آیا شرق آسیا در خطر جنگی تمام عیار است؟

پژوهشگر مسائل آسیا، جهان عرب و حقوقدان بین الملل، گمانه زنی های مختلف درباره تحولات کشمیر و افزایش تنش ها بین پاکستان و هند را مورد بررسی قرار می دهد.

آیا شرق آسیا در خطر جنگی تمام عیار است؟

محمد عجم درباره نقش احتمالی عربستان در ناآرامی های کشمیر و اینکه آیا سعودی ها از این وضعیت نفع می برند می گوید: بعید است که سعودی ها نفعی از این موضوع ببرند چرا که آنها خود را رهبر بخشی از جهان اسلام می دانند و در این موضوع نمی توانند از هند طرفداری کنند و تحت فشار افکار عمومی جهان اسلام مجبورند که از پاکستان حمایت کنند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که عربستان در حال حاضر در شرایطی قرار ندارد که از پاکستان بخواهد جانبداری کند. سعودی ها با مشکلاتی چون بحران یمن و سوریه رو در رو هستند و نتوانستند قدم مثبتی در جهت حل این بحران ها بردارند. موضوعات دیگری چون تروریسم و افراطی گری بر دوش عربستان سنگینی می کند. ریاض به نوعی متهم است که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در تشدید افراطی گری نقش داشته است و بعضی نهادهای این کشور نیز وظیفه تامین مالی ترویسم را در منطقه بر عهده داشتند. برای جمع بندی عنوان می کنم که این بحران به نفع عربستان نخواهد بود.

این حقوقدان بین الملل درباره اینکه تداوم ناآرامی ها در کشمیر چگونه می تواند اوضاع اقتصادی شرق آسیا را تحت تاثیر قرار دهد تصریح کرد: اگر بحران در کشمیر به ویژه در بخش جدایی طلبی که جنگ و پناه بردن به اسلحه را تنها راه حل می دانند تشدید شود ناآرامی ها می تواند اقتصاد نوظهور شرق آسیا را تحت تاثیر قرار دهد. اقدامات مسلحانه می تواند به داخل خاک هند کشیده شود. طبیعی است که هر بحران بر مناطق اطرافش نیز تاثیر خواهد گذاشت. باید امیدوار بود تا دولت هند در سیاستش تجدید نظر کند تا شرایط به حالت قبلی بازگردد. حزب کنگره هند که در تمام ادوار حاکم بود تلاشی برای بر هم زدن وضع موجود نکرد و در همین حال دولت فعلی هند نیز نباید وضعیت کنونی را تغییر می داد. از همین رو حضور گروه های تروریستی در کشمیر نباید برای هند به بهانه تبدیل شود تا وضعیت آن منطقه را تغییر دهد.

وی افزود: نکته مهم این است که منطقه حائل در کشمیر قابل تغییر نیست و بحران کشمیر در سازمان ملل هم مطرح است و از سال 1947 قطعنامه های بسیاری صادر شده است. هند باید به افکار عمومی جهان اسلام بیشتر توجه کند هند دارای بیش از دویست میلیون مسلمان است که این جمعیت در صورت جنگ در کشمیر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. و منازعه هندوی و اسلامی در بین تندروها تقویت و خطر ساز خواهد شد.

عجم در پایان در خصوص راه حل پایان تنش ها درباره مناقشه کشمیر گفت: گفتگو و مذاکرات سیاسی می تواند باعث رضایت خاطر مردم کشمیر شود و آنها می توانند دراین راستا سرنوشت خودرا تعیین کنند. البته هند سال ها بخاطر کشمیر هزینه کرده و خواهان این نیست تا این منطقه از استقلال برخوردار شود. از آن سو مردم کشمیر نیز حاضر نیستند تا به یکباره زیر سلطه هند بروند. مجموعه این عوامل موجب می شود سازگاری سخت تر شود و خشونت و اسلحه جایگزین شوند. باید راهکاری حقوقی و قانونی با دخالت سازمان ملل ارائه شود تا طی آن این منازعه مسکوت گردد یا برای همیشه پایان یابد. گروه های جدایی طلب نیز باید رویکردشان را نیز تغییر دهند و دست به اسلحه نبرند. صدها هزار نفر طی این سال ها کشته شدند ونتیجه ای هم در بر نداشته است. به طور کلی جنگ مسلحانه نمی تواند اهداف استقلال طلبان و آزادی خواهان را در این برهه تأمین کند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مسلمانهاهیچ وقت باهم کنارنمیان هرگوشه کشورهایی که مسلمان زندگی میکنه همیشه جنگ دارن به چه دلیل نمیدونم ،دستورپیامبرانه باورنمیکنم دستوررهبران صدهاسال بعدازپیغمبره شایداین چه وضعیه چه روزگاریه 70سال درافغانستانه 8سال عراق باایران 5سال یمن عربستان چندسال درسوریه سودان مصروووو اسم مامسلمان پیروبهترین دین خدا ابرو براخودشون نگذاشتن ،خودشون بخت ازخودشون برگرداندن ،خدایاخودت کمک کن به راه راست هدایت بشن ،به هیچ نوع فکرعلم صنعت طراحی زندگی خوب نیستند فقط کشتن همدیگرهندوپاکستان همین قسمتی که مسلمان نشینه بایدجنگ بشه مقصرکیست معلوم نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها