آکسیوس: ناتوانی اپوزیسیون ونزوئلا، دولت ترامپ را ناامید کرده است

مقام‌های آمریکایی با ناامیدی شدید از توانایی اپوزیسیون ونزوئلا برای سرنگون کردن دولت «نیکلاس مادورو»، تاکید کردند که ترامپ به دنبال محاصره دریایی این کشور است.

آکسیوس: ناتوانی اپوزیسیون ونزوئلا، دولت ترامپ را ناامید کرده است

پنج تن از مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی خبر دادند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به مقام‌های امنیت ملی دولت خود گفته که آمریکا باید کشتی‌ها و ناوهای نیروی دریایی خود را در امتداد مرز ساحلی ونزوئلا مستقر و این کشور را محاصره کامل دریایی کند.

به نوشته پایگاه «آکسیوس» این مقام‌های آمریکایی اظهارنظر ترامپ درباره محاصره دریایی کامل ونزوئلا را یا خودشان مستقیما از رئیس‌جمهور شنیده‌اند یا اینکه به صورت محرمانه توسط افراد مطلع از این اظهارنظر خبردار شدند.

به گفته این ۵ مقام کنونی و سابق واشنگتن، ترامپ چندین بار طی یک سال و نیم گذشته ایده محاصره دریایی ونزوئلا را مطرح کرده و همین چند هفته قبل هم یک بار دیگر این موضوع را پیش کشیده است.

بنا بر اعلام آنها، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) محاصره دریایی ونزوئلا را جدی نگرفته است. از جمله دلایل جدی نگرفتن این ایده آن است که از نظر مقام‌های ارشد پنتاگون، محاصره دریایی ونزوئلا، «نشدنی و غیرعملی» است، هیچ پایه و اساس قانونی ندارد و منابع و توانمندی‌های محدود نیروی دریایی آمریکا را که در تلاش برای مقابله با تهدیدات چین و ایران است، به هدر می‌دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه دوازدهم مردادماه در اظهاراتی علنی، درباره محاصره یا «قرنطینه کردن» ونزوئلا صحبت کرده بود. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا او با توجه به میزان حضور روسیه، چین و ایران در ونزوئلا محاصره یا قرنطینه این کشور را بررسی می‌کند، گفت: «بله دارم این کار را می‌کنم.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم با جدی خواندن این طرح گفته بود که دولت ترامپ در مسیر حرکت به سمت محاصره ونزوئلا است (جزئیات بیشتر).

یک منبع آمریکایی درباره اظهارات ترامپ به آکسیوس گفت: «او (رئیس‌جمهور آمریکا) عینا گفت که ما باید کشتی‌هایمان را (به مرز ساحلی ونزوئلا) فرستاده و آن را محاصره دریایی کنیم و از ورود هر چیزی (به ونزوئلا) جلوگیری کنیم».

این منبع افزود: «فکر می‌کنم که در ذهن او (اقدامی شبیه به اقدام آمریکا) در قبال بحران موشکی کوبا باشد اما کوبا یک جزیره است و ونزوئلا نوار ساحلی گسترده‌ای دارد. ما در مورد کوبا می‌دانستیم که درصدد ممانعت از ورود (موشک‌ها) هستیم اما در مورد ونزوئلا ما در مورد چه چیزی داریم حرف می‌زنیم؟ (محاصره دریایی ونزوئلا) به منابع بسیار زیادی نیاز وجود دارد و احتمالا چیزی بیشتر از منابع نیروی دریایی آمریکا مورد نیاز است».

آکسیوس در گزارش خود می‌نویسد: «تا کنون ترامپ با تشدید تحریم‌ها به دنبال تنگ کردن حلقه فشار بر مادورو بوده است و مقام‌های ارشد دولت او گفتند که تمرکز آنها بر دیپلماسی و فشار اقتصادی است و آنها اعتماد کمی به گزینه‌های نظامی دارند اما این گزینه‌ها را کاملا از دستور کار رد نکرده‌اند».

در این گزارش به «ناامیدی شدید» رئیس‌جمهور آمریکا از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا هم اشاره شده است.

ترامپ سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ به فاصله نیم ساعت بعد از برگزاری نشست خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون در کاراکاس و اعلام خودش به عنوان «رئیس‌جمهور ونزوئلا»، او را به رسمیت شناخته بود (جزئیات بیشتر).

آکسیوس می‌نویسد: «ترامپ از اینکه با گذشت بیش از سه ماه از شورش شکست خورده و گذشت بیش از شش ماه از رهبری آمریکا در به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رهبر مشروع ونزوئلا، اپوزیسیون در ساقط کردن مادورو ناکام مانده است، به شدت ناامید شده است».

در این گزارش، به بی‌توجهی یا پشت گوش انداختن درخواست‌های ترامپ درباره ونزوئلا توسط «جیمز متیس»، «رکس تیلرسون» وزرای پیشین دفاع و خارجه دولت ترامپ و همچنین ژنرال «جان کلی» رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید (رئیس دفتر سابق ترامپ) اشاره شده است چرا که این سه مقام سابق آمریکایی، درخواست‌های ترامپ درباره ونزوئلا را «خطرناک» می‌دانستند.

از جمله این درخواست‌ها، درخواست ترامپ از متیس وزیر دفاع سابق آمریکا برای ارائه گزینه‌های نظامی جهت ساقط کردن مادورو بوده است.

به گفته منابع مطلع آمریکایی، ترامپ درباره ونزوئلا با «اچ آر مک مستر» مشاور امنیت ملی سابق خود هم مشاجره کرده بود و از اینکه او گزینه‌های نظامی درباره ونزوئلا ارائه نداده بود، به شدت عصبانی بود.

به دنبال مشاجره ترامپ با مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید سپتامبر ۲۰۱۷ از با ارسال یادداشتی محرمانه به متیس وزیر دفاع وقت آمریکا نوشت که «رئیس‌جمهور خواهان ارائه گزینه‌های جدید درباره ونزوئلا است».

مک مستر در این یادداشت برای متیس یک ضرب‌الاجل تعیین کرد اما وزیر دفاع پیشین آمریکا توجهی به این ضرب‌‍الاجل نکرد.

آکسیوس در ادامه می‌نویسد: «با حضور جان بولتون و مایک پامپئو (به عنوان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا)، این روند به یکباره تغییر کرد».

در پایان گزارش این رسانه آمده است: «طبق گفته مقام‌های ارشد دولت (آمریکا)، ترامپ علاقه‌ای به اعزام نیروهای پیاده‌نظام آمریکایی به ونزوئلا ندارد اما خواستار تداوم تشدید فشار بر مادورو و جستجو برای یافتن روش‌های مبتکرانه به منظور کمک کردن به گوایدو جهت خارج کردن مادورو از قدرت شده است».

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها