عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افشا کرد/ قیمت‌شکنی در مرز، برای لوازم خانگی قاچاق

برندهای کره‌ای که تا یک سال پیش سهم 70درصدی بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند، پس از خروج از ایران، تلاش می‌کنند با قیمت‌شکنی (دامپینگ) در مرزهای کشور، محصولات خود را به‌صورت قاچاق در بازار داخلی عرضه کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری افشا کرد/ قیمت‌شکنی در مرز، برای لوازم خانگی قاچاق

برندهای مشهور کره‌ای که تا یک سال پیش سهم 60 تا 70درصدی بازار تلویزیون و لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند، پس از خروج از ایران، تلاش می‌کنند با قیمت‌شکنی (دامپینگ) در مرزهای کشور، محصولات خود را به‌صورت قاچاق در بازار داخلی عرضه کنند. قاچاق لوازم خانگی خارجی از مرزهای جنوبی و غربی ایران ادامه دارد و تولید‌کنندگان داخلی از قیمت‌شکنی برندهای مشهور کره‌ای در مسیر قاچاق کالاهایشان به بازار ایران خبر می‌دهند.

افزایش جذابیت قاچاق
بابک ثقفی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد: با نزدیک شدن قیمت ارز نیمایی و آزاد، جذابیت قاچاق لوازم خانگی بیشتر از قبل شده است. او در ادامه زبان به اعتراض گشود و افزود: مسئولان کجایند؟ خوابند؟ آیا نمی‌دانند با وجود ممنوعیت استفاده از ماهواره، انواع تلویزیون‌های دارای گیرنده ماهواره‌ای‌ در فروشگاه‌های خیابان جمهوری با نام محصولات شرکتی و در کنار محصولات تولید داخل آزادانه به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت‌شکنی مرزی اخراجی‌ها
ثقفی توضیح داد: متأسفانه شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی، بلافاصله پس از خروج از ایران، با قیمت‌شکنی (دامپینگ)‌ محصولاتشان را از مسیر شهرهای مرزی به داخل کشور قاچاق می‌کنند، آنها از این طریق سعی دارند سهم بازار خود را در ایران به هر شکل حفظ کنند. به گفته مدیرعامل مادیران، این شرکت‌های خارجی، با کاهش قیمت تمام‌شده محصولات قاچاق خود، برای مشتریان، اجازه نمی‌دهند شرکت‌های ایرانی در تولید لوازم خانگی قدرت بگیرند.

تعادل نسبی در بازار لوازم خانگی
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه بازار لوازم خانگی به تعادل نسبی رسیده توضیح داد: بازار لوازم خانگی تحت‌تأثیر 3عامل افزایش تولید داخل، کاهش مصرف و افزایش قاچاق به تعادل نسبی رسیده است. او افزود: با خروج شرکت‌های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران، با تنش و کمبود کالا روبه‌رو شدیم که نارضایتی مشتریان را به همراه داشت اما اکنون با فعال‌شدن تولیدکنندگان داخلی، افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا و افزایش عرضه محصولات قاچاق بازار این محصولات به تعادل نسبی رسیده است. ثقفی تأکید کرد: تولیدکنندگان ایرانی که تاکنون تحت فشار شرکت‌های خارجی در حال نابودی بودند، با خروج برندهای معروف خارجی توانسته‌اند جایگاه خود را پیدا کنند و سطح تولیداتشان را افزایش دهند. به گفته او، از سال گذشته به این سو، امکان بهبود کیفیت و افزایش سهم بازار برندهای ایرانی لوازم خانگی فراهم شده و تولیدکنندگان نباید اجازه دهند شرایط بازار به گذشته بازگردد. مدیرعامل مادیران تأکید کرد: ایجاد خطوط تولید جدید در شرکت‌های ایرانی سرعت گرفته است. به‌عنوان نمونه، نصب خط تولید ماشین لباسشویی این شرکت از شنبه هفته آینده و خط تولید یخچال از اوایل مهرماه آغاز می‌شود. به گفته او، قطعات تولید 30هزار ماشین لباسشویی و یخچال تامین شده و تیراژ تولید تلویزیون در این شرکت تا پایان سال به 400هزار دستگاه خواهد رسید.

کاهش مصرف در داخل
مدیرعامل مادیران با مقایسه شباهت‌های صنعت و بازار لوازم خانگی ایران و ترکیه افزود: میزان مصرف و فروش سالانه تلویزیون در ترکیه 3میلیون دستگاه است. اما در بازار ایران رقم فروش کل بازار از 2میلیون دستگاه به یک میلیون و 400هزار دستگاه کاهش یافته که این کاهش مصرف نشان‌دهنده تأثیر مسائل اقتصادی بر بازار است. به‌گفته او، افزایش قیمت‌ها، کاهش تقاضا برای خرید لوازم خانگی در بازار را به‌دنبال داشته است. او توضیح داد: همچنین سهم لوازم خانگی قاچاق از بازار افزایش یافته و در تمام فروشگاه‌هایی که قبلا محصولات برندهای کره‌ای عرضه می‌شد، اکنون کالاهای قاچاق عرضه می‌شود.



قاچاق تلویزیون، کیلویی 35هزار تومان

بابک ثقفی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران اعلام کرد: قاچاقچیان هر کیلوگرم تلویزیون خارجی را با قیمت 35هزار تومان به شهرهای مقصد حمل می‌کنند و می‌فروشند. بابک ثقفی با بیان اینکه نیاز سالانه بازار ایران به انواع تلویزیون، فعلا یک میلیون و 400هزار دستگاه است توضیح داد: سهم تلویزیون‌های قاچاق از این بازار 200هزار دستگاه برآورد می‌شود. به گفته او، تداوم قاچاق می‌تواند بار دیگر بازار تلویزیون را متشنج کند.

منبع: همشهری

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها