صادرکنندگان روسی یک میلیارد دلار پولدارتر شدند

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، تقاضا برای نفت روسیه را افزایش داد و درآمد صادرکنندگان این کشور را بیشتر کرد.

صادرکنندگان روسی یک میلیارد دلار پولدارتر شدند

آمارهای گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی روسیه حداقل ۹۰۵ میلیون دلار درآمد اضافی در فاصله نوامبر تا ژوییه داشتند. این محاسبات بر اساس اختلاف قیمت میان نفت اورال روسیه و نفت برنت در مدت یاد شده نسبت به میانگین پنج ساله بوده است.

تحریم‌های دولت آمریکا تقاضا برای نفت روسیه را به‌ویژه پس از اقدام اوپک و متحدانش در محدود کردن عرضه نفت، افزایش داد. در نتیجه قیمت نفت اورال از نفت برنت گران‌تر شد.

کانستانتسا رانگلووا، تحلیلگر شرکت "جی بی سی انرژی" به بلومبرگ گفت: در نتیجه تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا و توافق کاهش تولید اوپک پلاس، کمبود نفت سنگین و ترش وجود دارد و نفت اورال در مدیترانه در اوج قیمت خود قرار دارد.

آمریکا در اواخر ژانویه صادرات نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار داد و از ماه مه به معافیت برای خریداران نفت ایران پایان داد. این اقدامات باعث کمبود نفت سنگین ترش شد که این دو کشور صادر می‌کردند و کیفیت مشابه نفت روسیه داشت. نفت سنگین کیفیت پایین‌تری دارد اما برخی از پالایشگاه‌ها برای فرآوری چنین نفتی مجهز شده‌اند و تغییرات آنها برای فرآوری گریدهای دیگر پرهزینه است.

قیمت نفت اورال معمولا ارزان‌تر از نفت برنت بود. طی پنج سال گذشته یک بشکه نفت روسیه به طور میانگین یک دلار ارزان‌تر از شاخص قیمت منطقه مدیترانه و یک دلار و ۶۳ سنت ارزان‌تر از شاخص قیمت اروپای شمال غربی بوده است. اما از نوامبر که تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران آغاز شد، نفت اورال روسیه گرانتر شد و اکنون قیمت آن ۸۶ سنت بالاتر از نفت برنت است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها