شورای شهر تصویب کرد

اختصاص 75 میلیارد برای رفع آب‌گرفتگی های مشهد

اعضای هیئت رئیسه شورای شهر مشهد بدون رقیب برای سومین سال متوالی ابقا شدند

اختصاص 75 میلیارد برای رفع آب‌گرفتگی های مشهد

به گزارش مشهد فوری دوشنبه گذشته شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، با انتخابات هیئت رئیسه و بررسی هشت دستور کار که مهم ترین آن اختصاص بودجه 75 میلیاردی برای رفع آب گرفتگی ها بود، برگزار شد.
جهش توسعه مشهد در سال سوم شورا
به گزارش « خراسان رضوی »، رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه با مرور مناسبت های هفته، در بخشی از صحبت های خود به سالروز کودتای 28 مرداد اشاره کرد و گفت: مقاومت دکتر مصدق در مقابل استیفای حقوق ملت برای ملی شدن صنعت نفت اصلی‌ترین علت شکل گیری این کودتا بود، آمریکایی‌ها درصدد بودند با تضعیف پایگاه اجتماعی مصدق و سوء استفاده از ضعف و نقصان حامیان وی، دولت مرحوم مصدق را ساقط کنند، اگر این کودتا شکل نمی‌گرفت و دولت مصدق تداوم پیدا می‌کرد شاید امروز شرایط کشور ما شرایط متفاوتی بود.محمدرضا حیدری در بخش دیگری از سخنانش به طی شدن نیمی از راه مدیریت شهری در این دوره اشاره کرد و گفت: شورای پنجم تاکنون بیش از 500 مصوبه داشته و 69 جلسه علنی، 69 جلسه کاری و 74 جلسه هیئت رئیسه برگزار کرده است، یکی از شاخص‌ترین رویکردهای مورد توجه در این دوره، توسعه متوازن و عدالت‌محور بوده است که مصوبه مشوق های سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز را می توان گام عملی جدی در تحقق این رویکرد دانست.وی همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد دو ساله شورا، از برنامه عملیاتی ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری مشهد، تاسیس سازمان بازآفرینی شهری، پیشرفت خطوط قطارشهری، توزیع عادلانه بودجه و سرانه های خدماتی، شفافیت، مبارزه با فساد، تحقق شهر هوشمند، ایجاد سامانه فاش، بارگذاری اطلاعات سفرهای خارجی اعضای شورای شهر و مدیران شهری از دهه 80 به بعد، توجه ویژه‌ به توس و آرامگاه فردوسی و ... را برخی از اقدامات شاخص شورای پنجم در این مدت دو سال یاد کرد.
ابقای هیئت رئیسه بدون رقیب در انتخابات
در ادامه، شورا وارد اولین دستور کار خود یعنی انتخابات هیئت رئیسه شد. حیدری در این زمینه اظهار کرد: بر اساس آیین ‌نامه از بازه زمانی دو هفته قبل، از اعضا درخواست کردیم برای جایگاه‌ های هیئت رئیسه شورا اعلام نامزدی کنند تا روند انتخاب طی شود اما متاسفانه تا آخر وقت روز یک شنبه در این جایگاه‌ ها اعلام نامزدی صورت نگرفت و اعضا بر ادامه فعالیت هیئت رئیسه دوره قبلی تاکید داشتند.
سپس رای گیری انجام شد و محمدرضا حیدری با کسب 14 رای به عنوان رئیس، حمیدرضا موحدی ‌زاده به عنوان نایب رئیس، علی‌رضا شهریاری و شهناز رمارم منشی و محمدحسین ودیعی به عنوان خزانه ‌دار انتخاب شدند و سوگند نامه را قرائت کردند.
لایحه دو فوریتی شهرداری رای نیاورد
در ادامه لایحه دو فوریتی شهرداری در دستور کار شورا قرار گرفت. در این لایحه دو فوریتی درخواست مجوز استرداد دعوی مطروحه شهرداری در دیوان عدالت اداری در خصوص مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای طرح نوسازی بافت اطراف حرم مطرح شده بود که کلایی شهردار مشهد در این زمینه گفت: هسته اصلی برند شهر مشهد، وجود مقدس حضرت رضا(ع) است و فلسفه وجودی شهر مشهد و مجموعه خدماتی که مدیریت شهری انجام می‌ دهد، خدمت به زائران و مجاوران است. وی افزود: بسیاری از زیرساخت ‌های مشهد در همین مسیر شکل گرفته و هر تصمیمی که در مدیریت شهری مشهد گرفته می شود، با یک شاخص سنجیده شده و تمام افرادی که اخلاص و ارادت به حضرت داشتند، با این شاخص تصمیم هایی را گرفتند تا نیازهای زائران رفع شود.
وی افزود: با همین هدف در دهه 70 طرح نوسازی بافت اطراف حرم تایید و با همین نگاه در شورای عالی معماری و شهرسازی مجموعه مجوزهایی برای اجرای آن دریافت شده است اما با این همه آن چه در سال های اخیر باعث ایجاد مشکل شده و عملا خدمات رسانی در بافت پیرامونی حرم مطهر را مختل کرده است، ارائه مجموعه نظریات گفتمانی و دخالت دادن آن در تصمیمات شهرسازی و شهری است. شهردار مشهد تصریح کرد: شورای پنجم از ابتدای کار، رویکرد جدی را در این موضوع دنبال و اعلام کرده اگر می خواهیم به زائران و مجاوران خدمات رسانی کنیم باید این خدمات منطبق بر یک رویکرد شفاف در طرحی مدون و با رعایت مواردی باشد که عملا در دین و عرف جامعه بر آن تاکید شده و آن دفاع از حقوق مردم و توجه به حقوق مکتسبه افرادی است که آبرو وسرمایه خود را برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر به کار گرفته اند.
وی با تاکید بر این که مجموعه اقدامات در بازه زمانی سال های ۹۳ تا ۹۶، عموما موردی و مخل ارائه خدمت به زائران امام رضا(ع) بود، گفت: هدف و نیت افراد به سمت این اصلاحات صالح بوده اما آن چه حاصل شده حاصل باطلی است، به همین دلیل هدف شورای شهر در دوره های چهارم و پنجم این بود که از حقوق تمامی مشارکت ‌‎کنندگان در این طرح صیانت شود. با همین رویکرد شورای شهر در دوره چهارم مصوبه ‌ای داشته که شهردار را در حمایت از حقوق مردم برای اعتراض به مصوبات بالادستی مجاز می ‌کند. کلایی تصریح کرد: امروز شرایطی را در استان شاهد هستیم که در خدمت ‌رسانی به زائران همگرایی وجود دارد و از دل آن، طرحی یک دست و قابل تحقق بیرون خواهد آمد و استاندار، شورا، تولیت آستان قدس، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد بر این نکته تاکید دارند که محوریت، خدمت به زائر و دوری از افراط و تفریط باشد تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم اما سه موضوع مانع آن می شود. وی افزود: مانع اول میل به مداخله افرادی است که تصمیم گیری می کنند اما این تصمیم گیری نه برایشان نفع و نه ضرر مستقیم دارد بلکه یک بازی نظری است، متاسفانه افرادی که در زمان خودشان طرح گذشته به تصویب رسیده و خودشان از آن استفاده کردند و در همان زمان مانع اجرای طرح شدند اکنون طلبکار مدیریت شهری هستند که بار را بر‌ دوش دارد. مانع دوم برخی افراد حقوقی و حقیقی هستند که حرف ایجابی نمی زنند و تنها سخن آن ها سلبی است و به دلیل نداشتن دانش یا نبود تعهد تنها به انتقاد بسنده می کنند،افرادی که فقط برای دیده شدن به دنبال چیزی هستند و برای تحقق آن برنامه ای ندارند. کلائی ادامه داد: مانع سوم نیز همکاری نکردن نهادهای مربوط برای سرعت دادن به کار است در حالی که شورای شهر و مدیریت شهری تکلیف کرده تا کارها در سریع ترین حالت انجام شود، به عنوان مثال تعداد زیاد پروژه هایی که شهرداری آغاز کرده دارای زمان بندی است و از این زمان بندی ها عقب نیستند اما در پروژه هایی که به اسناد بالادستی مرتبط می شود، گرفتار مانع می شویم.
شهردار مشهد به لایحه دو فوریتی در خصوص ابطال مصوبه شورای شهر برای الزام مدیریت شهری به شکایت از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: این لایحه را برای نشان دادن حسن نیت به نهاد بالادستی راه و شهرسازی ارائه داده ایم تا شاید از حرکت انتزاعی خود دست بردارند و به سمت خدمت رسانی به زائران حرکت کنند، هر چند بعید می دانم.
پس از سخنرانی شهردار مشهد، اعضا به دو فوریتی بودن این لایحه رای ندادند و ضرورت دو فوریت با 10 رای مخالف تصویب نشد اما این لایحه به صورت یک فوریتی برای بررسی به جلسه بعدی شورا موکول شد.
بررسی آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی نیز دستور کار بعدی شورا بود که به تصویب اعضا رسید.
اختصاص بودجه 75 میلیاردی برای رفع آب گرفتگی ها
لایحه تامین اعتبار برای تکمیل و احداث کانال های جمع آوری آب های سطحی و رفع نقاط مستعد آب گرفتگی، دستور کار بعدی شورا بود که تصویب شد و طبق آن، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، به‌منظور مدیریت و سامان‌دهی آب‌های سطحی، برای تامین اعتبار اجرای پروژه‌های آب‌های سطحی و رفع آب گرفتگی و تکمیل و احداث کانال‌ها تا سقف 750 میلیارد ریال به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد غیر نقد اقدام و تاثیرات آن را در لایحه اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری منعکس کند.
گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این خصوص گفت: 75 میلیارد تومان را در دوبخش شامل 15 میلیارد در بخش تجهیزات و 60 میلیارد تومان در بخش عمران، اضافه بر آن چه در برنامه بودجه سال 98 دیده‌ ایم، در این زمینه اختصاص می‌ دهیم.
در این جلسه همچنین بوستان معروف به هرمی باف واقع در منطقه ۵ شهرداری به نام گل‌ آرا، بوستان واقع در منطقه ۷ شهرداری به نام باران و تقاطع غیر همسطح واقع در میدان نمایشگاه به اسم آزادگان نام گذاری شد.
3 میلیارد برای تحقق شهر بدون بی سواد
اما لایحه مجوز مشارکت شهرداری مشهد مقدس در تحقق شهر بدون بی‌سواد، مصوبه دیگر جلسه شورای شهر بود که بر اساس آن، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، با استناد به تأکیدها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ریشه‌کنی بی سوادی و در راستای تحقق شعار «مشهد، شهر بدون بی‌سواد»، برای مبادله موافقت نامه با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و در نظر گرفتن مشوق‌های لازم برای سوادآموزان و مربیان و همچنین اجرای همایش‌، پویش‌، رویداد و جشنواره‌های مرتبط، اقدام کند. حداکثر اعتبار در نظر گرفته‌شده برای اجرای این مصوبه در سال ۱۳۹۸، مبلغ 30 میلیارد ریال بوده که از محل صرفه‌جویی‌ در اعتبارات جاری شهرداری مشهد مقدس خواهد بود.
تصویب لایحه قرارداد احداث و بهره برداری از تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب جاری طرق و لایحه قرارداد مشارکتی،احداث، اجاره، بهره برداری و انتقال B.O.L.T جایگاه های فروش بنزین در مقیاس کوچک(تک سکو) با شرکت زال پارس نیز دیگر مصوبات شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها