رتبه اول ایران در درمان اعتیاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به ورود ماده مخدر شیشه جدید از افغانستان به ایران هشدار داد.

رتبه اول ایران در درمان اعتیاد

سعید منتظرالمهدی معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، اظهار کرد: سوءمصرف مواد مخدر به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و به طور مداوم دغدغه افراد بوده است.

وی افزود: جریان اقتصادی و سودآوری اعتیاد به قدری است که بعید می دانم سوداگران مرگ به راحتی از آن دست بردارد.

منتظرالمهدی تاکید کرد: سالانه ۴۵۰ هزار نفر و در ایران روزانه ۱۰ نفر به سبب مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تریاک با ۶۷ درصد و بعد از آن حشیش و گل و... با ۱۲ درصد و شیشه ۸ درصد و هروئین ۴ درصد از مصرف موادمخدر را به خود اختصاص داده ‌اند.

وی گفت: شیشه جدیدی در راه است که در افغانستان کشت می‌شود و باید تلاش کنیم ذائقه‌ها به سمت مصرف شیشه نرود.

۴۰ درصد مصرف کنندگان حشیش و شیشه و گل اعلام می‌کنند این مواد هیچ ضرری برای ما ندارد و ما باید تلاش کنیم این تفکر را از بین ببریم.

منتظرالمهدی ادامه داد: ۹ هزار مرکز درمان‌های سرپایی در کشور داریم و کماکان متادون حرف اول را در زمینه ترک اعتیاد و ایران حرف اول را در زمینه درمان اعتیاد می‌زند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سیگار کشیدن یک هنرمند و مشاهده این فعل از طرف کودکان تاثیرگذاری شدید روی افزایش اعتیاد دارد چراکه اعتیاد در کودکی نقش دارد و کودک از همان سنین پایین با مصرف هرگونه موادمخدر خواسته و ناخواسته آشنا می شوند.

وی گفت: ۷۰ درصد موادمخدر در همان مرزهای شرقی کشف می‌شود و به کوچه و خیابان های ایران نمی‌رسد.

منتظرالمهدی تصریح کرد: طی دو دهه اخیر شاهد افزایش ۳ هزار و ۳۰۰ درصدی تولید تریاک و زمین کشت در افغانستان بودیم. در سال ۲۰۱۵ سالیانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشت می شد که در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسید. همچنین در سال ۲۰۱۸ به سبب کم آبی کاهش پیدا کرد و طبیعتا امسال با افزایش باران، افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یکصد و ۶۷ تریلیون تومان هزینه مبارزه با مواد مخدر طی یک سال در کشور است، یعنی ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و به تعبیری ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی در کشور صرف این مبارزه می شود، گفت: بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند که سالیانه ۴۵۰ هزار نفر به سبب سوء مصرف مواد مخدر در دنیا و در ایران روزانه ۱۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی در سال ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته منتظرالمهدی طی این سالیان شاهد افزایش ۵ درصد مواد مخدر در کشور بودیم این در حالی است که در دنیا افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و شیوع مواد مخدر در جهان سن ۱۵ تا ۶۴ سال است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۱۰ سال مبارزه بی امان و برخورد با آشپزخانه‌های تولید شیشه توسط پلیس مقام استفاده شیشه از رتبه دوم پایین آمده و امروز در رده سوم و چهارم نشسته است.

منبع: برنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها