مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور:

تاسیس شرکت‌هایی که مدیرانش سواد خواندن و نوشتن ندارند! / چرا منبع فرار مالیاتی در کشور شناسایی نمی‌شود؟ / ماجرای حساب اجاره‌ای برای باربران بازار‌ها

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور به تشریح عمده‌ترین دلایل وقوع فرار مالیاتی و ناشناس ماندن منابع وقوع این جرم پرداخت.

تاسیس شرکت‌هایی که مدیرانش سواد خواندن و نوشتن ندارند! / چرا منبع فرار مالیاتی در کشور شناسایی نمی‌شود؟ / ماجرای حساب اجاره‌ای برای باربران بازار‌ها

حسین تاجمیر ریاحی ضمن تشریح جایگاه مهم اخذ مالیات برای افزایش رفاه ملی و پیشرفت پروژه های عمرانی یک کشور، اظهار کرد: اکثر کشورهای دنیا که هیچ اتکایی به درآمدهای نفتی ندارند؛ عمده هزینه ها را از طریق درگاه مالیاتی تامین می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های پنهان شده در اقتصاد کشور برای اخذ مالیات بیان کرد: از نظر قوانین هر شخصی اعم از حقوقی و حقیقی که در ایران درآمد کسب می‌کند مشمول مالیات است، تبعا فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه مباحث اقتصادی در حال رخ دادن است، ولی اینکه اطلاعات همه این‌ها به نظام مالیاتی کشور آمده باشد تا امکان بررسی و اخذ مالیات ممکن شود تا کنون عملیاتی نشده است.

رشد درآمد مالیاتی در قالب افزایش پایه های مالیاتی نه نرخ اخذ مالیات!
او ادامه داد: البته در سال‌های اخیر با تاکیداتی که در قوانین و اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم آمد به استناد ماده ۱۶۹ این قانون تمام اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی بایستی از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط به سازمان امور مالیاتی داده شود تا این دستگاه وظیفه اصلی خود یعنی محاسبه میزان مالیات فعالیت های اقتصادی را انجام دهد.

تاجمیر ریاحی گفت: هر چقدر اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی وارد بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور شود قطعا میزان محاسبات بیشتر و اخذ مالیات افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اگر چه در چند سالهای اخیر کار‌های خوبی در نظام مالیاتی کشور انجام شد و بانک‌های اطلاعاتی به سمت پیشرفت و تکمیل حرکت کرد ولی هنوز اطلاعات برخی فعالان اقتصادی به سازمان امور مالیاتی اعلام نشده است قطعا اگر این اطلاعات به دست سازمان امور مالیاتی برسد و دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را داشته باشند نظام مالیات کشور می‌تواند از ظرفیت بیشتری برای افزایش در آمد مالیاتی استفاده کند.

او به عمده دلایل وجود ضعف در اخذ مالیات از برخی صنوف اشاره کرد و گفت: پارسال دستاورد سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه حصول درآمد‌های مالیاتی بسیار خوب بود به طوری که مبلغی تعیین شده در قانون بودجه سال گذشته بالغ بر ۹۷ درصد یعنی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شد. امسال نیز این رقم درصدی افزایش یافته به انتظار قانون بودجه ۹۸ تحقق ۱۴۰ هزار میلیارد درآمد مالیاتی تبدیل شده است. البته نکته قابل توجهی که وظیفه سازمان امور مالیاتی کشور را در امر محاسبات مالیاتی سنگین‌تر می‌کند توجه به شعار سال( رونق تولید) و کمک به بخش تولید است.

تاجمیر ریاحی به نحوه افزایش درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دستگاه‌های دولتی و حتی فعالان بخش خصوصیکاهش میزان آسیب به افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است. قطعا منظور دولت از افزایش درآمد‌های مالیاتی این نیست که از مودیان مالیاتی باید مالیات بیشتری اخذ شود بلکه منظور قانون بودجه سال ۹۸ افزایش پایه‌های مالیاتی یعنی رشد تعداد پرداخت کنندگان مالیات است.

او بیان کرد: امسال فعالان اقتصادی را که در فعالیت‌های کلان تجاری دست داشته و از نوسانات قیمتی بازار سود‌های کلانی را کسب می‌کردند، شناسایی و نسبت به اخذ مالیات از آن‌ها اقدام خواهیم کرد. سازمان مالیاتی بدون فشار به اقشار کم درآمد و بدون فشار به بخش تولید قادر به تامین درآمد مالیاتی مقرر خواهد بود اما به شرطی که دستگاه‌های ذی‌ربط در تهیه بانک اطلاعاتی به ما کمک کنند.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور به موضوع میزان فرار و معافیت‌های مالیاتی کشور گذری زده و می‌گوید: فرار مالیات یک مقوله‌ای بسیار پیچیده است و نمی‌توانیم با اعداد مطرح شده که نوعی حدس و برآورد عامیانه است و تا حدودی هم دقیق نیست اظهار نظر کنیم. قطعا اگر نظام مالیاتی محل فرار کلان مالیاتی را می‌دانست با سرعت با آن مقابله می‌کرد.
دور زدن قانون مالیاتی عاملی برای فرار از پرداخت مالیات
این مقام مسئول دلیل اصلی فرار مالیاتی در نظام اقتصادی کشور را دور زدن نظام مالیاتی با روش‌های متعدد دانست و گفت: به لحاظ پیچیدگی و استفاده از برخی روش‌های دور زدن پرداخت مالیات مانند سو استفاده از کارت‌های بازرگانی، تشکیل شرکت‌های صوری، استفاده از حساب‌های اجاره‌ای و استفاده از کد اقتصادی تجّار داخلی نمی‌توان به منبع اصلی فرار مالیاتی دست پیدا کرد.

او افزود: بانک‌های اطلاعاتی سازمان مالیاتی کشور در قالب طرح جامع مالیاتی روز به روز به رصد ما کمک می‌کند به صورتی که نظام مالیاتی کشور به اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور اشراف خوبی پیدا کرده است.

تاجمیر ریاحی بیان کرد: آن بخش از افرادی که به صورت شفاف فعالیت اقتصادی انجام نداده و اظهار نامه مالیاتی را تسلیم سازمان مالیاتی کشور نکرده اند و یا آن را به صورت واقعی ارائه نداده اند، امروزه از طریق بانک‌های اطلاعاتی متعددی به موجب قانون در حال شناسایی هستند.

او با بیان اینکه تحقق درآمد مالیاتی تنها بر دوش سازمان امور مالیاتی کشور نیست، تصریح کرد: قرار نیست مبالغ اخذ شده به عنوان مالیات‌های مستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود بلکه این حقوق به بیت المال واریز و حق تمام مردم کشور است. در نتیجه از تمام دستگاه‌ها و همچنین آحاد مردم انتظار می‌رود در برابر فرار مالیاتی موضعی جدی داشته باشند و در صورت مشاهده این قبیل تخلفات آن را به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش دهند. سازمان مالیاتی فقط مامور وصول مالیات است.

تاجمیر ریاحی تاکید کرد: شاید بتوان گفت که کمترین میزان فرار مالیاتی مربوط به دستکاری اظهارنامه است چرا که امروزه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد می‌تواند به صورت شفاف و دقیق نحوه فعالیت اقتصادی مودیان مالیاتی را راستی آزمایی کرده و مالیاتی مستحق آن‌ها را وضع کند.

او تاکید کرد: اما به موجب اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای ماده ۲۷۴ این قانون، افرادی که اقدام به دستکاری و کم اظهاری در نظام مالیاتی می‌کنند به عنوان مجرم شناسایی و مشمول جریمه خواهند شد. دستکاری در اظهارنامه شامل اقداماتی نظیر کم اظهاری، کتمان درآمد اصلی و پنهان کاری درخصوص دارایی‌های مختص به فعالیت حقوقی است.

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: برای عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی کشور نیازمند اصلاحاتی در خارج از سازمان امور مالیاتی کشور هستیم به طور مثال در بحث راه اندازی شرکت‌های صوری که نظام مالیاتی کشور را به صورت جدی آزار می‌دهد باید منبع آن شناسایی شود.
تاسیس شرکت هایی که مدیرانش سواد خواندن و نوشتن ندارند!
او افزود: هنگامی که نام فردی بدون داشتن حتی سواد خواندن و نوشتن به عنوان مدیر عامل یک شرکت بزرگ واردات معرفی و ثبت می‌شود کاملا مشخص است که این شرکت محلی سو استفاده افراد سودجو قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول گفت: چرا باید نام پیرزن و پیرمردی به عنوان مدیرعامل ثبت شود که حتی روحشان هم از فعالیت کلان اقتصادی افراد خبر ندارد، اینجاست که معتقدیم نظام مالیاتی نیازمند اصلاحات و انجام راستی آزمایی‌های سخت برای انتخاب افراد به عنوان مدیرعامل است.

تاجمیر ریاحی گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که در بازارها، با سو استفاده از باربران، آن‌ها را با پرداخت مبلغی ناچیز مجبور به افتتاح حساب می‌کنند سپس تمام تراکنش‌ها را از طریق این حساب انجام می‌دهند، با پایان سال مالی فرد باربری که حتی یک ستاره هم در آسمان ندارد مشمول پرداخت چند صد میلیارد مالیات می‌شود. در نهایت هزاران میلیارد تومان مالیات به واسطه همین فرار‌ها به منظر صدور مجوز‌های خارج از قانون برخی نهاد‌ها از دست می‌رود.
خرید و فروش کد ملی برای سودکلان در ارز و سکه بدون پرداخت مالیات!
او ادامه داد: نوسانات ارزی و سکه هم منجر شد با روشی دیگر برای خرید ارز، سودجویان به سو استفاده از کد ملی افراد جامعه نیز دست ببرند. این افراد با خرید کد ملی مردم اقدام به دریافت ارز مختص به هر فرد در سال کرده و این اسعار را در بازار آزاد با سود هنگفت به فروش رساندند و مالیات این خرید و فروش نیز به نام کد ملی‌های ثبت شده وضع شد.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: باید فرهنگسازی گسترده‌ای در زمینه عدم پرداخت مالیات شکل بگیرد همانطور که در دیگر کشور‌ها نپرداختن مالیات امری قبیح تلقی می‌شود. همه ما شاهد هستیم که در تمام دنیا اگر فردی سرشناس و مشهور مالیات حقه خود را پرداخت نکرده باشد نگاه جامعه به او تغییر کرده و سازمان مالیات ستان آن کشور با قطعیت فرد را با هر جایگاهی محکوم می‌کند. در نتیجه باید به سمتی برویم که مالیات ستانی یک امر واجب تلقی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها