انتقاد ناتو از "مانور ناامن" جنگنده روسی در آسمان بالتیک

ناتو

انتقاد ناتو از "مانور ناامن" جنگنده روسی در آسمان بالتیک

وانا لونجسکو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ناتو اقدام جنگنده‌ روسی علیه جنگنده اسپانیایی که برای شناسایی هواپیمای نظامی حامل وزیر دفاع روسیه در آسمان دریای بالتیک به پرواز درآمده بود را محکوم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما صفحه نمایش مسیر پرواز هواپیمای روسی "TU-۲۱۴" را در اختیار داشتیم اما دو جنگنده "سو-۲۷" در نقشه ما مشخص نبودند و برج مراقبت قادر به تماس با دو جنگنده نبود چون آن دو سیستم‌های ردیاب را مسدود کرده بودند. از این رو دو جنگنده وابسته به ناتو بر حسب وظیفه به پرواز درآمدند.

به گفته مسکو، یک جنگنده اف ۱۸ ناتو قصد داشت تا به هواپیمای توپولوف TU ۲۱۴ که حامل سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه بود در آسمان منطقه بین‌المللی در حوزه کشورهای بالتیک نزدیک شود ولی جنگنده‌های سو- ۲۷ نیروی دریایی روسیه که توپولوف را اسکورت می‌کردند آن را از منطقه دور کردند.

به گزارش خبرگزاری تاسک، وزیر دفاع روسیه پس از بازدید از مسابقات نظامی کالینینگراد در حال بازگشت به مسکو بود.

سخنگوی ناتو اظهار کرد که دو هواپیمایی که در ماموریت ائتلاف ناتو برای دفاع از منطقه هوایی استونی، لتونی و لیتوانی معروف به "پلیس هوایی بالتیک" روز سه شنبه در حال پرواز برای شناسایی توپولوف رفته بودند در حال انجام گشت زنی روتین بودند.

وی همچنین اظهار کرد: این دو جنگنده در فاصله‌ای مطمئن هواپیماهای روسی را زیر نظر گرفتند ولی یکی از جنگنده‌های روسی با انجام مانوری ناامن مسیر پرواز یکی از هواپیماهای ناتو را بست. ناتو اطلاعات رسمی درباره فردی که در داخل هواپیمای روسی "TU-۲۱۴" بود، در اختیار ندارد.

منبع: ایسنا

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها