نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:

تفاوت مبارزه بافساد و فاسد/تبعیض درمبارزه با فساد خود مفسده است

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: گوهر مبارزه با فساد عنصر به وقت بودن، بی تبعیض بودن وتناسب جرم و جریمه را طلب می کند.

تفاوت مبارزه بافساد و فاسد/تبعیض درمبارزه با فساد خود مفسده است

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی ظهر شنبه در دیدار با اعضای شورای اداری استان، با اشاره به تفاوت های مبارزه با فساد و مبارزه با فاسد افزود: فاسد باید جمع شود که مبادا عداوت ها و دشمنی ها، منطقه گرایی، بوم گرایی و مسیر سیاسی باعث شود که دشمنی کنیم و نام مقدس مبارزه با فساد را روی آن بگذاریم.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد به عنوان یک رسالت همگانی، آنگاه مبارزه با فساد است که به هنگام باشد، و دروغ است اگر انسان سالها مشاهده فساد کند، همه چیز را ببینید و یک دفعه جوی اجتماعی پیش آید و شروع به رجز خوانی کردن کند.

آیت الله ملک حسینی عنصر اول در مبارزه با فساد را به هنگام بودن دانست و عنوان کرد: عنصر دوم بلاتبعیض بودن در برخورد با متخلف است. نباید برای یکی بله و به دیگری نه باشد و اینکه با فساد یکی برخورد شود و با فساد دیگری نه، این خود فساد است.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که مدعی مبارزه با فساد هستند، اینها با فساد مبارزه نمی کنند، با فاسد مبارزه می کنند و چنین انسان هایی خود مفسد هستند، چون فساد را تعمیق و بستر را برای دیگران آماده می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان عنصر سوم مبارزه با فساد را تناسب بین جرم و جریمه دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار است مواخذه صورت بگیرد، معصیت کم مواخذه و جریمه کم و معصیت بزرگ، جریمه سنگین دارد و اگر اینجا تبعیض اتفاق افتاد، معلوم می شود که هدف مبارزه با فساد نیست.

آیت الله ملک حسینی گفت: گاه در جامعه ما به جای مبارزه با فساد، مبازره با فاسد اتفاق می افتد. در مبارزه با فاسد لازم نیست خود مبارزه کننده صالح باشد ولی در مبارزه با فساد شخص مبارز چون با یک امری به نام تخلف و فساد مبارزه می کند، باید خود صلاح داشته باشد و صالح باشد، و الا دشمنی با خود است، اگر خودش فاسد باشد. در مبارزه با فساد فرد باید صالح باشد، اما در مبارزه با فاسد اصلا لازم نیست فرد صالح باشد، چون قصه دشمنی است، قصه نزاع شخصی و نزاع باندی است.

آیت الله ملک حسینی خطاب به مدیران استانی، گفت: هرگاه دیدید در مدیریت ها، نظارت ها و قضاوت ها، تبعیض وجود داشت، مبارزه با فساد نیست، اگر در مدیریت اجرایی، نظارتی و قضایی و اجرا، نظارت و قضاوت، چنین تبعیض هایی اتفاق افتاد، این خود مفسده است. گاه مفسده اقتصادی، گاه مفسده اجتماعی، گاه مفسده فرهنگی. و بستگی دارد که نوع مدیریت، نظارت و قضاوت چگونه باشد و در هر حوزه ای که چنین موضوعی اتفاق افتاد و کسی مبارزه با فاسد نه فساد می کند، خود مفسد است چرا که فساد را در حوزه مختلف تشدید کرده و تعمیق می دهد و دیگران را که رابطه دارند، بر فساد بیشتر جسور می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: مبارزه با فساد یک مبارزه همگانی است وباید با همه فاسدان و در هر زمانی انجام شود و اینطور نیست که امروز نه و فردا بله. وقتی فساد شکل می گیرد، باید همان لحظه برای مبارزه اقدام کرد.

وی افزود: اگر امروز با فساد مبارزه نشود، پرونده ساخته شود و به فردا موکول شود، یعنی امروز انسانی فاسد شد، امروز حقی ضایع شد و یعنی امروز آبروی نظام رفت.

آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد حقیقتی فطری است و کسی نمی تواند با او همراه نباشد و هر کسی که از فطرت سالمی برخوردار باشد، باید با مبارزه با فساد همراهی کند. اما اگر دید مبارزه با فساد نیست و فاقد مولفه های مبارزه با فساد است، نه تنها نباید همراهی کرد، باید بصیرت داد تا آنچه حقیقت مبارزه با فساد است، شکل بگیرد.

وی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: شما از تجربه ها و تدبیر خود استفاده کنید، در درون موقعیت اجرایی استان بازرسی و نظارت ها را آنچنان توسعه دهید که نوبت به نظارت های بعدی نرسد.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: در نظام طراحی شده امروز ما، سه حوزه نظارتی درون موقعیت اجرا، نظارت قوه مقننه و نظارت قوه قضاییه وجود دارد که سه حوزه نظارتی مربوط به سه قوه خوب است و این توسعه نظارت را نشان می دهد و آفرین بر قانون گذاران، اما خطر و بدی آن این است که مسئولیت گریزی در نظارت ها اتفاق می افتد، به دوش هم انداختن و فرافکنی اتفاق می افتد و باید فکری کرد که یک نظارت موثر واحد باشد که کسی نتواند بگوید دیگران باید نظارت می کردند و یا من نظارت کردم و خرابی متعلق به مجموعه دیگر است.

آیت الله ملک حسینی گفت: باید حوزه نظارت و بازرسی استانداری تقویت شده و از آن مطالبه شود که آنچنان بر حوزه اجرا نظارت و بازرسی صورت بگیرد که نیاز به حوزه بعدی نباشد، مگر جایی که یک پستو و امری تو در تو وجود داشته باشد، و نیاز نظارت های دیگر و اساسی تر باشد.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها