سخنگوی وزارت امور خارجه:

حکم دادگاه برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صادر شود/گام سوم کاهش تعهدات ایران در حال طراحی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود؛ امیدواریم هر چه سریع تر بررسی های تخلفات کشتی انجام و حکم صادر شود.

حکم دادگاه برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صادر شود/گام سوم کاهش تعهدات ایران در حال طراحی است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشورمان گفت: امروز مصادف با کوتاه ۲۸ مرداد است که از آن زمان تا به امروز دشمنی‌ها و دسیسه‌های آنها علیه ملت ایران وجود دارد و آنها همچنان ملت ایران را نشناخته‌اند.

وی با تشکر از همه مردم و مسئولان در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و محکوم کردن تحریم وی از سوی آمریکا گفت: این تحریم یک تحریم بی‌مبنا است و نشان داد که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد بدعت در جهان هستند.

موسوی با اشاره به سفره های وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظریف سفری را به قطر و دیگر کشورها در جهت دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران داشت، گفت: در سطح ریاست جمهوری نیز برنامه‌هایی در ارتباط با کشورهای همسایه خواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو در سطح منطقه و جهان گفت: باب گفتگو از سوی ایران همواره باز است و ایران همواره به دنبال گسترش همکاری هایی دوجانبه و منطقه ای برای کاهش تنش های موجود است؛ ما به دنبال صلح و آرامش هستیم.

احتمال سفر رئیس جمهور به فرانسه وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از راه حل های دوستانه استقبال می کند و در همین جهت تماس های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی گرفته شد و هیئت هایی به دو کشور سفر کردند. احتمال سفر آقای روحانی به فرانسه نیز وجود دارد که اگر قطعی شد اعلام می کنیم. آقای ظریف نیز سفره هایی به چین و دیگر کشورها خواهند داشت.

وی با رد کارگزاری بند چابهار به روسیه و شایعات در این خصوص گفت: مطالب مطرح شده اخباری ضدونقیض هستند که نباید به آنها توجه کرد، جمهوری اسلامی تمامیت ارضی خود احترام می گذارد، البته ممکن است رزمایش های دریایی مشترک در یک منطقه برگزار شود اما این به معنای واگذاری بخشی از کشور نیست.

درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی از سوی حکومت جبل الطارق رد شد

موسوی اقدام آمریکا در توقیف نفت کش حامل نفت ایران را یک دزدی دریایی دانست و گفت: درخواست آمریکایی ها برای توقیف مجدد نفت کش حامل نفت ایران از سوی حکومت جبل‌الطارق رد شد و این اقدام را در برزیل هم مشاهده کردیم که دستگاه قضایی حکم بر در اختیار قرار دادن سوخت به ایران داد، امیدواریم کشور های مختلف نیز به تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران بها ندهند.

مذاکرات ایران در خصوص تعهدات اروپا به نتیجه نرسیده است

وی در خصوص روند مذاکرات با طرف اروپایی پیرامون برجام با توجه به نزدیک شدن به مهلت ایران در گام دوم گفت: مذاکرات و رایزنی های در خصوص تعهدات اروپا در برجام تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.

گام سوم کاهش تعهدات ایران در حال طراحی است

موسوی ادامه داد: البته زمان کمی تاپایان فرصت ایران به اروپا در گام دوم وجود دارد و ما منتظریم تا ببینیم رایزنی ها به کجا می رسد، همانگونه که گفتم تماس های از سوی آقای مکرون با آقای روحانی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه نرسیده است، گام سوم هم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از برقراری صلح وثبات در منطقه حمایت می کند و معتقد است که تمامی این گفتگوها باید در چارچوب و با حضور دولت مرکزی و قانونی افغانستان باشد. تجربه نشان داده دولت های ثالث که فرامنطقه ای هستند به دنبال آرامش در منطقه نیستند، امیدواریم حاکمیت ملی در افغانستان را خدشه دار نکنند. ایران اقدامات یکجانبه را رد می کند و بر موضع قبلی خود پافشاری می کند.

برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود

وی در خصوص سرنوشت کشتی انگلیسی که به دلیل تخلف توسط کشورمان توقیف شده است با توجه به آزادی نفت کش حامل نفت ایران گفت: ارتباط خاصی میان این دو کشتی وجود ندارد، خوشحالیم که موضع ما در قبال کشتی گریس۱ که به طور غیرقانونی توقیف شده بود، اثبات شد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کنیم تا حکم دادگاه صادر شود. امیدواریم هر چه سریع تر بررسی های تخلفات کشتی انجام و حکم صادر شود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها