چگونه از دست رفتن اینستاگرام کسب و کارهای کوچک را نابود می‌کند؟

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک در کشورهای مختلف جهان از طریق اینستاگرام خود را به مشتریان رسانده‌اند؛ در ایران هم با افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی بر تعداد این گونه کسب و کارهای آنلاین افزوده شده است.

چگونه از دست رفتن اینستاگرام کسب و کارهای کوچک را نابود می‌کند؟

در بعضی موارد این کسب و کارهای کوچک تنها محل امرار معاش بوده و غفلت از محافظت از آن تاوان سنگینی برای صاحب حساب کاربری داشته است.

ماری آن راسون، خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی در گزارشی به سراغ یکی از همین افراد رفته و به پای صحبت‌های کسی نشسته که با از دست رفتن حساب اینستاگرامش، کسب و کار خود را برای مدت‌ها از دست داد.

بری کوتوما، که ساکن لندن است ۲۳ سال دارد در اینستاگرام کسب و کار کوچکی داشت که در نوامبر سال پیش (۲۰۱۸) مورد حمله هکرها قرار گرفت و این حساب از اختیار او خارج شد.

او به بی‌بی‌سی گفته: "متاسفانه، تمام کار من در اینستاگرام خلاصه می‌شد و با از دست رفتن این حساب، تمام کسب و کارم از دست رفت."
این کاربر تحصیلاتی در زمینه مد نداشت ولی از سال گذشته به طراحی لباس‌هایی پرداخته بود که همه آنها در فضای مجازی به نمایش در می‌آمد.

شروع کسب و کار او در دنیای مجازی از توئیتر شروع شد و با استقبال از طراحی‌های او در این فضا، تصمیم به راه‌اندازی یک مغازه آنلاین در اینستاگرام گرفت.

پس از آنکه یکی از عکسهای محصولات او در اینستاگرام به طور گسترده منتشر شد شمار دنبال کنندگانش طی هفت ماه به ۵ هزار نفر رسید؛ از آن پس پیامهای مستقیمی دریافت کرد که مشتریان از او قیمت می‌گرفتند تا برای آنها لباس طراحی کند.

شهرت این کاربر روز به روز دهان به دهان چرخید و به اشتراک گذاشتن لباس‌های او در شبکه‌های مختلف اجتماعی در این راه به او کمک کرد؛ اما به یکباره همه چیز از دست رفت.

او می‌گوید: "یک صبح از خواب بیدار شدم و دیدم حساب کاربری من حذف شده."

اینستاگرام در ایمیلی که بعد از حذف کردن حسابش ارسال کرده بود به این طراح گفته بود او بعضی قوانین فعالیت در این فضا را "نقض" کرده، قوانینی که به گفته اینستاگرام کاربر می‌دانسته نباید انجام دهد.

بری کوتوما می‌گوید: "در آن زمان کسب و کارم تنها منبع امرار معاش بود؛ برای همین این کار را به طور تمام وقت انجام می‌دادم."

حذف این کسب و کار برای او به معنی از دست رفتن کل درآمد بود و ادامه زندگی این زن ۲۳ ساله را با مشکلات جدی روبرو کرده بود.

لباسهایی که او طراحی کرده بود را افراد مشهوری نظیر بازیگران سینما، خواننده‌ها، مدل‌ها، رقصنده‌ها و افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) پوشیده بودند.

حذف حساب کاربری او باعث شد برای دو ماه طراحی لباس را به کلی کنار بگذارد و به دنبال شغل‌های دیگر باشد.

اما در لحظه آخر تصمیم گرفت بار دیگر شانس خود را امتحان کند و با باز کردن حساب دیگری در اینستاگرام به فعالیت خود در زمینه قبلی ادامه دهد؛ او همچنین از طریق راه‌اندازی وبسایتی محصولات خود را برای فروش مستقیم به نمایش گذاشت.

او در ماه ژانویه امسال حساب دوم اینستاگرام خود را راه‌اندازی کرد و به تدریج به زندگی قبلی خود بازگشت.

این اولین مورد در این زمینه نیست؛ در مواردی با از دست رفتن رمز عبور و سلب اختیار حساب از کاربر اصلی، ادامه کسب و کار به شیوه قبلی عملا ناممکن می‌شود.

نکته اینجاست که با از دست رفتن دنبال کنندگان، عملا دسترسی به آنها از بین می‌رود و بازگشت به نقطه قبلی دست‌کم کار زمانبری است.

کسب و کارهای کوچک در مقایسه با "شاخ‌های اینستاگرام" و کسب و کارهای بزرگ قانون مشابهی را در بازار دنبال نمی‌کنند.

دسته اول به دلیل شناخته شده بودن مسیر کوتاه‌تری را برای بازیابی باید طی کنند.

حساب کاربری بعضی از افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی با اینکه درآمد بالایی دارند، توسط این افراد اداره نمی‌شود؛ شهرت بعضی از آنها در حدی است که به راحتی و در کوتاه مدت دوباره شمار دنبال کنندگان خود را بازیابی می‌کنند.

تبلیغات برای بعضی از این افراد درآمد جانبی محسوب می‌شود که البته رقم آنها کم نیست.

به عنوان مثال کریستیانو رونالدو، فوتبالیست معروف پرتغالی در اینستاگرام حدود ۱۸۰ میلیون نفر دنبال کننده دارد و نمایش هر تبلیغ در این فضا ۹۷۵ هزار دلار برای آگهی دهنده هزینه دارد.

قابلیت‌های تلگرام و اینستاگرام باعث شده تا در ایران هم کاربران بتوانند در فضای مجازی به راه‌اندازی سایت‌های خرید و فروش کالاها و خدمات بپردازند و حتی بدون هزینه اولیه برای راه‌اندازی، بتوانند کسب و کار خود را آغاز کنند.

برای عده‌ای از کسب و کارهای کوچک ایرانی این فضا تنها محل درآمد محسوب می‌شود.

منبع: BBC

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها