ناقوس جنگ سرد دوم به صدا درآمد / موشک‌های بالستیک آمریکا قدرتمندتر هستند یا روسیه؟

اوضاع روسیه و آمریکا روز به روز بغرنج‌تر می‌شود و بعید نیست تا انتهای سال بعد ناقوس جنگ سرد دوم به صدا در بیاید.

ناقوس جنگ سرد دوم به صدا درآمد / موشک‌های بالستیک آمریکا قدرتمندتر هستند یا روسیه؟

به گزارش خبر فوری ، روسیه و آمریکا در آستانه ورود به جنگی سردی جدید هستند و نشانه‌ها حاکی از آن است که دو طرف با تمام قوا قصد مسلح کردن خود را دارند .

روز قبل، ایوان تیمافییف مدیر برنامه باشگاه گفتگوی "والدای" اظهار داشت که در پاسخ به اقدامات اخیر آمریکایی‌ها روسیه ممکن است تولید و آزمایش موشک‌‌های جدید را آغاز کند.

همچنین چند روز قبل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت این کشور به وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دیگر ارگان‌های مرتبط دستور داد سطح تهدیدات ناشی از آزمایش موشک جدید کروز در آمریکا ارزیابی و اقدامات کاملی برای پاسخ‌گویی متقارن به آن انجام شود.

رئیس جمهوری روسیه در این نشست گفت: با توجه به شرایط جدید به وجود آمده در رابطه با آزمایش موشک کروز جدید در ایالات متحده، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دیگر وزارتخانه‌های مرتبط را موظف می‌کنم تا به تجزیه و تحلیل سطح تهدیدات به وجود آمده ناشی از این اقدام آمریکا برای کشورمان بپردازند و سپس اقدامات کاملی برای پاسخگویی متقارن به این مسئله در نظر گرفته شود.

همچنین به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه، شنبه اعلام کرد، که پرتاب موشک های دریا پایه بالستیک "سینوا" و "بولاوا"، از زیردریایی های "تولا" و "یوری دالگاروکی" با موفقیت انجام شد.

ترس روسیه از موشک‌های جدید آمریکا

بر اساس گزارشی که بی بی سی مدتی پیش منتشر کرد، آمریکا اخیرا موشک‌های میان‌‍برد کروز جدیدی را آزمایش کرده که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند. آمریکا همزمان با خروج از پیمان INF این آزمایش‌ها را انجام داده و همین اتفاق باعث نگرانی شدید روسیه شده است.

با انتشار این خبر، رسانه‌های روسی به شدت احساس نگرانی کرده و طی چند گزارش، از سران روسیه خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر موشکهای بالستیک خود را توسعه دهند. طبق گزارش موسکو تایمز، موشک‌های کروز آمریکا در چند سال اخیر کاملا نسبت به روسیه پیشرفت کرده است. از نظر این سایت روسی، آمریکا به خصوص در زمینه تکنولوژی موشکهای حامل کلاهک هسته ای دست برتر را نسبت به روسیه دارد.

ضعف روسیه نسبت به تجهیزات هسته‌ای زمانی مشخص شد که کمتر از یک ماه پیش در تاسیسات هسته ای این کشور یک حادثه خونین پیش آمد. حادثه‌ای که به علت خطای انسانی به وقوع پیوسته و منجر به مرگ چند نفر شد. بعد از این اتفاق، ترامپ به سرعت واکنش نشان داد و در توییتی به طعنه گفت که آمریکا از آزمایش موشکی روسیه درسهای بسیاری گرفته است.

موشک‌های بالستیک روسیه بیشتر است یا آمریکا؟

آمریکا و روسیه در شرایط متفاوتی قدم در راه جنگ سرد جدید می‌گذارند. آمار نشان می‌دهد که بودجه نظامی روسیه به مراتب کمتر از آمریکا است. طبق اطلاعات منتشر شده در سال 2018 بودجه نظامی ایالات متحده 610 میلیون دلار و بودجه نظامی روسیه 66.3 میلیون دلار است.

با این حال، بر اساس شاخص کمیت، موشکهای روسیه از آمریکا بیشتر است. جدول زیر تعداد شاخصهای موشکی و زمینی روسیه و آمریکا را نشان می‌دهد:

شاخص نظامی

روسیه

آمریکا

تانک

6 393

2050

راکت انداز

4032

1197

توپخانه خودکششی

950

5955

تعداد کلی توپخانه

3269

14557

اگرچه تعداد تجهیزات زمینی آمریکا کمتر از روسیه است اما ایالات متحده با سرمایه گذاری جدیدش بر موشکهای بالستیک توانسته این ضعف را جبران کند.

هم اکنون دوربردترین موشکهای بالستیک جهان متعلق به آمریکا است و بعد از آن، موشک‌های روسیه و شوروی سابق قرار دارند. جدول زیر برخی از دوربردترین موشکهای بالستیک آمریکا را نشان می‌دهد:

موشک بالستیک

کشور

برد

وضعیت

LGM-30 Minuteman III

آمریکا

13 هزار

فعال

LGM-30F Minuteman II

آمریکا

11,265

غیر فعال

LGM-30A/B Minuteman I

آمریکا

10,186

غیر فعال

MGM-134 Midgetman

آمریکا

11 هزار

غیر فعال

Titan II

آمریکا

16 هزار

غیر فعال

اما موشکهای بالستیک روسیه؛ جدول زیر برخی از مهم ترین این موشکها را نشان می‌دهد:

موشک بالستیک

کشور

برد

وضعیت

RT-2UTTH "Topol M" (SS-27)

روسیه

11 هزار

فعال

RS-24 "Yars" (SS-29)

روسیه

11 هزار

فعال

RS-26 Rubezh

روسیه

13 هزار

فعال

RS-28 Sarmat

روسیه

10,900

فعال

ابر موشک بالستیک روسیه و آمریکا در راه هستند

موشک بالستیک GBSD ) Ground Based Strategic Deterrent ) یکی از موشکهای کروز آمریکا است که در حال حاضر، تحت آزمایشهای مختلف، تحت توسعه قرار گرفته است. بسیاری این موشک را یکی از پیشرفته ترین موشکهای بالستیک می‌دانند.

GBSD یک موشک بالستیک زمین به زمین و زمین به هواست که قرار است تا سال 2027 جانشین Minuteman III شده و در اختیار نیروی دریایی آمریکا قرار بگیرد.

برخی کارشناسان می‌گویند این موشک بردی 20 هزار کیلومتری دارد و در نوع خود بی‌‍نظیر خواهد بود.

در مقابل، روسیه در حال توسعه موشک بالستیک RS-28 Sarmat است. این موشک بالستیک از سال 2009 در حال تجهیز است و طبق گزارش‌ها، احتمالا تا پایان نیمه اول دهه بعد آماده الحاق به ارتش روسیه می‌شود.

این موشک قرار است جایگزین R-36M شود و یکی از شش موشک راهبردی است که با خروج آمریکا از پیمان INF قرار است به دستور پوتین به ارتش روسیه ملحق شود.

اوضاع روسیه و آمریکا روز به روز بغرنج تر می‌شود و بعید نیست تا انتهای سال بعد ناقوس جنگ سرد دوم به صدا در بیاید.

منبع: خبر فوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • امیر
    0

    اینها خودشون هزارتا موشک و بمب هسته ای داشته باشن مشکلی نداره ولی کشور ما برا دفاع از خودش موشک داشته باشه مشکل داره خخ تازه یه عده ام میان میگن موشکامونم بهشون بدیم که دیگه بهونه نداشته باشن من ازین اقایون یه سوال دارم چنتا دزد بیرون خونه شما با چوب و چماق باشن شما با خانواده تو خونه باشی شما میری چماقی که دست خودته برای محافظت از خانوادته بدی دست دزدا که بیان تو خونت...؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها