زنگ خطر رکود اقتصادی در اروپا به صدا در می‌آید؟

آمارهای اخیر اتحادیه اروپا حاکی از کاهش کم سابقه تولید صنعتی در ۲۸ کشور عضو این اتحادیه در سه ماه اخیر است. این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی آغاز دوره رکود برای اقتصادهای غربی را پیش بینی می کنند.

زنگ خطر رکود اقتصادی در اروپا به صدا در می‌آید؟

براساس برآوردی که اداره آمار اتحادیه اروپا، در ژوئن ۲۰۱۹ نسبت به ماه مه تولید صنعتی در کشورهای این اتحادیه ۱.۵ درصد کاهش یافت که پس از ماه مه سال ۲۰۱۶ این میزان کاهش تولید بی سابقه بوده است.

این میان آمارها حاکی از آن است که در ژوئن امسال نسبت به سه ماه پیش تولید در تمامی بخش های صنعتی کاهش یافته اما این کاهش در بخش کالاهای سرمایه ای چشمگیرتر بوده و به ۳.۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر تولید در ماه اخیر میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل هم کاهش ۱.۹ درصدی داشته که در این بخش نیز کالاهای سرمایه ای ۳.۷ درصد کاهش یافتند.

زنگ خطر رکود اقتصادی در اروپا به صدا در می‌آید؟

در میان تمام کشورهای اتحادیه اروپا، تولید صنعتی در ایرلند ظرف سه ماه اخیر، ۸.۸ درصدی، دانمارک ۷.۶ و پرتغال ۴.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین افزایش تولید نیز با ۱.۸ درصد رشد به دو کشور لیتوانی و مالت تعلق گرفته است. بررسی آمارهای اقتصادی در روزهای اخیر حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در حال ورود به دوره رکود است.

بررسی ها نشان می دهد سوددهی اوراق قرضه دولتی آمریکا و انگلیس در کوتاه مدت نسبت به بلند مدت افزایش یافته است یعنی در سرمایه گذاری کو تاه مدت در این دو کشور به مراتب بیش از بلند مدت سودده خواهد بود. این معکوس شدن روند سوددهی اغلب از دوره رکود خبر می دهند. گرچه این میان باید توجه داشت که این روش قطعی نیست و نتایج قطعی به دست نمی دهد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها