مازنی در گفت و‌گو با خبر فوری / بخش اول

به جای فیلتر فضای مجازی صدا و سیما را آزاد کنید/ می‌توانیم بر اساس قانون اساسی صدا و سیما را از انحصار خارج کنیم / در مقام عمل و توجه به مسائل فرهنگی زیر فرش هستیم/ نمک به زخم اهالی فرهنگ نپاشیم

احمد مازنی رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس، مخالف جدی فیلترینگ فضای مجازی است و معتقد است به جای فیلتر کردن تلگرام و تویئتر باید صدا و سیما آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

به جای فیلتر فضای مجازی صدا و سیما را آزاد کنید/ می‌توانیم بر اساس قانون اساسی صدا و سیما را از انحصار خارج کنیم / در مقام عمل و توجه به مسائل فرهنگی زیر فرش هستیم/ نمک به زخم اهالی فرهنگ نپاشیم

زینب حقی : احمد مازنی سیاستمدار اطلاح طلب و نماینده مردم تهران ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی است . ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس ، معاونت سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران، عضو سابق حزب جمهوری اسلامی و مؤسس انجمن اسلامی شهید هاشمی‌نژاد در مشهد را در کارنامه کاری خود دارد .

با وی در دفتر خبر فوری به گفت و‌گو نشستیم . وی مخالف جدی فیلترینگ فضای مجازی است و معتقد است به جای فیلتر کردن تلگرام و تویئتر باید صدا و سیما آزاد شود و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد از تلاشهای کمیسیون فرهنگی در این راستا سخن میگوید. وی به جد بر افزایش بودجه فرهنگی تاکید دارد و معتقد است با تحقق این مهم از پرونده آسیب های اجتماعی کم خواهد شد.

بخش اول گفت‌و‌گوی خبر فوری در برنامه #رکن_چهارم با محوریت مسایل فرهنگی را در ادامه بخوانید و ویدیو آن را مشاهده کنید.

**بحث فیلتریگ فضای مجازی مدتها است در جامعه مطرح شده است و مدت زمانی است که از فیلتر تلگرام میگذرد، ولی همچنان اقبال مردم به این فضا زیاد است و پیش بینی ها برای گرایش مردم به پیام رسان های داخلی تحقق پیدا نکرده است، چقدر موافق فیلتر کردن فضای مجازی هستید ؟

شاید فضای مجازی به دلیل اینکه سابقه زیادی ندارد و پدیده‌ای جدید است ، طبیعی است که مسوولین فرهنگی و امنیتی کشور مراقبت های و نظارت هایی بر این فضا اعمال کنند . معتقدم فیلتر برای کوتاه مدت میتواند مفید باشد ولی در دراز مدت نه تنها مفید نیست، بلکه میتواند مخرب باشد به همین دلیل بنده با فیلترینگ فضای مجازی مخالفم.

فرض کنید در کوتاه مدت لوله آب منطقه ای ترکیده باشد آب آن منطقه رو قطع می‌کنند تا زمانی که خرابی درست شود، ولی وقتی خرابی برطرف شود مردم نمیتوانند آب نداشته باشند.

بحث فیلتر فضای مجازی نیز همین است . از اول با فیلتر تلگرام ، فیسبوک و تویئتر موافق نبودم و معتقدم به ضد خودش تبدیل شد . همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید نهضت تولید محتوا را جدی بگیریم و فضای مجازی را به جای تهدید به فرصت تبدیل کنیم. مسئله هم قضایی و امنیتی نیست، موضوعی در حوزه ارتباطات است. دانستن حق مردم است مردم باید در جریان اخبار نظام باشند و در حدی از مصونیت باشند که اخبار خارج از نظام بر روی آنها تاثیری نگذارد.

باید رسانه بخش خصوصی را فعال کرد

معتقدم به جای فیلتر کردن تلگرام و تویئتر باید صدا و سیما را آزاد کنیم، رسانه های بخش خصوصی را تقویت کنیم . چراکه اگر مردم اخبار ما را رسانه های داخلی بشوند ، طبعا تاثیر کانال‌ها و شبکه های خارج از کشور بر روی آنها حداقل خواهد بود.

** بر لزوم تجدید نظر بر فعالیت‌های صدا و سیما تاکید کردید به عنوان یک چهره فرهنگی زمانی که رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بودید اقدامی برای خصوصی سازی صدا و سیما انجام دادید و یا اینکه مسوولین این نهاد ملزم به تجدید نظر در عملکردشان شوند ؟ ما شاهد هستیم صدا و سیما تاثیرگذاری که باید داشته باشد را ندارد و با غالب شدن نگاههای حزبی و جناحی بر این دستگاه به معنی واقعی رسانه ملی نداریم ، از سوی دیگر جذابیت های شبکه نمایش خانگی بیش از برنامه های صدا و سیما شده است ، چه اقداماتی در این ارتباط انجام دادید؟

وقتی بحث صدا و سیمای خصوصی می‌شود و اینکه به شکل دیگری رسانه صوت و تصویر مدیریت شد، بحث مغایرت به قانون اساسی مطرح می‌شود . معتقدم تفسیری که از قانون اساسی در این ارتباط میشود غلط است. ما میتوانیم بر اساس همین قانون اساسی برای صدا و سیما شرایطی فراهم کنیم تا از انحصار خارج شود . در طول 3 سال و چند ماه گذشته در مجلس دهم یکی از اولویت های مهم ما در کمیسیون فرهنگی طرح اداره و نظارت بر خط مشی صدا و سیما بوده و هست. ما بیش از 40 جلسه با مسوولین صدا و سیما ، وزارت اتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دولت داشتیم، حاصل این جلسات نفس گیر طرحی شد که از کمیسیون فرهنگی تصویب گرفت و در نوبت طرح در صحن مجلس است. یکی از ویژگی های این طرح که بر اساس اصل 175 قانون اساسی پس از 30 سال از بازنگری قانون اساسی مطرح می‌شود این است که بتوانیم صدا و سیما خصوصی با مجوز صدا و سیما ملی داشته باشیم. چیزی شبیه هیات نظارت بر مطبوعات که برای روزنامه مجوز می‌دهد.

بر اساس طرح کمیسیون فرهنگی نظارت شورای نظارت بر صدا و سیما را به نظارت استصوابی نزدیک کردیم

صدا و سیما که از آن در اصل 44 قانون اساسی به رادیو و تلویزیون تعبیر شده است و در اصل 175 به صدا و سیما تعبیر شده است میتواند بر این اساسی طرح پیشنهادی ما ، مجوز رادیو و تلویزیون خصوصی به بخشهای مختلف بدهد. در این طرح هیات امنای منصوب رهبری پیش‌بینی شده است که خود رییس صدا و سیما عضو هیات امنا است. طبعا وقتی مدیریت متمرکز و فردی به مدیریت شورایی تبدیل می‌شود حداقل در عرصه تصمیم سازی و سیاستگذاری، خطای جمع کمتر از خطای مدیریت فردی است. بر اساس این طرح اشراف و نظارت بر شورای نظارت صدا و سیما را تقویت کردیم و امکان نظارتشان را به نظارت استصوابی نزدیک کردیم. ما از دوستان شورای نگهبان می‌پرسیم که چطور نظارت خود بر انتخابات را استصوابی تعریف می‌کنید ولی نظارت هیات نظارت بر صدا و سیما که از سه قوه آنجا حضور دارند را استصوابی تلقی نمی‌کنید ؟ فارغ از این بر اساس طرح پیشنهادی ما اصلاحات اساسی در حوزه رسانه صوتی و تصویری خواهیم داشت.

** چقدر پیگیری کردید که این طرح سریعتر در صحن مطرح شود و جزو مواردی نباشد که فقط در کمیسیون ها تصویب می‌شود و به رای گیری در صحن نمی‌رسد .

طرح نظارت بر صدا و سیما در نوبت صحن است

اسم ما فراکسیون امید است و ما اصلا با امید زنده هستیم .همین که پس از 30 سال مصوبه ای در این ارتباط از کمیسیون فرهنگی در نوبت صحن قرار گرفت مهم است، علت اینکه هنوز در صحن مطرح نشده است این است که طرح های یک فوریتی و دو فوریتی می آید و یا لوایحی که از طرف دولت می آید اولویت پیدا میکند.

** به عمر مجلس دهم می‌رسد ؟

یک بار آقای مطهری که این طرح را داده بودند درخواست دو فوریت کردند که با یک رای کم اولویتش تصویب نشد. بعد که در کمیسیون فرهنگی تصویب شد در صحن با 4 رای کم باز اولویتش تصویب نشد .مجدادا بنا داریم با نمایندگان و هیات رییسه رایزنی کنیم تا در اولویت قرار گیرد. خوشبختانه هیات رییسه برای اینکه طرح ها و لوایح مجلس دهم به نتیجه جلسات صحن را افزایش داده است و بعد از ظهرهای روز دوشنبه را اضافه کرده است، تا طرح ها به سرانجام برسد. البته این طرح مخالف زیاد دارد و طبیعی است که برای تغییر مقاومت شود .

** در مورد ارز دولتی که به رسانه ها داده می‌شود نظر شما چیست ؟ ارزی که قرار بوده که به کالاهای اساسی تعلق بگیرد ولی شاهد تبعیض های در تخصیص این مبالغ بین رسانه هایی که وابسته به قدرت هستند و رسانه های بخش خصوصی هستیم.

دلیلی ندارد رسانه های جکومتی از ارز دولتی استفاده کنند

اصل تخصیص ارز فارغ از اینکه که ما موافق دو نرخی شدن ارز هستیم یا نه ، وقتی که دو نرخی شد کاغذ و ملزومات مربوط به خبرسانی جزو کالاهای اساسی تلقی شد . دلیلش هم این است که ما با دو جنگ اقصادی و روانی مواجه هستیم و اتفاقا جنگ روانی شدیدتر هم هست. شاهدیم که با شوک‌های روانی، قیمت دلار بالا و پایین میشد بنابراین همانطور که به نیازهای معیشتی مردم ارز اختصاص دادیم برای مقابله با جنگ روانی نیز ارز اختصاص دادیم از این جهت کار درستی است. اما اینکه چگونه تخصیص داده می‌شود تا جایی که اطلاع دارم معاونت مطبوعاتی سایت شفافی دارد و اطلاعاتش قابل دسترسی است. در عین حال اخباری شنیدم که به بعضی از رسانه‌هایی که وجود خارجی ندارند ارز اختصاص داده شده است. اتفاقا معتقدم نتیجه آگاهی مردم از این موضوع وجود همان شفافیت بوده است و شنیدم هم وزیر ارشاد دستور پیگیری دادند و من هم به عنوان نماینده مردم و عضو کمیسیون فرهنگی معتقدم باید مساوات رعایت شود و همه رسانه ها باید از امکانات ارز دولتی برخوردار باشند و نباید تبعیضی بین رسانه ها باشد. معتقدم اصولا رسانه‌هایی که با حاکمیت ارتباط دارند، دلیلی ندارد که از این امکان استفاده کنند و باید بخش خصوصی تقویت شود. طبعا رسانه‌ای که حکومتی است امکانات حکومتی در اختیار دارد و با رسانه‌ای که با چنگ و دندان میخواهد خود را نگه دارد، متفاوت است .

** با توجه به اینکه فرمودید اخباری از وجود تبعیض ها در این زمینه شنیده‌اید، آیا برنامه‌ای برای فعال شدن بخش نظارت مجلس در این ارتباط دارید؟

به صورت کلی این چند ماه باقی مانده تا 7 خرداد 1399 به همه دوستان گفتم ما فرصت قانون‌گذاری زیاد نداریم باید فرصت خود را صرف نظارت کنیم. بنابراین هر موضوعی به صورت شفاف باشد و امکان سوال از وزیر برای ما فراهم شود و اطلاعات کافی در مورد آن موضوع داشته باشیم را میتوان از طریق سوال و تذکر به وزیر مطرح کرد . ولی همان طور که گفتم ظاهرا شخص وزیر به این موضوع ورود کرده است و دستور ویژه داده است و اجرای این دستور را پیگیری خواهیم کرد.

** اگر مطلب دیگری در خصوص بخش فرهنگ دارید بفرمایید.

اگر فرهنگ مهم نیست با شعار نمک بر زخم اهالی فرهنگ نپاشیم

در مسایل مربوط به فرهنگ مقامات ما در عرش هستند ولی در عمل زیر فرش هستند . با چه نشانه ای این رو میگویم این است که اگر فرهنگ مهم است در فصل بودجه باید برای بخش فرهنگ بودجه مناسب .دیده شود. اگر بخش فرهنگ مهم نیست دیگر شعار ندهیم، اگر اهمیت ندارد با گفتن شعار نمک بر زخم اهالی فرهنگ نریزیم. اگر مهم است در آستانه بودجه نویسی برای سال 99 هستیم آقای نوبخت برای بخش فرهنگ متناسب با شان این بخش بودجه تخصیص دهید. سال 97 بودجه بخشهای فرهنگی نسبت به سایر بخشها 6 دهم درصد بود سال 98 سعی کردیم هین باقی بماند ولا تا مشکلی پیش می‌آید به سراغ فرهنگ می‌روند می‌گویند، می‌شود در روزنامه ، در مسجد، در حوزه و سینما بست، ولی برای آب و نان مردم نمی‌توانیم بودجه اختصاص ندهیم .

نفت فروختیم و یک نظام دولتی فشل وسیع ایجاد کردیم

بنده عرض میکنم اگر به فرهنگ مردم اهمیت دهیم مردم خود آب و نان خود را تامین می‌کنند. ما برعکس عمل می‌کنیم، ما نفت فروختیم آب و نان سر سفره مردم گذاشتیم و یک نظام دولتی فشل خیلی وسیعی ایجاد کردیم بدون کارآمدی. مهمترین کار فرهنگی این است که دولت را جمع و جور کنیم به مردم فرصت دهیم کار تولید کنند و از این وابستگی کهنه به نفت فاصله بگیریم . خبری دیدم که آقای نوبخت جلسه ای داشتند که میخواهند بودجه را بدون اتکا به نفت بنویسند خب باید به بخشهای فرهنگی از جمله گردشگری اهمیت بدهید، اگر بخش گردشگری یک ریال بودجه داشته باشد 10 ریال میتوان از آن برداشت کرد اگر برای میراث فرهنگی بودجه بزارید درآمد برای کشور تولید می‌شود . بنده به آقای روحانی هم گفتم هرچه به بودجه فرهنگ اضافه کنید از پرونده آسیب های اجتماعی کم خواهد شد و برعکس .

66

حجم ویدیو: 51.40M | مدت زمان ویدیو: 00:23:27 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • علی
    0

    فیلتر کردن چه تاثیری روی شبکه های اجتماعی داشته همه دارند با فیلتر شکن راحت وارد می شن و کار خودشان را انجام می دن

  • صالح
    0

    با سلام.در حالی که ازادی رسانه ها و شورا بودن در صدا و سیما میتواند ریشه فساد را بخشکاند ولی متاسفانه صدای رسانه را با چندین فیلتر وکنترل زیاد که قصدشان عدم شفافیت و نگفتن واقعیات ازقبیل دزدیها ،رانت خواریها ، سرمایه کشور کجاها هزینه میشود را خفه میکنند.و نتیجه اش میشود فساد زیاد ناکارامدی و عقب ماندگی. وقتی همه صداها شنیده شود دیگر یک گروه خاص انقدر گردن کلفتی و قانون شکنی نمیتواند بکند

  • حمید
    0

    مردم به صد وسیما اعتماد دارن.الان یک اهنگ از تلویزیون مثل مجوز میمونه بای پخش برای جاهای دیگه .کدوم شبکه خصوصی میتونه چنین اعتمادی ایجاد کنه همین باعث شده 80 درصد بیننده داره .ماهواره خصوصی چنین بیننده ای داره؟

  • هادی
    0

    واقعا بجای این که اقایان جلوی فضای مجازی را بگیرندمی بایست برنامه های رسانه ملی را متنوع وشاد کنند تاجوان ما به جای این که برنامه های غیر مجاز را در فضای مجازی دنبال کنه به برنامه رسانه ملی توجه کنه وقتی تلویزیون ما هیچ برنامه شاد و متنوع برای چه جوانان یا سنینن دیگر ندارد مردم به جای دیگری توجه می کنند ایا واقعا رسالت رسانه ملی در ایران غیر از این چیز دیگری است یا مدیران نالایق دارد که نمی توانند د رست مدیریت کننددبعد میزگرد میگذاریم ومردم مقصر اصلی فضای مجازی تلقی میکنیم بدون این راهکاری درست ارایه نماییم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها