چرا جرثقیل بر سر مردم در مشهد افتاد؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌رضوی گفت: اگر زیرساخت مناسبی برای تردد وسایل نقلیه سنگین در مشهد وجود می‌داشت، بروز حوادثی مثل جرثقیل هاشمیه به‌حداقل می‌رسید یا حذف می‌شد.

چرا جرثقیل بر سر مردم در مشهد افتاد؟

محمدباقر سلیمی در رابطه با وضعیت تصادفات رانندگی استان در چندوقت اخیر اظهار کرد: به‌طور کلی در طول چهارماهه اخیر جانباختگان ناشی از تصادفات رانندگی شهری در سطح استان با کاهشی 10 درصدی روبه‌رو بوده است، بنابراین به شاخص مورد نظر در برنامه ششم توسعه دست یافته‌ایم. تلاش همه ما و دیگر دستگاه‌هایی که در زمینه ایمنی ترافیک نقش دارند بر این است تا حوادث را به حداقل‌ میزان خود برسانیم و حتی یک نفر جانباخته هم نداشته باشیم.

وی افزود: با وجود افزایش میزان سفرها به شهر مشهد در روزهای نوروزی، ماه رمضان، عیدها و مناسبت‌های مذهبی و سفرهای مرحله نخست طرح تابستانی، کاهش 13 درصدی حوادث را داشته‌ایم و مشهد در حوزه درون‌شهری، موفق‌تر از کل استان بوده است.

بیش از 75 درصد جانباختگان ناشی از تصادفات، عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران هستند

سلیمی با اشاره به میزان بالای جانباختگان عابر پیاده و موتورسوار در تصادفات ادامه داد: تحلیل حوادث نشان می‌دهد که بیش از 75 درصد جانباختگان ناشی از تصادفات، عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران (دو کاربری که تقریباً فاقد سیستم‌های محافظت‌کننده بوده و آسیب‌پذیرترین کاربران ترافیکی محسوب می‌شوند) هستند و سهم قابل توجهی در این زمینه را به‌خود اختصاص می‌دهند و تمرکز بیشتر ما بر این دو قشر معطوف شده است.

رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در این راستا طرح‌هایی با همکاری دیگر سازمان‌ها، چون شهرداری مشهد در دستور کار قرار دادیم تا میزان چنین آسیب‌هایی را به‌حداقل برسانیم. تمرکز بر کنترل موتورسیکلت‌سواران متخلف و شناسایی معبرهای پرخطر برای عابران پیاده از مولفه‌های مورد توجه در این طرح است. از سویی دیگر سامان‌دهی گذرگاه‌های عابرپیاده، ایمن‌سازی و آرام‌سازی ترافیک در این محدوده‌ها برای کاهش میزان آسیب‌های وارد شده به عابران از دیگر مولفه‌های مورد توجه در این طرح است.

40 درصد از تصادفات منجر به خسارت و جرح توسط وسایل نقلیه سنگین به‌وجود می‌آید

سلیمی در رابطه با نقش وسایل نقلیه سنگین در بروز حوادث رانندگی گفت: متأسفانه وسایل نقلیه عمومی در حوادث شهری مشهد، سهم قابل توجهی دارند و حدود 14 درصد از جانباختگان ناشی از حوادث و 40 درصد از تصادفات منجر به خسارت و جرح، توسط کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین به‌وجود می‌آید.

اجرای طرح تعیین محدوده زمانی و مکانی حرکت وسایل نقلیه سنگین برای نخستین‌بار در کشور

وی اظهار کرد: گفتنی است در این رابطه اقدامات مناسبی صورت گرفته و پلیس راهنمایی‌ورانندگی و سازمان مدیریت بار شهرداری مشهد، برای نخستین‌بار در کشور طرح تعیین محدوده‌های زمانی و مکانی حرکت وسایل نقلیه سنگین در شهر را به‌عنوان پایلوت اجرایی می‌کند. در این راستا منطقه‌بندی‌های لازم صورت گرفته و ترددها به‌حداقل رسیده است. اما به علت نبود زیرساخت‌های لازم به‌نتیجه نرسیده است که مهم‌ترین آن‌ها نبود کمربندی مناسب برای شهر به‌ویژه در ضلع جنوبی آن و بُعد مسافتی و دسترسی‌های محدود کمربند شمالی است که کمتر مورد اقبال رانندگان قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی خراسان‌رضوی تصریح کرد: از سویی دیگر قوانین موجود بازدارندگی لازم را ندارند، بنابراین به‌صورت میانگین، شاهد تردد 20 هزار وسیله نقلیه سنگین در طول شبانه‌روز در مشهد هستیم که هر کدام از این وسیله‌ها می‌تواند زمینه بروز حادثه شدید رانندگی را به‌همراه داشته باشد. متأسفانه در هفته گذشته شاهد وقوع چنین حادثه‌ای در بلوار هاشمیه بودیم که منجر به مگر چهار نفر از شهروندانمان شد.

اگر زیرساخت مناسب برای وسایل نقلیه سنگین وجود می‌داشت حادثه هاشمیه رخ نمی‌داد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شیب تند بلوار هاشمیه منجر به وقوع چنین تصادفی شده است یا خیر، تشریح کرد: وضعیت توپوگرافی، جغرافیایی و طراحی معابر صورت گرفته در این منطقه، منجر به ایجاد شیب تند به‌ویژه در انتهای بلوار هاشمیه، پیرامون پارک خورشید و انتهای بلوار نماز شده، اما در طراحی‌های این منطقه، ویژگی‌های فنی راه و تعیین درصد مناسب شیب حتما در نظر گرفته شده است. به هرحال اگر زیرساخت مناسبی برای تردد وسایل نقلیه سنگین در مشهد وجود می‌داشت، بروز چنین حوادثی به‌حداقل می‌رسید یا حذف می‌شد.

سلیمی توضیح داد: شهر مشهد چون دیگر شهرهای کشور و دنیا نیازمند ساخت‌وساز، ترمیم و بازسازی معابر، تأسیسات شهری و ساختمان‌هاست. خروج روزانه حدود چندین هزار تُن مصالح و پسماندهای ساختمانی و حتی زباله‌ها نشانگر این است که تردد وسایل خاصی که بتوانند این خدمات را ارائه دهند اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین نیازمند رعایت همه مقررات و الزامات قانونی هستیم تا با چنین رخدادهایی روبه‌رو نشویم.

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی برای کاهش ورود مسافران به مشهد با ماشین شخصی در نظر گرفته شده یا خبر گفت: ما پیرو یکسری از قوانین بالادستی کشور هستیم. در سال‌های گذشته مطالعاتی براساس الگوهای سفر صورت گرفته و مصوباتی در شورای عالی شهرهای کشور به تصویب رسیده است. در این طرح توجه به افزایش وسایل نقلیه عمومی، سفر با آن‌ها و تأمین زیرساخت‌های لازم در کلان‌شهرها تعیین شده و در قالب مصوباتی جهت اجرا ابلاغ شده است.

تبدیل برخی از معابر بافت مرکزی مشهد به پیاده‌راه

وی افزود: بنابراین شهرداری موظف به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است تا مدیریت تقاضای سفر ایجاد شود و حداقل سفرها به‌ویژه در بافت مرکزی با وسایل نقلیه شخصی کاهش یابد. نکته دوم طرح ساماندهی بافت مرکزی مشهد بوده که به تصویب شورای ترافیک رسیده و درحال طی کردن مراحل نهایی خود است. این طرح بافت مرکزی و پیرامونی حرم را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی در ساعات خاصی کاملا محدود می‌کند و برخی از معابر و بخش‌ها به‌طور کامل تبدیل به پیاده‌راه می‌شوند.

سلیمی خاطرنشان کرد: این طرح، راهبرد انسان‌محورکردن بافت مرکزی شهر را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین معابری که در حال حاضر در اختیار وسایل نقلیه هستند، محدودتر خواهند شد و فضای بیشتری برای استفاده از عابران‌پیاده، زائران و مجاوران به‌وجود خواهد آورد تا فضایی امن و آرام ایجاد کند. از سویی دیگر منجر به توسعه نظم ترافیکی و زمینه اصلی انضباط اجتماعی شود و برخی از جرایمی که رخ می‌دهد را به‌حداقل برساند.

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی در رابطه با زمان اجرایی شدن این طرح بیان کرد: اگر مراحل و تصویب‌های نهایی این طرح انجام و زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود به‌زودی شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود و باید بیان کرد که چنین طرحی به‌خوبی می‌تواند بافت مرکزی مشهد را برای عابران پیاده و زائران بسیار دلپذیرتر کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها