طرح بانکداری اسلامی در مراحل نهایی خود قرار دارد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی بابیان اینکه طرح بانکداری اسلامی در مراحل نهایی خود قرار دارد، گفت: آخرین نشست های بررسی این طرح نیز برگزارشده است.

طرح بانکداری اسلامی در مراحل نهایی خود قرار دارد

سید حسن حسینی شاهرودی ضمن بیان اینکه طرح بانکداری اسلامی در مجلس تدوین‌شده و در مراحل نهایی خود قرار دارد، ابراز کرد: خوشبختانه نشست های متعددی برای بررسی این طرح برگزارشده و هم‌اکنون در مراحل پایانی آن هستیم تا طرح برای صحن علنی آماده شود.

وی افزود: امیدواریم طرح بانکداری اسلامی در مجلس دهم هرچه زودتر آماده ارائه در صحن و سپس تصویب شود تا بتوانیم شاهد کارنامه‌ای درخشانی از کمیسیون اقتصادی مجلس دهم را شاهد باشیم.

اصلاح قانون مالیات

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: هم‌زمان با طرح بانکداری اسلامی، طرح اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده که بسیار مفصل است و دغدغه تولیدکنندگان و اصناف و بازاریان و همچنین دغدغه فعالان اقتصادی را تا حدود زیادی برطرف می‌کند نیز تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس برای طرح در صحن شده است.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه طرح نگرش و اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده در صورت تصویب در صحن می‌تواند تا حد زیادی شفافیت مالی را پدید بیاورد، بیان کرد: اجرای این طرح می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک شایانی کند.

وی افزود: امیدواریم دو طرح بزرگ بانکداری اسلامی و همچنین اصلاح قانون مالیات و حرکت به سمت شفافیت مالیاتی به‌زودی در صحن طرح‌شده و به تصویب برسد چراکه ما معتقد هستیم این دو طرح بسیار مهم می‌تواند کارنامه خوب مجلس دهم در زمینه اقتصادی باشند.

تجارب ناموفق در حوزه اشتغال

عضو خانه ملت در باره اشتغال‌زایی نیز، تأکید کرد: واقعیت این است که ما در حوزه اشتغال تجارب ناموفقی را داشته‌ایم منابع اعتباری که تخصیص داده‌شده برای امر اشتغال همیشه با مشکلاتی روبرو بوده است برای مثال پرداخت‌های یکه برای امر اشتغال از سوبسید و یارانه بوده در برخی جاها هرز رفته و منجر به اشتغال مولد و تولید نشده است اما با تمهیداتی که اندیشیده شده این هرز رفتن منابع کمتر شده و پرداخت‌ها سخت گیرانِ تر و نظارت‌ها بیشتر شده است.

حسینی شاهرودی بیان کرد: در حوزه اشتغال نگاهمان به بخش خصوصی است که نوع تولید، نحوه آن، سیاست‌گذاری‌ها، بازار و ... را در دست بگیرد و لذا با این تفکر همیشه توفیقاتمان اندک بوده است لذا معتقد هستیم تا زمانی که ما زنجیره را در حوزه‌های اقتصادی نبینیم نمی‌توانیم به اهدافمان در حوزه اشتغال دست‌یابیم.

وی افزود: باید در کشور سیاست های قبل از تولید، سیاست های کلان دولتی، ظرفیت‌ها، نیازهای هر بخش، هر استان، هر شهر و یا هر روستا دیده شود و پیشنهاداتی برای امر اشتغال داشته باشیم و سپس از بخش خصوصی بخواهیم تا تولید را در دست بگیرد آن‌هم بخش خصوصی که توانمند باشد.

سازوکارهای اشتغال‌زایی تغییر یابد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: نباید سیاست‌گذاری کلان در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد بلکه باید سیاست های کلان توسط دولت دیده و سپس راهکارهای لازم در زمینه تولید در اختیار سرمایه‌گذار خرد و کلان قرار گیرد در این صورت است که موفق خواهیم شد وگرنه با سپردن همه کار ها از صفرتا صد به بخش خصوصی موفق نخواهیم بود.

حسینی شاهرودی بیان کرد: ممکن است منابع دولتی از طریق بخش خصوصی در وهله نخست به تولید هم منجر شود اما باید در نظر داشت که تولید بدون بازار فایده‌ای ندارد در نتیجه این تولید محکوم‌به شکست است و با هزینه کرد های فراوان مجبور به بازپرداخت بدهی‌ها نیز می شود لذا سازوکار باید اصلاح شود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها