آیا حذف پراید در شرایط فعلی شدنی است؟

از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این روزها همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است؛ اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی خودروسازی ایران شدنی است؟

آیا حذف پراید در شرایط فعلی شدنی است؟

تنها اجازه وزارت صنعت مانده است!

حذف پراید البته موضوع جدیدی نیست و طی این سال‌ها خیلی‌ها سعی کرده‌اند این محصول قدیمی را از تولید خارج کنند و موفق نشده‌اند؛ با این حال این بار داستان جدی‌تر از گذشته است، چه آنکه مخالفان پیشین رفتن پراید نیز پشت آن را خالی کرده و می‌گویند باید برود. اینکه چرا این همه هجمه طی این سال‌ها علیه پراید ایجاد شده و هم اکنون به اوج رسیده، ریشه در سطح کیفی نازل این خودرو و سهم آن در تصادفات دارد. پس از حذف پیکان در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، پراید به ارزان‌ترین خودرو داخلی تبدیل شد و این ویژگی را تا همین امروز، حفظ کرده است. در کنار این خاصیت مثبت (قیمت پایین پراید در مقایسه با سایر خودروها و دسترسی عام به آن)، پراید از حیث کیفیت همواره از سوی مشتریان، کارشناسان، پلیس، سازمان ملی استاندارد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... مورد نقد بوده است. مشتریان از کیفیت پایین قطعات و خرابی زودهنگام پراید شکایت دارند، سازمان ملیاستاندارد از قدیمی بودن تکنولوژی پراید و پاسخ ندادن آن به استانداردهای جدید می‌گوید، پلیس با استناد به سهم بالای پراید در تصادفات آن را ایمن نمی‌داند و نمایندگان مجلس نیز سوار براین موج، این خودرو را همواره مورد نقد قرار داده‌اند. با وجود همه انتقادها و مخالفت‌ها با پراید و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای حذف آن، این خودرو تا به امروز دوام آورده و همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به شمار می‌رود. با توجه به تلاش‌های ناکام برای حذف پراید در گذشته، گمان عمومی این است که این خودرو باز هم از کمند مخالفان و منتقدان رها شده و تولیدش ادامه می‌یابد. این در حالی است که این بار وزارت صنعت،معدن وتجارت نیز به‌عنوان حامی همیشگی تولیدکنندگان خودرو، در صف منتقدان قرار گرفته و ظاهرا به حذف آن راضی شده است. آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا عنوان کرده، «پراید به آخر عمر خود رسیده است». این جمله وزیر می‌تواند پایانی باشد بر ۲۵ سال تولید خودرویی که سال‌هاست اصلی‌ترین تصویر خیابان‌ها و جاده‌های کشور است. البته هنوز مسوولان گروه خودروسازی سایپا واکنش خاصی به موضع‌گیری‌های اخیر علیه پراید نشان نداده‌اند، هرچند اگر اراده وزارت صنعت برای حذف این محصول جدی باشد، سایپایی‌ها چاره‌ای جز کنار گذاشتن گاو شیرده‌شان نخواهند داشت.

آیا حذف پراید در شرایط فعلی شدنی است؟

چه شد که تیراژ تولید پراید انقدر افزایش یافت؟

تقویم خودروسازی ایران را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد پراید اولین بار در سال ۷۲ از مبدا کره جنوبی وارد کشور شد. این خودرو که ژن اصلی آن به فورد آمریکا مربوط می‌شود، یک سال پس از ورود به ایران، وارد خطوط تولید سایپا شد. در آن دوران، پراید رقیب سرسختی به نام پیکان داشت که بازیگر نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران بود و در نتیجه سال‌ها زیر سایه این محصول باقی ماند. اردیبهشت ۸۴ اما آغاز اوج‌گیری پراید بود، روزی که پیکان پس از کش و قوس‌های فراوان و به دلیل آلایندگی، مصرف سوخت بالا و نداشتن برخی امکانات رفاهی از جمله کولر، از خودروسازی کشور حذف شد. با رفتن پیکان، پراید نقش اول صنعت و بازار خودرو ایران را بر عهده گرفت، چه آنکه ایران‌خودرویی‌ها نتوانستند جایگزینی مناسب برای پیکان بیابند. اگرچه خیلی‌ها معتقدند ایمنی و دوام پیکان بیش از پراید بود، اما به هر حال قیمت مناسب آن (قیمتی که در آن زمان نزدیک به پیکان بود)، در کنار امکانات بیشتر و به هر حال تکنولوژی به‌روزتر در کنار نبود رقیبی جدی، رفته رفته بخش بزرگی از بازار را در اختیار این محصول قرار داد.

قیمت پایین پراید به ویژه در دهه ۸۰، سبب شد این محصول به سرعت افزایش تیراژ را تجربه کند، تا جایی که در سال ۹۰ بالغ بر۶۰۰ هزار دستگاه از آن در کشور به تولید رسید. این رقم، معادل ۳۶ درصد تولید خودروهای سواری در سال ۹۰ بود و قطعا اگر تحریم‌ها از راه نمی‌رسیدند، تیراژ پراید در سال‌های بعد رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. با بالا رفتن تیراژ پراید اما سهم این خودرو در تصادفات و سوانح جاده‌ای نیز افزایش یافت و رفته‌رفته انتقادها به کیفیت این خودرو آغاز شد. ازآنجاکه پراید در تیراژی بسیار بالا تولید می‌شد و مثل آب خوردن به فروش می‌رفت، برای بهبود کیفی آن تلاش چندانی نشد، کما اینکه البته تکنولوژی قدیمی آن نیز اجازه نمی‌داد کیفیتش رشد قابل‌توجهی بکند. با بالا رفتن سهم پراید در سوانح جاده‌ای، هجمه علیه این خودرو آغاز شد و زمزمه‌هایی مبنی بر حذف آن به گوش رسید، با این حال سهم بالای این خودرو در ایجاد اشتغال، قیمت پایین در مقایسه با سایر خودروها، نبود محصول جایگزین مناسب از جنبه قیمت و مسائلی دیگر، اجازه نداد پراید حذف شود. سایپایی‌ها البته در مقاطعی مجبور شدند برای حفظ پراید، به ارتقای کیفی آن تن بدهند و در نتیجه، این محصول طی مراحل مختلف به سیستم انژکتوری، ترمز ضدقفل و کیسه هوا (ایربگ) مجهز شد و آخرین بار نیز به وزن آن اضافه شد تا مثلا ایمنی بیشتری داشته باشد.

گذشت تا اینکه سازمان ملی استاندارد تلویحا از حذف پراید به دلیل پاس نکردن استانداردهای جدید خبر داد. این سازمان استانداردهایی جدید را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت و اعلام کرد هر محصولی نتواند آنها را پاس کند، اجازه تولید نخواهد داشت و پراید جزو این محصولات بود. با این حال اما تحریم‌ها که در سال ۹۱ مانع رشد هرچه بیشتر تیراژ پراید شد، این بار به داد این خودرو رسید و حذفش را به تاخیر انداخت. به نظر می‌رسد اگر خودروسازی ایران در تابستان ۹۷ تحریم نمی‌شد و سازمان ملی استاندارد نیز روی موضع خود می‌ایستاد، پراید احتمالا تا به امروز حذف شده یا در آستانه خروج از خطوط تولید بود. تحریم از آن جهت به داد پراید رسید که به دلیل مختل شدن تامین قطعات، تولید خودرو در کشور به شدت افت کرد و اشتغال به خطر افتاد، بنابراین حذف پراید شرایط را بدتر می‌کرد و می‌توانست تبعات اجتماعی وخیمی را به دنبال داشته باشد. حالا اما با توجه به موضع اخیر وزیر صنعت، گویا پراید بیش از گذشته به در خروج نزدیک شده و هیچ بعید نیست طی سال آینده به موزه برود و همنشین پیکان شود.

تبعات حذف بی‌جایگزین پراید

گمانه‌زنی‌ها برای حذف پراید اما پرسش‌های مهمی را درباره صنعت و بازار خودروی کشور ایجاد کرده است. مهم‌ترین پرسش این است که تکلیف جایگزین پراید چیست؟ آیا خودروسازی کشور می‌تواند در شرایط تحریم و قطع ارتباط با خارج، جانشینی شایسته (از جنبه قیمت) برای پراید بیابد؟ پاسخ به این پرسش، هم از جنبه اثرگذاری حذف پراید بر صنعت خودرو کشور بسیار مهم است و هم از حیث تاثیر آن روی بازار.

اگر فرض کنیم پراید بدون معرفی جایگزینی مناسب، حذف شود، این اتفاق تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت، از جمله به خطر افتادن اشتغال و دور ماندن هرچه بیشتر قشر ضعیف اقتصادی کشور از بازار خودرو. طبق آمار سال گذشته، پراید حدود یک‌ششم (۱۴۰ هزار دستگاه) از کل تولید خودروهای سواری کشور را در اختیار داشته است، که اگر کل پرسنل گروه خودروسازی سایپا را حدود ۴۰ هزار نفر در نظر بگیریم، تقریبا به ازای هر سه و نیم دستگاه پراید تولیدی، یک نفر کارگر در این شرکت فعالیت می‌کند. همچنین با در نظر گرفتن تیراژ حدود۵۹۰ هزار دستگاهی سایپا در سال۹۷، هر کارگر سایپا در سال نزدیک به ۱۳ دستگاه خودرو تولید می‌کند. با ملاک قرار دادن تیراژ ۱۴۰ هزار دستگاهی پراید، در صورت حذف بدون جایگزین این محصول، شغل ۱۱ هزار نفر کارگر به خطر خواهد افتاد. در واقع با حذف بدون جایگزین پراید، ۱۱ هزار نفر از کارگران گروه خودروسازی سایپا عملا کاری برای انجام دادن ندارند و بنابراین یا شغل‌شان را از دست خواهند داد یا باید در سایر خطوط تولید مشغول به کار شوند. در صورتی که سایپا نتواند این تعداد کارگر را در سایر خطوط تولید خود پوشش دهد، بیکاری آنها تبعات اجتماعی سختی را به دنبال خواهد داشت و همچنین هزینه‌ای گزاف بر دوش دولت می‌گذارد. از آن سو اگر قرار بر پخش این تعداد کارگر در خطوط تولید سایر محصولات سایپا باشد، بهره‌وری به شدت افت خواهد کرد و با توجه به حذف پراید و کاهش تولید و فروش، هزینه‌های این گروه خودروسازی افزایش قابل‌توجهی به خود خواهد دید.

در کنار تبعات حذف بدون جایگزین پراید برای صنعت خودرو، بازار و مشتریان نیز از این موضوع متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید دم‌دست‌ترین خودرو (به لحاظ قیمت) برای خرید است و اگر برود و جانشینی مناسب نیز برای آن در نظر گرفته نشود، دست بسیاری از مشتریان از بازار خودرو کوتاه می‌شود. حذف بدون جایگزین پراید همچنین اثر افزایشی بر منحنی قیمت این خودرو در بازار خواهد گذاشت و از سویی، مشتریان را بابت خدمات پس از فروش آن طی سال‌های آینده نگران خواهد کرد.

اما اگر فرض کنیم پراید پس از معرفی جانشینی مناسب، حذف شود، تبعات منفی این ماجرا به شدت کاهش خواهد یافت. در واقع وقتی پراید برود و خودرو X (با سطح قیمتی مشابه یا نسبتا نزدیک) جایگزین آن شود، دیگر نگرانی خاصی بابت به خطر افتادن اشتغال کارگران و تبعات اجتماعی بیکاری، وجود نخواهد داشت. همچنین در بازار نیز خلأ پراید چندان حس نخواهد شد و حتی شاید محصول جایگزین بتواند از حیث کیفی رضایت بیشتری را حاصل کند. این سناریو البته در شرایط فعلی که خودروسازی ایران تحریم است، شاید چندان قابل اجرا نباشد و باید به راه حل بعدی یعنی انتخاب جایگزین پراید از بین محصولات موجود، فکر کرد. در حال حاضر تیبا نزدیک‌ترین خودرو از حیث قیمت به پراید است و این احتمال که سایپایی‌ها آن را جایگزین گاو شیرده شان کنند، وجود دارد. جایگزینی تیبا مشروط بر آنکه تیراژ از دست رفته پراید را پوشش دهد، می‌تواند مانع به خطر افتادن اشتغال کارگران شود. این در حالی است که مشتریان باز هم از حیث قیمتی متضرر خواهند شد، زیرا قیمت تیبا چند میلیون تومان بالاتر از پراید است.

اما اگرچه حذف بدون جایگزین پراید تبعاتی منفی به دنبال دارد، اما نباید فراموش کرد که ادامه تولید این خودرو نیز از جنبه مسائل کیفی و همچنین ایمنی پایین، چندان به صلاح نیست. در واقع در اینکه پراید باید برود، تردیدی نیست و این اتفاق می‌توانست چند سال پیش رخ بدهد، زیرا سطح کیفی آن با وجود چند برابر شدن قیمت، چندان بهبود نیافت. سایپایی‌ها توانستند مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کنند، اما به دلیل کنترل قیمت تمام شده (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری)، تغییر خاصی در سطح کیفی آن ندادند و جایگزین مناسبی نیز ارائه نکردند. بنابراین در لزوم حذف پراید شکی نیست و حرف تنها بر سر جایگزین آن است تا خطری اشتغال و مشتریان متعلق به قشر ضعیف جامعه را تهدید نکند. هرچه هست، گویا پراید به آخر خط رسیده و رفته رفته باید آماده وداع با خودروسازی ایران باشد و باید منتظر ماند و دید در نهایت چه تصمیمی برای جانشینی آن گرفته خواهد شد.

نوسان قیمت پراید و نوسان تولید پراید در ۱۰ سال اخیر

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • م. ت
    0

    نه والا با این وضعیت اقتصادی مردم پول کجا بوده ،پراید برا قشر محروم جامعه خیلیم خوبه.

  • علی اصغر
    0

    سلام . این سوال شمارو از یک بچه هم تو ایران بپرسین جواب میگه جلوی تولید این ارابه مرگ هرچه زودتر بگیرین

  • علی سامانی
    0

    به نظر من باید به زباله دان انداخت ،شان ایرانی شایسته چنین آشغالی نیست سوار شود

  • سلیمانی
    0

    بهتره دولت شرایطی رو فراهم کنه تا دهک های پایین جامعه بتوانند خودروهای ارزان قیمت خارجی و بامقاوم که صد البته بهتر از خودروی گران قیمت پنجاه میلیونی پراید است، را به راحتی بخرنند ، همچنین وارد کردن خودروهای دست دوم نیز چاره ی خیلی خوبی است.

    نظرات شما -
    • علی احمد
      0

      آدم خجالت می کشه امروز با این همه تکنولوژی صحبت از پراید بکنه چرا وقت تون را تلف می کنید این پراید فقط برای پرکردن جیب بعضی ها خوبه تمام

  • رضا
    0

    نمی‌دونم چی بگم کم مصرف کم استهلاک چاره قشر ضعیف ولی در حادثه با جون مردم بازی میشه خیلی سخته تصمیم گرفتن دربارش ولی اگر جایگزین نداشته باشه به قشر ضعیف ظلم میشه بدون ماشین میمونن کاش میشد با ماشینهای دسته دو که در مناطق آزاد بعد ۵ سال اوراق میشن جایگزین کرد به شرط پایین بودن قیمت

  • امید
    0

    به قول مهران مدیری خداروووشکر کاش خودورسازی ایران تعطیل میشد

  • نویده
    0

    به عقیده من،پراید ماشین ملی ایرانه و باتوجه به اینکه نیاز قشر کم درآمد را برطرف میکند تولیدپراید نباید متوقف شود درعوض خودروسازان درزمینه برطرف کردن معایب آن باید تلاش کنند.وبه جای پاک کردن صورت مسئله ،مشکل آن را رفع کنند.

  • علیرضا لرک
    0

    حذف پراید شدنی است فقط در صورتی که خودرویی با کیفیت تر و با همان قیمت در دستور کار خودروساز قرار گیرد، گرچه جمع کردن خط تولید و جایگزین کردن آن هزینه بر است و مسلما مقاومت های بسیاری در این خصوص صورت خواهد گرفت. اما به قول معروف ضرر را هر وقت جلوش رو بگیرید منفعت. البته ضرر برای مردم نه خودروساز

  • علی
    0

    جلوی تولید این آشغال رو بگیرن چون واقعا مسئولین بی وجدانی که این حلبیه چهار چرخ رو تولید میکنن خودشون بهترین ماشین‌های خارجی رو سوار میشن و تو دلشون میخندن میگن حق ایرانی بیشتر از این ماشین نیست

  • ساعی
    0

    سلام . بزرگترین آرزوی بنده و ملت محو و نابودی پراید هست بره که الهی برنگرده

  • رضا رجبی فرد
    0

    بنده به شخصه صد درصد موافق حذف تولید پراید هستم همچنین خواهان جمع آوری تمامی خودروهای پراید درسطح کشور هستم تا کمتر شاهد از بین رفتن هموطنان باشیم هیچ دلیلی هم نمیبینم که بخواد جایگزینی براش معرفی بشه چون این بهانه ای بیش از طرف تولید کنندگانش نیست برای ادامه تولید این ارابه مرگ و بدبخت کردن مردم خواهش میکنم پیگیری نمایید تا این خودرو بی ارزش و از رده خارج تمامی خطهای تولیدش حتی یک اتومبیل هم تولید نکنه.همه مدلهاش از ۱۱۱ تا ۱۵۱

  • محسن
    0

    از کارهایی که در این حوزه میتوان انجام داد در نظرگرفتن سوبسید برای خانواده های کم در آمد است تا بتوانند یه خودرو با حداقل ایمنی را تهیه کنند و جلوی تولید پراید گرفته بشه(به عبارتی یارانه خودرو)

  • سعید
    0

    چرا اینقدر بدی پراید رو میگین؟ می دونین اگه پراید یا پیکان نبودن، هیچ وقت نصف ایرانی ها فرصت تجربه کردن رانندگی رو پیدا نمی کردن؟

    نظرات شما -
    • فاطمه
      0

      فرصت رانندگی به چه قیمتی؟ به قیمت ترافیک؟ به قیمت آلودگی هوا؟ به قیمت این همه کشتار توی جاده ها؟ هر چیزی رو نمیرزه آدم تجربه کنه آقا سعید!

  • غلامحسین محمدی
    0

    سلام موافق حذف تولید پراید هستم. بر فرض اینکه جایگزینی هم برای پراید یافت نشود آیا تولید چنین خودرو بی کیفیتی که سالانه جان صدها نفر را بخاطر عدم کیفیت و استاندارد میگیرد باید ادامه پیدا کند؟

  • محمدی
    0

    کاش خودروسازی ایران تعطیل بشه همه خودروها رو وارد کنیم هم ایمن تر هست هم امکانات بالاتری دارن هم کیفیت ساختشون عالیه پراید که هیچ مدل ها دیگه مثل تیبا و ساینا هم آشغالن کلا ماشین نیستن به نظرم

    نظرات شما -
    • سیما
      0

      جواب اون همه کارگری که بیکار میشن رو شما میدی؟

    • داوود
      0

      و ایا جواب اون هزاران نفری که سالانه تو پراید کشته میشن رو شما میدی ؟ اگه یکی بیکار بشه بهتره یا یکی کشته بشه؟

  • موسی رحمانی
    0

    حذف پراید ولو بدون جایگزین هم باعث کاهش تصادفات است هم پایین امدن قیمت بقیه ماشینها

  • مهدی ق
    0

    سلام.والله یه خانواده خودرو نداشته باشه به مراتب بهترازاینکه داغ یه عزیزی رو ببینه یا بی سرپرست بشه .جمع کنید این اشغالارو .خدا میدونه چند جون وفرستاده سینه قبرستون

  • داوود
    0

    به نظرم نبودن پراید بهتر از اینه که این همه ادم تو جاده ها کشته بشن. طرف اگر پراید نداشته باشه تا اخر عمر به سلامت و یه کمی سختی زندگی کنه بهتر از اینه که دو روز تو اسایش باشه بعد مدتی خودشو زن و بچشو تو جاده به کشتن بده و یه عده ای رو عزادار و بی سرپرست و یتیم و بدبخت و بیچاره کنه تا اخر عمر. جلوی تولید این اشغال هر چه زودتر باید گرفته بشه .

  • صالح
    0

    با سلام.پراید باید ۱۵سال پیش تولیدش متوقف میشود نه الان.به نظر من هر کس وهر ارگانی که مخالف توقف تولید پرایداست.اونها از هر قاتلی قاتل تر هستند .وهرایرانی که به خاطر بی کیفیتی و نبود ایمنی پراید کشته بشود خونش بگردن اون افراد ونهادها است

  • کیوان سنگ سفیدی
    0

    درسته پراید ماشین استاندارد وخوبی نیست ولی باید با این نکته اشاره کرد که اکثر ماشین های تولید داخل خوب نیستن 405و 206و تیبا و ..... و خیلی از ماشین های هم رده و حتی بالاترش کلا از رده خارجند اگر پراید حذف هم بشه به دلیل اصطلاک و خرج پایینش تا سال های سال بازار دست دوم پر رونقی خواهد داشت فقط توقف تولیدش باعث افزایش قیمت دست دوم خواهد شد در ضمن شما اگر با یه تریلی تصادف کنی چه پراید باشه چه ماشین های تولید داخل به جز خارجی ها تفاوت چندانی باهم ندارند پس نمیشه تمام تصادفات رو گردن پراید انداخت در واقع شما زمانی میتونی بگی پراید بده که تو کشور ماشین های روز دنیا نظیر بی ام او بنز لامبورگینی و ... وجود داشته باشه نه این ماشین های اسقاطی از رده خارج سی سال پیش اروپا نظیر پارس و 405و ...

  • محمد
    0

    دنیا داره خودروی بدون نیاز به راننده میسازه اونوقت ما درگیر اینیم که الاغ سوار شیم یا قاطر.

  • رضا حکیمی
    0

    مطمین باشید اگه صرفه داشته باشه ادامش میدن..چون اینجا تنها چیزی که اهمیت نداره جون هموطنانمونه..فقط سود و پول حرف اول و میزنه

  • احمدخ
    0

    سلام صددرصد پیکان بهتره کیفت پراید ضعیف پیکان ایمن تر کمترکشته داره سرعتش کمتر بدنه خوبی داره پراید ورقش با کاغذ یکی هست من نظراینه بیگانه بهتره

  • صباغی
    0

    قطعا اگر حذف بشه بهتره..خیلی کم هستن ادمایی که راضی ان پراید بااین قیمت گزاف تولید بشه.خودرویی که هیییییچ کیفیت و امنیتی نداره.از ٧ میلیون رسید به ۵٠ میلیون.جایگزین ؟؟؟اگر جایگزینی که حرفشو میزنن بدتر از پراید باشه بهتر پراید بمونه.نیاز به جایگزین نیس.اگر قرار به جایگزینی باشه بهتره رو کیفیت پراید کار بشه.امنیتش بره بالا.واقعا میزان مرگ و میر بااین خودرو سرسام آوره.هر انسانی نیاز داره زندگی کنه و لذت ببره و با عزت بمیره.نه با وحشت..

  • فرشید شکری
    0

    پراید میرود تیبا می آید این است سرنوشت اسفناک‌ما

  • ناصری فرد
    0

    این ماشین قاتل مردم بوده ‌هست ‌تولید کننده این ماشین باید این دنیا واون دنیا جوابگو باشد اینا فقط بفکر پول ‌فروش بودن ‌هستن وکیفیت توی کار خودرو ساز اصلا معنی نداره باید پراید از چرخه تولید خارج بشه اگر دولتمردان کمی ارزش برای ملت قایل باشن پراید باید حذف بشه هر چند که خودروهای تولید داخلی همه شبیه هم هستن بی کیفیت

  • ناشناس
    0

    موافقم تعرفه واردات خودرو برداشته شود تا خودبه خود در ایران خودرو و سایپا بسته شود ؛ البته سیاست های حکومت تا الان نشان داده یکی از راه های کنترل جمعیت در ایران ماشین های ایران خودرو و سایپاست . در درس تنظیم خانواده در دانشگاه باید از این دو امکان کنترل زاد و ولد هم نامبرده شود !!!!

  • حسین رحمانیان
    0

    سلام .خدا کنه به حق فاطمه ی زهرا، شر این ارابه ی مرگ به زودی زود کنده بشه.اگر مسئولی مخالف اجرای این طرح بود،اگر راست میگه، خودش و خونواده ی خودش سوار این آشغال بشن

  • Zm
    0

    میشه.این خودرو مرگباررو حدفش کنید چرا نشه.همه چیز امکان پذیره اگر دزدی کم شه

  • علی
    0

    باید کارخونشو آتیش بزنند این جور ماشینا نباید تو فقیر ترین کشورها تولید بشه، چه برسه تو ایران

  • مسعود
    0

    حذف شه بهتره چون نه امنیت جانی داره ن چیزی همون بهتر ک متوقف بشه تولیدش

  • موسویان
    0

    سلام، به نظر من هر چه زودتر تولید این خودرو بی کیفیت متوقف بشه خیلی بهتره تا این که جون خیلی از مردم عزیزمون تو جوانی متوقف بشه

  • حمید
    0

    بنظرمن باید کارخانه ومدیرتولید وهمه کسانی که در تولید این قوطی حلبی ومرگبار نقشی دارند وداشتن بایدسوزاند

  • ؟؟
    0

    به نطر من همون پیکان رو تولید کنن خیلی بهتر ومحکم تر از پراید

  • مجید یزدان پناه
    0

    سلام پرلید ارابع مرگه شما چرا بفکر مردمی که دراسرع تصادف این خودرو جان خود را ازدست دادن قطع نخاع شدن بی سرپرست شدن ایا بنظر شما هزینه مصدومین پراید هزینه بیشتری برای دولت وتبعات بعداز ان برای جامعه نمی باشد .چرا خودروی با مصرف کم سوخت وقیمت مناسب دراختیار مردم قرار نمیدهید.نکنه جون انسانها برای شما ارزشی ندارد .؟!!!! تویوتای یاریس با سوخت ۳/۵ تا ۴ لیتر در صد کیلومتر با ایمینی بالا چرا با کمرگی کمتر به مردم بدهید اگر واقعأ برای ما ارزش قایلید.وایا شده خودتون از پراید استفاده کنید. بحرحال هرچی زودتر تعطیل کنید ساخت پراید را با تشکر

  • سوسن
    0

    ماشین مگه برای راحتی وآسایش نیست پس یاید درتولید به کیفیت وامنیت دقت زیادی کرد در غیر این صورت به درد زباله میخورد نباید وقت لطف کرد.

  • دلسرد
    0

    بنظرم کل صنعت خودروسازی ایران تعطیل بشه بهتره چون آبرومون رفته با این آشغالایی ک تولید میشه ماشین خارجی غیرازچین وارد بشه هم ازنظرآلودگی خوبه هم ازنظرمصرف سوخت هم اینکه اینقد شاهدکشته شدن هموطنانمون نمیشیم لعنت برخودروسازان ........

  • رضا
    0

    سلام .عزیز من باید رانندگی درست بکنند مثل اینکه بگی موتوره تصادف میکنند تو این میان موتور گازی بیشتر تصادفات مرگبار چون سبک است اگه درست رانندگی کنند و مقررات رعایت بشه اینگونه نیست که پراید مرگبار است .در اینکه در ساخت قطعات رعایت استاندارد نمیشه این مبحث جداست .از پلیس راهو رتقاضا میشود در تصادفات پراید که راننده پراید مقصره یه آمار بگیره و سوابق رانندگی و مدت گواهینامه و تخلفات راننده و رانندگی مسافتهای دورهرراننده را ارائه کنه و نمودار ارائه بکنند .اینجا هم میخواند صورت مسله را پاک کنند..کیفیت قطعات و ایمنی اتاق بالاتر برده بشه ماشین خوبی برای قشر ضعیف است .اگه جایگزین دارند بهتر از پراید بسم اله.

  • محسن باقری
    0

    پرایدحذف بشه بهترپیکان خیلی خوبه خیلی خوبه

  • حمید
    0

    بسمه تعالی وقتی برای طراحی صندوق پژو۳۰۰۰میلیارد هزینه میکنند که مساوی راه اندازی کامل یک خط تولید خودرویی ایمنی هست چرا که نشود تا وقتی صلاح پولهایه ملی دست فاسدان اقتصادی هست به بهانه های واحی میگویند نمیشود برای غارت اموال دولت میگویند نمیشود آقا جمش کنید این گاری مرگ را ..‌‌..

  • محمد صالحی
    0

    پراید خذف بشه

  • سعید ز
    0

    پراید ارابه ی مرگ!!!

  • صادق الحسینی
    0

    پراید، این قاتل جاده ها و شهرها باید هر چه زودتر حذف بشه. میشه آشغال دیگه ای مثل تیبا یا ساینا رو جایگزینش کرد. به هر حال ساینا یکی دو آب شسته تر از پرایده. البته به طور طبیعی بعد از مدتی ساینا تبدیل به قاتل ایرانیان در جاده ها خواهد شد اما می توان خودروساز را مجبور کرد شرایط ایمنی این خودرو و کیفیت آن را ارتقا دهد.

  • محمد
    0

    یه معلم داشتیم که میگفت: الان باید زیر پای هر ایرانی حداقل یه لکسوز باشه... اما الان بجاش پرایده حق ما ایرانی ها این نیس که سوار ماشین بی کیفیت شیم.

  • احمد
    0

    به نظر من تو عصر جدید که کشورهای دیگه خودروهای برقی تمام اتومات بدون سرنشین تولید می کنند باید کل کارخانه های خودرو سازی ایران که در 40سال پیش درجا می زند بسته شود

  • مصطفی
    0

    نولید پراید بابد متوقف بشه واقعامتاسفم که چرا صنعت خودروسازی هیچ پیشرفتی نمیکنه

  • احمدخ
    0

    من خودم پیکان دارم مدل۶۶ راضی هستم باهاش ۶تاسیمان آجرمیزنم خیلی کارهای منو انجام میده بدنه خوبی داره ازهرنظربهترازپرایده پرایداگریک ضربه کوچیک بخوره مچاله میشه یادم میادکوچیک بودیم بادوتاخانواده مهمانی می‌رفتیم جا نبود بابام ما بچه ها میبردصندوق عقب ماشین ,,جلو۳نفرصندلی عقب چهارنفرکلی صحبت کنم خیلی پیکان بهترازبدنه ازهمه لحظ،،هرخونه ای بری یکی لازم پیکان پیدا میشه،،پرایدبایدحذف بشه،اگرپیکان تولید بشه با امکان بهت خیلی خوبه بخداکشته کمتربیشتر۹۰تا سرعت نمیبرن بدنه خوبی،، امیدوارم کابران نظربدن پیکان تولیدبشه

  • سیدحسین میرنجاتی
    0

    بنام خدا از اول حرف اخر را اول میگویم این دولت جز شعار کار دیگری ندارد وندارد

  • بهنام غفاری
    0

    پراید باید همان سال اولیه حذف نه که 26گذشته تازه یادشون افتاده که تولید متوقف کنن این همه کشته تو جاده ها همش امارشون پراید بسه دیگه

  • منوچهرجعفری احمدآبادی
    0

    نههههه توروخدا این کار رو با غول خودروسازی دنیا نکنید این کار یعنی خیانت به دنیا وبشریت اتفاقا باید دنیارو هم مجبور کنیم پراید تولید کنن اونم زیر نظر غول خوروسازی دنیا!یعنی سایپا. فقط آخرش باید بگم که: چودانی وپرسی سوالت خطاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها