«علی حاتمی» پرچمدار فرهنگ ایرانی در سینما بود

فیلمنامه نویس ‌و منتقد سینمای ایران گفت: علی حاتمی پرچمدار حفظ اصالت ها و مدافع فرهنگ ایرانی و ملی ما در سینما بود.

«علی حاتمی» پرچمدار فرهنگ ایرانی در سینما بود

محمدرضا خالقی زاده شامگاه پنج شنبه در آیین گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد علی حاتمی و اکران فیلم سینمایی «مادر» در انجمن سینمای جوانان خوزستان اظهار کرد: علی حاتمی معتقد بود بنیاد خانواده در خطر است و انسان های جامعه می توانند آرامشی را که به دنبال آن هستند تنها در خانواده درست و سنتی پیدا کنند.

وی افزود: این بیانگر آن است که در واقع جامعه به سمت یک جور آمیختگی و از هم پاشیدگی می رود.

فیلمنامه نویس و منتقد سینمای ایران تصریح کرد: در یک فیلمی که اخیرا از منیژه حکمت تماشا کردم، دیدم بنیان خانواده در سینمای ما چقدر به هم ریخته و اساساً چیزی به نام خانواده وجود ندارد، در حالی که علی حاتمی و هم نسلان وی معتقد به وجود خانواده بودند.

خالقی گفت: فیلم «مادر» قصه نرم و ساده دارد و شخصیت پردازی بخش عمده ماجرا را به خود اختصاص داده و در این فیلم خانه شخصیت دارد و این خانه ملاک سنت و چارچوب های ما است، در فیلم مادر با ساختار خیلی کلاسیک و فنی قالب بندی شده فیلمنامه روبرو نیستید.

منتقد سینمای ایران افزود: علی حاتمی زمانی پرچم سنت گرایی را برداشت که جامعه ما درگیر تجربه مدرنیسم بود و خواست یادآوری کند که این چیزی که به نام مدرنیسم تجربه می کنیم غلط است و آن چیزی که از سنت و هویت ملی دارید، چیز کهنه و بی رنگی نیست.

وی یادآور شد: برعکس اکثر فیلم های حاتمی که در گذشته می گذرد، فیلم «مادر» در حال حاضر و البته با تعلق خاطر به گذشته می گذرد و حاتمی به کوچک ترین سلول جامعه یعنی خانواده می پردازد.

خالقی با تعریف خاطره ای از خود درباره علی حاتمی و داوود رشیدی گفت: سال ۸۰ مصاحبه ای با داوود رشیدی داشتم که خاطره ای از علی حاتمی تعریف و گفت که حاتمی متنی به من نشان داد که به او گفتم کپی است ولی اصرار می کرد که متن را خودش نوشته‌ و داوود رشیدی می گفت که با جستجو فهمیدم که کار منحصر به فردی است.

منبع: مهر

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها