلات را فراهم می‌کردید شما اگر وارد کننده بودید مسیر قانونی را طی می‌کردید.

قاضی مسعودی مقام گفت: سئوال اینجاست که شما وارد کننده هستید، ساختمان ساز هستید و یا مسئولان و بچه‌های آن‌ها را در شرکت‌ها به کار می‌گرفتید تا از آن‌ها سوءاستفاده کنید؟ ۴۸۹ فقره تسهیلات در دو سال فقط از یک بانک داشتید و ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید که نمی‌دانم چگونه سر از جیب این و آن درآورده است.

وی تصریح کرد: برای تمامی متهمان ظرف ۵ دقیقه وثیقه آوردید و خانم شما کمتر از ده دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده است اموال خود را به نام این و آن می‌زنید این درست نیست که در ابتدای سخنان خود آیه و حدیث می‌آورید در حالی که برای هم متهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه گذاشتید و سپس می‌گویید که خود متهمان آوردند درحالی که ردیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از جیب شماست در رابطه با اخذ تسهیلات از سال ۹۲ تا سال ۹۴ توضیح دهید؟

بر این اساس قاضی به متهم گفت: برادر شما با مسئولان سازمان حسابرسی در حضور مسئولان بانک سرمایه جلساتی را برگزار می‌کردند چرا اینهمه مسئولان را آنجا بردید، اگر شما می‌خواستید تسهیلات اخذ کنید می‌توانستید با مراجعه به شعبه و طی کردن روند قانونی این تسهیلات را دریافت کنید نه اینکه مدام جلسه بگذارید.

متهم جهانبانی پاسخ داد: اطلاعات اشتباه به شما داده‌اند.

قاضی گفت: خیر اطلاعاتمان دقیق است حتی تصویرتان نیز موجود است. شما در دادگاه صداقت نداشتید و آیا نمی‌دانید این قرارداد‌ها روی میز من موجود است.

وی مدعی شد: در مدت چهار سال و به نام ۷ شرکت مبلغ ۷۰۱ میلیارد تومان تسهیلات اخذ گردید که مبلغ کالا‌های وارداتی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و بابت کالا‌های وارداتی هیچگونه ارز دولتی اخذ نگردیده است.

قاضی مسعودی مقام اذعان کرد: شما از بانک سرمایه تسهیلات می‌گرفتید و بانک ملت را تسویه می‌کردید از بانک دیگر نیز می‌گرفتید و دیگری را تسویه می‌کردید.

این متهم در واکنش به اظهارات قاضی مسعودی مقام بیان کرد: تا سال ۹۴ بدهی معوق نداشتیم و سررسید استمهال در تاریخ ۲۷.۹.۹۵ بوده است که ۸ روز بعد از این تاریخ ما را بازداشت کردند. این بدان معنا است که از چند ماه قبل از ما شکایت کرده بودند.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم جهانبانی گفت: اگر این تسهیلات به ضرر شماست چرا وارد کردید؟

متهم جهانبانی نیز در پاسخ گفت:، چون کمبود کشور بود احساس کردیم که باید این کار را انجام دهیم، اما اشتباه کردیم.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به این جمله متهم جهانبانی بیان کرد: همه متهمان برای کشور احساس تکلیف کردند، اما بزرگترین ضرر را به کشور زدند.

نماینده بانک خطاب به متهم ادامه داد: اگر شما با صداقت رفتار می‌کردید و از همان اول گشایش‌های اعتبار را در بانک سرمایه انجام می‌دادید در آن زمان با این مشکل مواجه نبودید. همه فاکتور‌های شما جعلی بود. به ما نگفتید که می‌خواهم کالای اساسی را با فلان قیمت وارد کنم اگر با ما صادق بودید ما هیچ وقت این کار را نمی‌کردیم.

وی خطاب به جهانبانی افزود: شما گفتید من از ۶۰۰ میلیارد تومانی که اخذ کردم ۳۰۰ میلیارد تومان آن را برگرداندم سوال من این است شما ملک مشکین شهر را به چه قیمتی خریدید؟ چگونه است که ملک مشکین شهررا ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خریدید، اما اکنون میلیارد‌ها تومان ارزش دارد حال که درباره بدهی به بانک صحبت می‌کنید این ۶۰۰ میلیارد ارزش همان پولی را دارد که سال‌ها قبل داشته است؟

نماینده بانک ادامه داد: اگر قرار باشد هر متهمی اینگونه سخن بگوید و سود بانکی را لحاظ نکند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. شما قِرانی از اصل پرداخت نکردید و فقط سود دادید.

قاضی ادامه داد: همه می‌گویند ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ولی در واقع همه، ملت را دور می‌زنند این حرف‌های تکراری تأثیر ندارد ما به شما می‌گوییم ۸ میلیون یورو را توضیح دهید، اما شما عنوان می‌کنید که مستندات را بعدا خواهید آورد.

قاضی مسعودی مقام تأکید کرد: ما نفهمیدیم شما‌ها چکاره‌اید، هنرپیشه گوشت وارد می‌کند، شما هم گوشت وارد می‌کنید و هیچ یک نیز تولید کننده نیستید و همه‌اش کار واردات را انجام می‌دهید.

با توجه به اینکه دفاعیات وکیل طولانی بود قاضی از وی خواست بقیه دفاعیات خود را به جلسه بعد موکول کند.

قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام پایان جلسه گفت: ادامه جلسه روز شنبه ۹ شهریور ماه ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری میزان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نفیسخ
    0

    این آبمعدنی های جلوی متهمان خیلی باحاله...خخخخخخخ به حساب اونجا دادگاهه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها