اتاق شیشه ای سازمان سنجش / مافیای غول پیکر کنکور اجازه شفافیت در سازمان سنجش را می دهد؟

سازمان سنجش آموزش کشور همه اطلاعات داوطلبان کنکور را از همان ابتدای برگزاری کنکور در این کشور در اختیار دارد، اما چرا حاضر نیست اطلاعات خود را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

اتاق شیشه ای سازمان سنجش / مافیای غول پیکر کنکور اجازه شفافیت در سازمان سنجش را می دهد؟

امسال پس از اعلام نتایج کنکور خبری منتشر شد که مهر تأییدی بود بر بی عدالتی آموزشی؛ بخش عمده رتبه‌های برتر کنکور متعلق به مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی، غیردولتی یا هیئت امنایی هستند. در واقع، آنچه سال ها بود نسبت به آن آگاهی داشتیم و می دانستیم به زودی، به صورت کاملا رسمی خود را عیان می کند، امسال تأیید شد. فعالیت موسسات کنکوری چند دهه است که در کشورمان آغاز شده است. این موسسات راه های رسیدن راحت تر به صندلی های برتر دانشگاه ها را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند و در ازای آن، مبالغی دریافت می کنند. شیوه های تست زدن، مطالعه، مشاوره تحصیلی، برگزاری همایش های انگیزشی، برگزاری جلسات خصوصی و عمومی انتخاب رشته کنکور و چندین نوع خدمات دیگر در این موسسات به دانش آموزان و خانواده هایشان ارائه می شود. تبلیغ این موسسات، به ویژه آن ها که این روزها خودشان غول های کنکور شده اند، معمولا از نیمه های شهریور هر سال در تلویزیون آغاز می شود و تا آخرین لحظات قبل از کنکور ادامه می یابد. اما یکی از این مشاوران تحصیلی که اکنون خود موسسه ای دارد و پیش از انتخاب رشته، دانش آموزان را راهنمایی می کند، معتقد است که با وجود اطلاعاتی که سازمان سنجش در اختیار دارد، پروسه انتخاب رشته بی معنی است.

انتخاب رشته بی معنی است

امیرمهدی عضدی کارشناس انتخاب رشته، می گوید: کافی است یک دانش آموز کلاس یازدهم را ببیند، می تواند تشخیص دهد که او در کنکور چه رتبه ای به دست می آورد.

با این حال، او اعتقاد راسخ دارد که انتخاب رشته بی معنی است و اگر سازمان سنجش اطلاعات خود را در اختیار دانش آموزان بگذارد، تکلیف آنان را راحتتر معلوم می کند.

اعتراض اصلی این مشاور تحصیلی به بی عدالتی در کنکور است؛ مساله ای که کلید حل آن در اختیار سازمان سنجش قرار دارد.

عضدی می گوید: سازمان سنجش می تواند برخی سازوکارها را تغییر دهد؛ مثلا انتخاب رشته را حذف کند. در واقع با اطلاعاتی این سازمان در اختیار دارد، انتخاب رشته بی معنی است. براساس این اطلاعات سازمان می تواند به داوطلبان کنکور اعلام کند که با رتبه ای که به دست آورده اند، در چه محدوده ای می توانند انتخاب رشته کنند. با این شرایط چرا داوطلبان را در پروسه انتخاب رشته قرار می دهد؟

او خود به این سوال پاسخ می دهد و می گوید: انتخاب رشته برای خود سازمان سنجش هم درآمدزایی دارد. این سازمان مرکزی با نام تعاونی سنجش ایجاد کرده و در این مرکز آزمون های سنجش و انتخاب رشته را برگزار می کند. مثلا برای هر انتخاب رشته ای، مبلغی از داوطلب دریافت می کند اما مشاوره ای ساده به دانش آموز ارائه می دهد.

عضدی به بازارهای متعدد انتخاب رشته در کشور اشاره می کند و می گوید: اگر سازمان سنجش بخواهد، می تواند به سادگی همه این بازار را جمع کند.

او توضیح می دهد: این سازمان اولین و آخرین مرجع قابل اعتماد در انتخاب رشته است. از طرفی مشاوران سازمان در سراسر کشور فعالیت می کنند و چون به اطلاعات آن دسترسی دارند، کارشان رونق هم دارد.

بازار مشاوره تحصیلی جمع نشود، اما دانش آموزان محروم چه؟

این مشاور تحصیلی که درآمد اصلی خودش هم از بازار کنکور است، به شدت معتقد است که در این بازار بی عدالتی رخ می دهد. عضدی توضیح می دهد: من نمی گویم که بازار مشاوره تحصیلی جمع شود، اما کسی که نمی تواند هزینه استفاده از خدمات این بازار را پرداخت کند، چه؟ چرا سازمان سنجش یک پروسه جایگزین را برای این دانش آموزان ایجاد نمی کند؟ حداقل برای دانش آموزان مناطق محروم.

وی بیان می کند: سازمان سنجش در همه شهرها نمایندگی دارد و می تواند بخشی از درامد خود در سطح کشور را به طرحی برای ارائه خدمات مشاوره کنکور به دانش آموزان مناطق محروم اختصاص دهد.

عضدی توضیح می دهد: مثلا یک سری افراد انتخاب شوند و در شهرهای مختلف و در مناطق محروم در 10 روز انتخاب رشته حضور یابند. این طرح هزینه چندانی برای سازمانی مانند سازمان سنجش ندارد و از طرفی می تواند برای دانش آموزان مناطق محروم فرصت مغتنمی باشد که از امکانات تحصیلی دیگر دانش اموزان، بهره ببرند.

وی در میان صحبت هایش پای مافیای کنکور را هم به میان می آورد و می گوید: نمی خواهند چنین اتفاقاتی در کشور بیفتد. ما برای برگزاری همایش های خود به هر شهری که وارد می شویم، اول باید مافیای کنکور آن شهر را راضی کنیم. باید با انان کنار بیاییم و بعد از آن همایش را برگزار کنیم.

راهکاری که این مشاور تحصیلی ارائه می دهد؛ یعنی سازمان سنجش اطلاعات خود را در اختیار عموم مردم قرار دهد، باعث می شود که سازوکار فعالیت های سازمان سنجش شفاف سازی شود و در این میان موضوع سهیمه های دانشگاه هم برای مردم به صورت شفاف مطرح شود. این موضوع همیشه با سوالات بسیاری از سوی داوطلبان و حتی خانواده ایثارگران که قرار است بخش مهمی از سهمیه را به خود اختصاص دهند، مواجه شده است. این جوان مشاور تحصیلی، کمی در این مورد توضیح می دهد.

60درصد سهمیه؛ 40 درصد صلاحیت علمی

او به اخبار منتشر شده از سوی سازمان سنجش اشاره می کند که براساس این اطلاعات 60 درصد پذیرش ها به ویژه در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی براساس سهمیه های خاص هستند. یعنی تنها 40 درصد قبولی ها در این چند رشته براساس صلاحیت علمی افراد پر می شود.

وی توضیح می دهد: برخی قبولی سهمیه ها برای ما که در میانه این میدان هستیم، قابل درک نیست. 25 درصد سهمیه ایثارگران است؛ یعنی 25 درصد صندلی های دانشگاه متعلق به این افراد است. سازوکار این سهیمه ها به شکلی طراحی شده که صندلی های 25 درصد دانشگاه به هیچ وجه به دست داوطلبان غیرسهیه ای نمی افتد.

عضدی ادامه می دهد: براساس قانون، آخرین نفری که می تواند در این 25 درصد، پذیرفته شود، باید 70 درصد نمره قبولی آخرین شخص پذیرفته شده در سهمیه عادی را کسب کرده باشد. در حالیکه در دانشگاهی مانند تهران ، 70 درصد نمره رقم بالایی نیست.

وی با این حال می گوید که مخالفتی با سهیمه ندارد، اما ای کاش سازمان سنجش و مجلس شورای اسلامی سازوکاری را بچینند که داوطلبان حس نکنند حقشان را افرادی که صلاحیت علمی ندارند، اشغال کرده اند. به این صورت بار روانی منفی این ماجرا هم از روی خانواده های شهدا و ایثارگران برداشته می شود.

این مشاور تحصیلی توضیح می دهد: نکته جالب این است که این 25 درصد سهیمه هر سال پر می شود.

وی به موضوع مافیای تحصلی بازمی گردد و می گوید: تغییرات در کنکور وابسته به مافیای آن است. اگر در حوزه آموزش و پرورش کسانی پرقدرت حضور داشتند، حتما کنکور را حذف می کردند. وزیر سابق این وزاتخانه به وعده حذف کنکور آمد، اما در نهایت پیش از آنکه در مجلس استیضاح شود، از سمت خود استعفا داد.

موضوع کنکور که این روزها یکی از موضوعات داغ خانواده های ایرانی به شمار می رود، دوباره در روزهای پایانی شهریور داغ می شود. وقتی که نتایج نهایی اعلام می شود و پذیرفته شدگان باید کوله بار خود را برای دانشگاه ببندند. شاید نتیجه بی عدالتی ها آن زمان بیشتر احساس شود و فضای احساسی منفی را برای آینده سازان ایجاد کند.

هر ساله بخشی از فضای اجتماعی ما درگیر این موضوع می شود؛ گروه هایی در اعتراض به روند برگزاری کنکور و مراحل مختلف آن دست به اعتراض می زنند اما پس از مدتی این اعتراضات خاموش می شود و دوباره سال بعد، سر برمی آورد. چرا کسی برای این پروسه که اکنون دیگر همه عیب هایش نمایان شده، فکری نمی کند؟

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سلام
    0

    کمترین فساد توی کشور دانمارک هست... این کشور بالاترین شاخص ادراک فساد رو داره یعنی بیشترین شفافیت رو داره... اونوقت اینم از وضع فرایندها تو ایران... باید شفاف سازی در نهایت ممکن وجود داشته باشه... باید همه چیز تگ سیتستم های شیشه ای باشه... و این اتفاق نمی افته مگر اینکه مردم آگاه ب‌ن و مطالبه کنن و یک چنین وضعی رو نتونن تحمل کنن..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها