کارشکنی مدارس انگلیس با اجباری کردن لباس‌های فرمِ گرانقیمت برای دانش‌آموزان

نمایندگان مجلس انگلیس می‌گویند که برخی از مدارس این کشور برای جلوگیری از ورود دانش‌آموزان فقیر به صورت تعمدی، لباس‌های فرم گران‌قیمت را انتخاب می‌کنند.

کارشکنی مدارس انگلیس با اجباری کردن لباس‌های فرمِ گرانقیمت برای دانش‌آموزان

اِما هاردی، یکی از نمایندگان حزب کارگر انگلیس در نامه‌ای به دایمون هیندز، وزیر آموزش این کشور از او خواسته تا مدارس را از اجبار کردن والدین برای خرید لباس‌های فرم برند و گران‌قیمت بازدارد.

به گفته هاردی، مدارس دولتی انگلیس به تقلید از مدارس خصوصی این کشور در حال اجباری کردن لباس‌های فرم گران‌قیمت از جمله کت و حتی جوراب‌های برند هستند.

او هم‌چنین اذعان داشته که برخی از مدارس لباس‌های فرم دانش‌آموزان را به طور عمدی از تولیدکنندگان گران‌قیمت سفارش می‌دهند تا خانواده‌های فقیر را از ثبت‌نام منصرف کرده و هم‌چنین از این تولیدکنندگان برای عقد قراردادهای انحصاری تخفیف‌های ویژه‌ای دریافت می‌کنند.

برخی از والدین با بیان شکایات خود نسبت به گرانی بسیار زیاد بعضی از لباس‌های فرم مدارس، قیمت برخی از این لباس‌ها را بین ۸۰ تا ۱۰۰ پوند اعلام کرده‌اند.

لوسی پاول، یکی دیگر از اعضای حزب کارگر انگلیس اظهار داشته که برخی مدارس به طور عمدی لباس‌های بسیار گران‌قیمت را برای دانش‌آموزان انتخاب می‌کنند تا تنها دانش‌آموزان مرفه و ثروتمند قادر به ثبت‌نام باشند.

اِما هاردی از والدین خواسته تا با شرکت در نظرسنجی وب‌سایت او، قیمت لباس‌های فرم مدارس دانش‌آموزان خود را اعلام کنند.

یک نظرسنجی از انجمن کودکان انگلیس در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) نشان داد خانواده‌ها برای هر فرزند خود در مقطع دبیرستان سالیانه به طور میانگین مبلغ ۳۴۰ پوند صرف خرید لباس‌های فرم می‌کنند که به نسبت سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش هفت درصدی یا ۲۴ پوندی داشته است. والدین کودکان مدارس ابتدایی نیز به طور میانگین سالیانه مبلغ ۲۵۵ پوند را صرف خرید لباس‌های فرم مدارس فرزندان خود می‌کنند که به نسبت سال ۲۰۱۵ میلادی دو درصد افزایش یافته است.

تحقیقات نشان داده تقریبا یک خانواده از هر شش خانواده انگلیسی اعلام کرده‌اند که خرید لباس‌های گران‌قیمت مدارس آن‌ها را مجبور به کاهش صرف هزینه‌های خورد و خوراک و دیگر ملزومات اساسی می‌کند.

این در حالیست که در انگلیس مقامات محلی و مسوولان مدارس دولتی می‌توانند لباس‌های فرم دانش‌آموزان را به آن‌ها اهدا کرده یا در صورت مشکلات مالی دانش‌آموز در تهیه این لباس‌ها به آن‌ها کمک کنند.

در ولز نیز صندوق‌ ویژه‌ای برای دانش‌آموزان وجود دارد که می‌تواند مبلغ ۱۲۵ پوند به هر دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم مدرسه، لوازم‌آلتحریر، وسایل ورزشی و دیگر وسایل مورد نیاز برای فعالیت‌های خارج از مدرسه اعطا کند.

به نوشته روزنامه گاردین، هم‌چنین در اسکاتلند والدین می‌توانند از صندوق‌های ویژه‌ شوراهای محلی کمک هزینه تهیه لباس‌های فرم مدرسه و کفش اخذ کنند. با این حال در برخی موارد هزینه تهیه لباس فرم گرانقیمت به حدی است که با وجود چنین کمک‌هایی کار را برای والدین دانش آموزان دشوار می‌کند.

منبع: ایسنا

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها