مدت زمان یک ساله برای حذف صفر از پول ملی

یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه اجرای ذهنی و عملیاتی حذف صفر از پول ملی، یک پروسه یک‌ساله است، گفت: نظام بانکی آمادگی اجرای کار عملیاتی برای جایگزینی «ریال پارسه» را دارد.

مدت زمان یک ساله برای حذف صفر از پول ملی

حجت‌اله صیدی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه تغییر واحد پول و حذف واحد صفر از پول ملی دارای دو جنبه ذهنی و عملیاتی است، گفت: جنبه ذهنی این عملیات بین ۶ تا ۷ ماه و حتی یک سال زمان نیاز دارد تا ذهن مردم به واحد جدید پول ملی یعنی ریال پارسه عادت کند ضمن اینکه در دنیا نیز اتحادیه اروپا این تجربه را داشته و مقداری زمان برده تا به لحاظ ذهنی، مردم خود را با واحد یورو تطبیق دهند.

وی در پاسخ به پرسش افزود: در ایران تطبیق واحد جدید پول ملی با محاسبات عامه مردم، سریعتر انجام خواهد شد چرا که واحد تومان از قدیم مورد استفاده بوده است اما معادل جدیدی که واحد پول خرد کشور دارد و با عنوان ریال پارسه شناخته می‌شود، ممکن است اندکی زمانبر باشد تا در محاسبات مردم مورد استفاده قرار گیرد.

صیدی گفت: به لحاظ فیزیکی نیز ۶ ماه زمان لازم است تا عملیات تغییر واحد پول ملی اتفاق بیفتد که البته بانک‌ها، دولت و مؤسسات اقتصادی در کنار مردم باید کمک کنند تا این کار هر چه سریعتر انجام گیرد و نظام بانکی نیز آمادگی کامل دارد تا این موضوع را پیگیری نماید.

این مقام مسئول در نظام بانکی خاطرنشان کرد: در حوزه یورو سه ماه زمان صرف شد تا معضلات مرتبط با جایگزینی سکه‌ها در فروشگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا حل شود که امیدواریم در ایران نیز این اتفاق ظرف ۶ تا ۷ ماه ساماندهی شود.

وی اظهار داشت: برخی کالاها گردش بالایی دارند که ممکن است قیمتگذاری آنها دچار مشکل شود؛ اما به هر حال ذهن همه مردم در طول تاریخ به دنبال رُند کردن است و به مدت زمان مشخصی نیاز دارد.

صیدی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر واگذاری اموال مازاد این بانک نیز گفت: از ابتدای سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک تحت مدیریت به فروش رفته و ۱۸۱۷ رقبه نیز باقی‌مانده که کل مبلغ آن ۲۰۰۰ میلیارد تومان است؛ ضمن اینکه ۶۳۴ رقبه اموال آماده فروش و ۱۳۵۰ میلیارد تومان ارزش اموال قابل فروش است.

این مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص وجه به بخش تولید کشور صورت گرفته است، افزود: طبق آماری که از خودروسازی‌ها، صنایع فولادی، پتروشیمی و صنایع غذایی به دست آمده، این صنایع توانسته‌اند از طرح «طراوت» به عنوان رونق تولید ملی استفاده نمایند ضمن اینکه زنجیره تأمین‌کننده دارو نیز با اعتبار اسنادی ریالی و ارزی، از این موضوع بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه بدهی معوقه ما به بانک مرکزی صفر است، تصریح کرد: خط اعتباری از بانک مرکزی بابت تسهیلات تکلیفی و حمایت از سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن اخذ شده بود که در سال ۹۷ بخش اعظمی از آن پوشش داده شده و اقساط مرتبط آن پرداخت شده است پس در این حوزه نیز ریالی معوقه به بانک مرکزی نداریم.

صیدی در خصوص حضور این بانک در بازار متشکل ارزی نیز گفت: این موضوع در حال پیگیری است و این بانک نیز به بازار متشکل ارزی خواهد پیوست.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها