ظریف با رایزنی‌های عربی_اروپایی به دنبال شکست تحریم‌های واشنگتن است

کارشناس مسائل آمریکا گفت:وزارت خارجه به خصوص ظریف در راستای مسیری برای باز کردن تحریم‌های آمریکا گام بر می‌دارد.

ظریف با رایزنی‌های عربی_اروپایی به دنبال شکست تحریم‌های واشنگتن است

دهم مرداد ماه بود که وزیر امور خارجه کشورمان از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، اما با وجود آن واشنگتن، در پایتخت کشور‌های اروپایی و عربی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در حقیقت ظریف در هفته‌ای که گذشت به قطر و کویت سفر کرده بود و قرار است پس از فنلاند، به سوئد و از آنجا به نروژ برود. دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به شرایط منطقه، به چند کشور آسیایی نیز سفر خواهد کرد.

سجاد علیزاده کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی از سفر‌های وزیر امور خارجه مقاصد عربی و برخی اروپایی دارند، در واقع سفر به کشور‌های اروپایی، دیپلمات عالی رتبه تهران با ابتکار جالبی که به واسطه خلق مفهوم تیم B انجام شد، توانست موفقیت‌های مختلفی را در حوزه رسانه ای، حاکمیتی ایالات متحده و محدوده جغرافیایی آن داشته باشد.

او افزود: در حقیقت مردم آمریکا اساسا نسبت به مقوله جنگ واهمه دارند، چراکه آن ها در سال‌های بسیاری زندگی با رفاه نسبی اقتصادی داشتند و مفهوم مقابل رفاه اقتصادی، نزاع و جنگ است، به همین خاطر مردم آمریکا مخالف جنگ طلبی هستند و به دنبال حل مسائل مختلف از طریق غیر از جنگ هستند.

علیزاده ادامه داد: ما توانستیم در زمان مناسبی یک مخفف خوبی را به نام تیم B خلق کنیم (بن سمان، بنیامین نتانیاهو، بن زائد و در نهایت جان بولتون)، این تیم که به دنبال کشاندن ایران به جنگ ناخواسته با ایالات متحده بود، با تلاش‌های تهران بسیاری از اقدامات شان در زمینه عملیات روانی نه تنها به نتیجه نرسید، بلکه عکس آن اتفاق افتاد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه مصاحبه‌های مختلف ظریف در خاک ایالات متحده، اقدامی جهت اثر گذاری بر افکار آمریکا صورت گرفت، گفت: در حقیقت فشار بر افکار عمومی مردم ایالات متحده همزمان با کار کردن بر روی افکار عمومی جهان عرب منجر به عملیاتی نشدن عملیات روانی تیم B شد.

او افزود: در حقیقت اقدامات ایران و تحولات منطقه باعث شد تا امارات از تیم B تا حدی جدا شود، هنگامی که این اقدامات به نتیجه رسید، تهران فهمید که می‌تواند باز این روند را ادامه دهد و ضمن اینکه متحدین بن سلمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دشمنان ایران را تنها‌تر کند، می‌تواند در سایر کشور‌های جهان هم یار کشی کند.

سجادی تاکید کرد:در حال حاضر با دیپلماسی مقتدرانه کشورمان و تدابیر هوشمندانه‌ای که مسئولین در حوزه جهان عرب در پیش گرفته اند، می توانیم در سایر کشور‌های جهان هم رایزنی داشته باشیم و سفر دیپلمات عالی رتبه تهران به کشور‌های عربی اکنون از این زاویه هم قابل ارزیابی است.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سفر ظریف به کشور‌های اروپایی، گفت: پس از تحولات برجام و کارشنکنی‌هایی که اروپا در مسیرحفظ برجام داشت، به نظرم نظام جمهووری اسلامی ایران تلاش کرد تا بتواند در بقیه کشور‌های اروپایی که موضع منفی علیه ایران ندارند، یک سری فعل و انفعالاتی در جهت تاثیر گذاری آرای جمعی سیاست خارجی آنجا انجام دهد، که یکی از دلایل سفر ظریف به آنجا همین موضوع است.

او افزود: جدا از کنش و واکنش‌هایی که با برخی از کشور‌های اروپایی داشتیم، رایزنی‌ها ی دیپلمات عالی رتبه کشورمان هم می‌تواند بر موفقیت دیپلماسی ایران موثر باشد.

سجادی با بیان اینکه هر تحریمی اثر خود را دارد، اما وزارت خارجه به خصوص ظریف تلاش‌هایی بسیاری در جهت باز کردن مسیر ضد تحریمی دارند، تاکید کرد: با توجه به شرایطی که ترامپ در نظام بین الملل کنونی به وجود آورده است، تلاش‌های قابل توجهی جهت شکستن اقتدار ارزی ایالات متحده مبتنی بر دلار دیده می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: در حقیقت اقدامات ترامپ، برخی از نخبگان کشور‌های غربی را به این نتیجه رسانده که باید فاصله خود را با آمریکا حفظ کنند و کشور ما می‌تواند از این بستر استفاده کند تا با هزینه کمتری به مقصود خود یعنی کاستن از ارزش دلار در تجارت بین الملل و یافتن راه‌های جایگزین برای تجارت با شرکای خودمان برسیم.

او ادامه داد: ما می‌توانیم به لطف برخی از اقدامات ترامپ به اهداف خود دست یابیم، در واقع مسئول دستگاه دیپلماسی تلاش بسیاری می‌کند که ماموریت محول به خود را به نحو احسنت انجام دهد، کما اینکه تلاش‌های ما به نتیجه رسیده و با توجه به تحریم‌های اعمالی آمریکا، امارات کانال ارزی را با ایران باز کرده و مبادلات با به صورت محدودی در حال انجام است.

سجادی با بیان اینکه کشور ما حجم تجارت خارجی قابل ملاحظه‌ای با امارات متحده عربی دارد که این موضوع می‌تواند بر ثبات ارزی و دسترسی ما بر منابع ارزی دلاری تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها