روزنامه آلمانی گزارش داد: استراتژی‌های بی‌نتیجه ترامپ در برابر ایران

یک روزنامه آلمانی حکم دادگاه جبل الطارق برای آزادی نفتکش ایرانی

روزنامه آلمانی گزارش داد: استراتژی‌های بی‌نتیجه ترامپ در برابر ایران

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در گزارشی نوشت: حدود 3 ماه است که آمریکا و ایران در منطقه خلیج فارس رویاروی هم جبهه گیری می کنند. اما حالا این پرسش مطرح است که آیا تهران می تواند خود را به عنوان یک برنده موقتی احساس کند؟

این روزنامه آلمانی در ادامه این گزارش نوشت: وقتی که دادگاهی در جبل الطارق روز پنج شنبه حکم آزادی نفتکش ایرانی "گریس 1" را صادر کرد ایران به سرعت اعلام کرد که این کشتی مانند سابق دیگر تحت پرچم پاناما نخواهد بود بلکه تحت پرچم ایران قرار خواهد گرفت. به این ترتیب پرچم این کشتی به یک علامت سیاسی و یا بهتر بگوییم به علامت یک پیروزی و موفقیت کوچک برای ایران تبدیل می شود. از طرفی این نفتکش یک نام جدید هم دریافت کرده و از این پس آدریان دریا نامیده می شود.

دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس-1 (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد و رسانه‌ها به نقل از مقامات جبل‌الطارق اعلام کردند این کشتی آماده حرکت است.

پایگاه خبری «گیبرالتار کرونیکل» روز جمعه گزارش داد با توجه به تغییر خدمه نفتکش ایرانی گریس‌ــ‌1 (آدریان دریا) که روز پنجشنبه به‌حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد، احتمال به‌تعویق افتادن حرکت این کشتی تا روز یکشنبه وجود دارد. اما رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند یک دادگاه آمریکا در واشنگتن حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.

کاخ سفید پیش از این هم سعی کرده بود از حرکت گریس-1 جلوگیری کند و پس از ناکامی در تمدید توقیف این ابرنفتکش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خدمه این نفتکش را به تحریم تهدید کرد. «مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نفتکش گریس-1 را به دلیل انتقال نفت ایران به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متهم کرد و گفت که خدمه آن ممکن است با جریمه‌هایی مانند منع ورود به آمریکا یا عدم صدور روادید روبه‌رو شوند.

نفتکش گریس‌ــ‌1 که روز جمعه سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام آن به «آدریان دریا» خبر داد، حدود 40 روز پیش به‌بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

روزنامه تاگس اشپیگل در ادامه این مطلب نوشت که ایران نه تنها در مناقشات بر سر نفتکش گریس -1 آنچه را که می خواست بدست آورد بلکه حتی زمانی که یک دادگاه آمریکایی آزادی این نفتکش را بار دیگر زیر سوال برد هم وضع به همین گونه بود. همچنین در مجموع ایران می تواند خود را به عنوان پیروز موقت دور اخیر تشدید مناقشات با آمریکا در منطقه خلیج فارس احساس کند.

در ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به معافیت برای کشورهایی مانند چین برای خرید نفت ایران خاتمه داده و به این ترتیب تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرد. رئیس جمهور آمریکا می خواهد با سیاست فشار حداکثری خود بر تهران این کشور را وادار کند که مقررات سختگیرانه تری را برای برنامه های اتمی خود طراحی کرده و همچنین برنامه های موشکی و سیاست های خود در منطقه را هم کنار بگذارد. از این رو ترامپ در راستای این سیاست خود واحدهای نیروی دریایی و هوایی بیشتری را به خلیج فارس اعزام کرده است. اقدامات ترامپ علیه ایران تا به حال بی نتیجه مانده است.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت که اما سیاست‌های اخیر ایران در منطقه این مسئله را واضح کرده است که یک تشدید نظامی گری برای غرب و شریک آمریکایی آن در خاورمیانه هزینه بالایی خواهد داشت و این یک تاکتیک خطرناک و البته موثر مقاومت حداکثری از طرف ایران است.

در هر صورت ترامپ این پیغام را دریافت کرد و از تصمیمات خود برای حمله نظامی به ایران عقب نشینی کرده و به گزارش رسانه های مختلف این سیاست عقب نشینی آمریکا برخی از متحدان ایالات متحده در منطقه خلیج فارس را ناامن کرده است. آن ها به این نتیجه رسیدند که در صورت بروز یک حادثه و اتفاق لزوما نمی توانند به رئیس کاخ سفید تکیه کنند. همچنین برنامه آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی دریایی برای به زعم خود حمایت از تردد نفتکش ها در خلیج فارس هم با استقبال روبرو نشد. تا جایی که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده که آمریکایی ها بهتر است این منطقه را به حال خود رها کنند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: علاوه بر این برای اولین بار حرکت های عقبگردی از طرف یکی از متحدان سنتی آمریکا در منطقه (امارات) وجود داشته است. امارات متحده عربی مدتی است که سیاست های دوستانه تری در قبال ایران را در پیش گرفته است و می خواهد نیروهای خود را از یمن خارج کند و این مسئله خوشایند تهران است. این تغییر تاکتیک از طرف امارات برای دو شریک تنگاتنگ آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی و اسرائیل یک شکست سخت محسوب می شود. این دو رژیم از دشمنان تراز اول ایران در منطقه محسوب شده و به یک رویارویی نظامی با ایران علاقمندند.

نویسنده در ادامه نوشت که در بحران شکل گرفته به دلیل توقیف نفتکش گریس-1 با انگلیس و متعاقب آن مصادره یک نفتکش انگلیسی توسط ایران هم تهران توانست کار خود را از پیش ببرد. محموله نفتکش ایرانی توقیف شده توسط انگلیس بیش از 100 میلیون یورو ارزش داشت که این پول زیادی برای نظام جمهوری اسلامی که به شدت تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد محسوب می شود. از طرفی ادعاهای انگلیس مبنی بر اینکه ایرانی ها کتبا نوشته‌اند که این نفت را دیگر به سوریه نمی برند سریعا توسط تهران رد شده است.

"تاگس اشپیگل" در ادامه نوشت: با تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس و لغو عمدی توافق هسته‌ای از طرف آمریکا، ارزش ایران در صحنه بین المللی تقویت شده است. حداقل در این شرایط اروپا به صورت فشرده تری با ایران مذاکره می کند.
"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه شخصا به عنوان میانجی برای حل مناقشات بین ایران و آمریکا وارد عمل شده است. حدود سه ماه بعد از آغاز بحران اخیر، جمهوری اسلامی (در واکنش به اقدامات آمریکا) برخی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده بدون اینکه انتظار اقدامات تنبیهی دیگری از طرف اروپا را داشته باشد.

بحران اقتصادی که از طرف سیاست فشار حداکثری آمریکا تشدید می شود تا به حال نتوانسته نظام جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد. ایده برخی مخالفان ایران در آمریکا مانند جان بولتون مبنی بر اینکه ملت ایران تحت فشار بحران اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی قیام می کنند دیگر به ندرت چیزی بیشتر از یک رویا و آرزو است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها